گفت‌وگوی آمریکایی

به گزارش اعتماد نو، روزنامه سعودی عکاظ نوشت که دو مسئول آمریکایی و سه مشاور امورخارجی دولت ترامپ اعلام کردند که جمعه آینده ریک پری، وزیر انرژی آمریکا به همراه یک هیات آمریکایی به لندن می‌رود و با مسئولان عربستان در مورد امکان امضای توافق هسته‌ای سعودی بحث و گفت‌وگو می‌کند.

بر اساس این گزارش، مسئولان آمریکایی گفته‌اند که عربستان به دنبال ایجاد اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای بدون قید و بند در مورد غنی‌سازی اورانیوم هستند و گفته‌اند که چرا ایران می‌تواند اورانیوم غنی‌سازی کند و عربستان نمی‌تواند.

مسئولان آمریکایی با اشاره به اینکه ترامپ همانند سعودی‌ها نگرانی‌هایی از سوی ایران دارند، گفته‌اند که مسئولان سعودی اعلام کردند که تا زمانی که اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای ایران کنترل نشود ما نیز هیچ قید و بند هسته‌ای را قبول نخواهیم کرد.

کارشناسان آمریکایی معتقدند که عدم پذیرش مطالبات ریاض از سوی واشنگتن باعث می‌شود که عربستان برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای به روسیه و یا چین روی بیاورد.

روزنامه نیویورک تایمز نیز اخیرا در گزارشی با ابراز نگرانی شدید نسبت به ایجاد یک کشور دیگر با سلاح هسته‌ای پس از اسرائیل در منطقه‌ای که تنش‌های آن به طور روزافزون در حال افزایش است، نوشت: سعودی‌ها اصرار دارند که راکتورهای هسته‌ای تنها با هدف تامین برق موردنیاز این کشور و کاهش وابستگی به نفت برای افزایش درآمدهای حاصل از آن ساخته خواهد شد. اما نشانه‌هایی وجود دارد که سعودی‌ها قصد دارند تا گزینه ساخت سلاح هسته‌ای را برای قد علم کردن در برابر رقیب منطقه‌ای خود ایران، در اختیار داشته باشند.

مقامات عربستان اخیرا تاکید کرده‌اند که این کشور به دنبال آن است تا خود فناوری تولید سوخت هسته‌ای را در اختیار داشته باشد و از تعهد برای عدم استفاده از غنی سازی اورانیوم و بازفرآوری پلوتونیوم سر باز زده است. کشور همسایه عربستان، امارات در سال ۲۰۰۹  چنین توافقی را برای رعایت استانداردهای ایمنی و امنیتی موردنظر آمریکا در سال ۲۰۰۹ با عنوان‌« استانداردهای طلایی» با واشنگتن به امضا رساند.

چهره سرشناس اپوزیسیون ونزوئلا: با ژنرال‌های ارتش دیدار داشتم
هم اکنون بخوانید

اکنون مذاکرات جدیدی تحت رهبری رئیس‌جمهور جدید آمریکا که بر توسعه فناوری آمریکایی تاکید دارد و به شدت از رهبران سعودی حمایت می کند، آغاز شده است. در تئوری ترامپ در جایگاه مناسبی برای متقاعد کردن مقامات سعودی در مورد پذیرفتن استانداردهای طلایی هسته‌ای آمریکا دارد. او می تواند این بحث را مطرح کند که خرید سوخت هسته‌ای از شرکت‌های خارجی برای راکتورهای عربستان بسیار به صرفه‌تر از تولید آن در داخل خاک این کشور خواهد بود. چنین توافقی همچنین باعث تحکیم روابط واشنگتن و ریاض خواهد شد.

اما تردیدهایی در مورد اینکه دولت ترامپ چه محدودیت‌هایی را در نظر می گیرد و آیا سعودی ها آنها را قبول می کنند، وجود دارد.

از طرفی اصرار دارد لزوم پذیرفتن محدودیتها می تواند سعودی‌ها را مجبور به همکاری با روسیه و چین که در همکاری هسته‌ای خود محدودیت‌های متناسبی را برای طرف مقابل قائل نمی شوند، کند. گرچه عدم توانایی برای پذیرفتن محدودیت‌های مشخص در توافق هسته‌ای با عربستان نیز می تواند راه این کشور را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار سازد.

به گزارش نیویورک تایمز، آمریکا پیشینه‌ای طولانی در اعمال محدودیت‌های ایمنی برای توافق‌های هسته‌ای خود با دیگر کشورها را در کارنامه دارد. در این توافق‌ها طرف مقابل تضمین می کند که مواد هسته‌ای تامین شده از سوی آمریکا هرگز برای ساخت مواد منفجره هسته‌ای استفاده نمی شود و نیز اطلاعات محرمانه دریافت شده در زمینه فناوری هسته‌ای به طرف سوم انتقال نمی یابد. همچنین کشورها متعهد می‌شوند که غنی‌سازی اورانیوم یا بازفراوری پلوتونیوم را انجام ندهند.

اگر چه اختلافات اخیر در مذاکرات میان واشنگتن و ریاض می‌تواند فرصت آمریکا را برای اعمال هرگونه استانداردهای عدم اشاعه و ایمنی هسته‌ای در اعتماد نو به نقل از برنامه اتمی سعودی از بین ببرد.

واکنش سفارت روسیه درخصوص ادعای آمدن بدل پوتین به تهران
هم اکنون بخوانید

این روزنامه آمریکایی در پایان تاکید می‌کند که کنگره نباید موضعی منفعلانه در این باره اتخاذ کند و باید حرف آخر را در مورد اعمال شروط شدید ایمنی بر اعتماد نو به نقل از برنامه هسته‌ای عربستان بزند.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان در مورد ادعای برخی از رسانه‌های آمریکایی مبنی بر همکاری‌های آمریکا و عربستان در ارتباط با موضوع هسته‌ای، گفت: من در جریان جزئیات مکانیزم‌های توافقات و همکاری‌های دو کشور در حوزه هسته‌ای به صورت دقیق نیستم ولی باید بیشتر این موضوع را به نوعی طنز دانست چرا که عربستان از توانمندی و زیرساخت‌های مهندسی و انسانی لازم در این زمینه برخوردار نیست و باید توجه داشت هر چیزی را نمی‌توان با دلار خرید و نگهداری کرد، موضوع مورد اشاره موضوع حساسی است.

وی با بیان اینکه این موضوع مورد رصد و توجه ماست، گفت: باید در این زمینه صبر کرد و شاید این سخنان و اخبار در یک فضای روانی و تبلیغات خاصی مطرح می‌شود.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × دو =

دکمه بازگشت به بالا