هماهنگی بین قضاوت و وکالت نادیده گرفته نشود

به گزارش اعتماد نو، سیدمحمد هاشمی حقوقدان و استاد دانشگاه در نشست “نقش اخلاق حرفه‌ای وکالت در پیشگیری از فساد” که از سوی انجمن حقوق شناسی و خانه اندیشمندان اسلامی برگزار شد، با تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س) و حادثه پرواز تهران- یاسوج در رابطه با حرفه وکالت اظهار کرد: وکالت را امر شایسته‌ای می‌دانم که بتواند به سمت عدالت راهبری و رهبری شود.

وی با تاکید بر نقش اخلاق حرفه‌ای وکالت گفت: اخلاق مبنای زندگی افراد انسانی است که به همین جهت انسان از برکت کرامت والای خود بر دیگر موجودات برتری دارد.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: یکی از نکات مهم که به باید به آن توجه کرد قضاوت عادلانه و شایسته است که جامعه در انتظار آن می‌باشد. قضاوت کار بسیار سختی است مگر آنکه امکاناتی برای آسان شدن آن مورد توجه باشد.

وی گفت: اصل قضاوت بستگی به نظام سیاسی و اوضاع و احوال اجتماعی دارد که نهاد وکالت در آن موثر است.

این استاد حقوق دانشگاه در خصوص رابطه بین قضاوت و وکالت تصریح کرد: بین قضاوت و وکالت یک رابطه منطقی وجود دارد و قاضی با استفاده از علم و دانش خود در مقام نظارت و حل اختلافات در مقام تشخیص رای شایسته قرار می‌گیرد و نمی‌توانیم هماهنگی بین قضاوت و وکالت را نادیده بگیریم.

هاشمی گفت: در میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و قانون اساسی کشورمان حق انتخاب وکیل مطرح شده و این امر مورد توجه قرار گرفته است.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: قاضی وابسته و تابع سازمانی است که در آن فعالیت می‌کند و نمی‌توان این مساله را نادیده گرفت، اما استقلال وکلا و نهاد وکالت در مقابل تبعیت سازمانی قاضی قرار می‌گیرد و این امر بسیار مورد توجه است.

محققین ایرانی موفق به مهار ویروس ایدز شده اند
هم اکنون بخوانید

وی در خصوص استقلال وکیل اظهار کرد: از نظر ماهوی و سازمانی استقلال نهاد وکلا مورد توجه و تاکید است.

این استاد حقوق دانشگاه گفت: در دادرسی شاهد پاره‌ای از چالش‌ها در این رویه هستیم که یکی چالش ساختاری بوده و دیگری چالش هنجاری می‌باشد که در امر مدیریت قضایی استیلایی وجود دارد که با منطق قضاوت سازگاری ندارد.

این حقوقدان اظهار کرد: نمی‌توانیم این مساله را نادیده بگیریم که قاضی اعلام کند که باید وکیل‌ات فلان شخص باشد.

وی گفت: حرفه وکالت جنبه قلبی دارد و اخلاق حرفه‌ای وکالت یک اصل اساسی است که افراد باید به درک آن برسند.

در ادامه این نشست، مجتبی فرحبخش وکیل دادگستری و عصو هیات علمی دانشگاه اظهار کرد: اخلاق باور، تفکر و پژوهش ایجاب می‌کند که بیطرفانه قضاوت کنیم.

وی افزود: باید فساد را پذیرفت و صورت مساله را قبول کرده و به دنبال راه‌حل آن برویم.

این وکیل دادگستری گفت: اخلاق باور بسیار مهم است و وکیل باید اخلاق باور بخواند و آن را رعایت کند.

در ادامه، زینب تعالی وکیل دادگستری در رابطه با وکیل حرفه‌ای اظهار کرد: از وکیل حرفه‌ای توقع اجرای اخلاق حرفه‌ای داریم چون او کسی است که به سوگند حرفه وکالت قسم یاد می‌کند و شرافتش را در این حرفه می‌گذارد.

وی با اشاره به آسیب‌هایی که حرفه وکالت را تهدید می‌کند، گفت: تا زمانی که سند و منشور مشخص و واحدی برای اخلاق حرفه‌ای وکلا تعریف نکنیم، نمی‌توانیم از وکلا انتظار داشته باشیم که متخلق به یک سری از عادات و اخلاق باشند.

تعالی خاطرنشان کرد: باید به وکیل آموزش دهیم که اگر رفتاری کرد که متناسب با شان وکالت نبود، بتوانیم او را مورد مواخذه و مجازات قرار دهیم.

جام ملت‌های فوتسال آسیا| پیروزی شاگردان هاشم‌زاده و افزایش امید ژاپن برای صعود با قضاوت بانوان ایرانی + عکس
هم اکنون بخوانید

وی گفت: پرهیزکاری، ورع و خویشتنداری از نکاتی است که اگر یک وکیل دادگستری داشته باشد مجموعه نهاد وکالت متخلق به این اخلاق خواهد شد و اگر حتی وکیل وارد چرخه فساد در دستگاه قضایی شود به دلیل وابستگی به نهاد وکالت دچار شرمندگی می‌شود.

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 4 =

دکمه بازگشت به بالا