همچنان پشت تریبون‌ها با یکدیگر حرف می‌زنیم/ اصولگرایان در دفاع بی چون و چرا از برخی نهادها تجدیدنظر کنند

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه باید بپذیریم تک صدایی در کشور جواب نمی‌دهد، تاکید کرد: گفت‌وگو در شرایط کنونی فقط یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی تاریخی است. همچنان پشت تریبون‌ها با یکدیگر حرف می‌زنیم

سید محمود میرلوحی در گفت‌وگو با پایگاه خبری سیاسی اعتماد نو به نقل از ایلنا، با اشاره به ضرورت گفت‌وگوی ملی میان جریان‌های سیاسی گفت: زمانی که میان جریان‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی گفت‌وگو صورت نگیرد، خانواده‌ها، گروه‌ها، جریان‌ها و بخش‌های مختلف در اجتماع به مرحله‌ای قدم برمی‌دارند که آن مرحله چیزی جز قهر، جدایی، خشونت، ستیز و دعواست.

عدم گفت‌وگو موجب مُهر پرتاب کردن و سخنرانی‌ها تند شده است

وی با بیان اینکه متاسفانه عدم گفت‌وگو در کشور طی یک دهه گذشته رشد کرده و مختص به عرصه سیاست نیست، اظهار داشت: عدم گفت‌وگو میان سران و جریان‌ها سیاسی در سال‌های گذشته موجب پدید آمدن مسائلی نظیر به پایین کشیده شدن افراد از تریبون‌ها، سخنرانی‌های تند، از پشت تریبون با یکدیگر حرف زدن و مُهر پرتاب کردن شده است.

همچنان پشت تریبون‌ها با یکدیگر حرف می‌زنیم و نه پشت میز

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه خوشبختانه اتفاقاتی از رفتارهایی نظیر مهر پرتاب کردن عقب‌نشینی کرده‌ایم اما همچنان در پشت تریبون‌ها با یکدیگر حرف می‌زنیم و نه پشت میز و رودرروی یکدیگر، تصریح کرد: اگر ما بتوانیم ظرفیت گفت‌وگو کردن و تحمل سخنان مختلف را در بخش‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایجاد کنیم و موجب شویم که آنها با یکدیگر گفت‌وگو کنند، این مسئله می‌تواند موجب ارتقای گفت‌وگو و تفاهم در جامعه شود.

افراد جامعه خیلی سریع علیه یکدیگر پرخاش می‌کنند

میرلوحی ادامه داد: متاسفانه به خاطر عدم گفت‌وگو در سال‌های گذشته و عدم پرداختن به استدلال قوی و زبان روان، شاهد هستیم که افراد جامعه خیلی سریع علیه یکدیگر پرخاش می‌کنند.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان کمتر با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند

وی با اشاره به جناح‌های سیاسی در کشور خاطرنشان کرد: در ایران دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا وجود دارد. هنوز جناح سومی به هر دلیلی شکل نگرفته است ولی دو جریان اصلاح‌طلب و اصولگرا هم متاسفانه طی دهه‌های گذشته کمتر با یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند و این مساله موجب ایجاد یک دیوار بی‌اعتمادی به یکدیگر شده است.

سه فروند بالگرد به ناوگان پایگاه چهارم هوانیروز ارتش الحاق شد
هم اکنون بخوانید

عضو شورای شهر تهران افزود: عدم گفت‌وگو میان اصلاح‌طلبان و اصولگریان منجر به این مسئله شده است که اصولگرایان می‌گویند اصلاح‌طلبان ولایت فقیه را قبول ندارند و اصلاح‌طلبان هم بگویند که اصولگرایان به رای مردم و دموکراسی اعتقاد ندارند. با عدم گفت‌وگو، نه اصلاح‌طلبان و نه اصولگرایان هیچ کاری نمی‌توانند بکنند و پیشرفتی در جامعه صورت نمی‌گیرد.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید تجدیدنظری جدی در خود داشته باشند

میرلوحی با بیان اینکه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان باید تجدیدنظری جدی در پیش‌فرض‌ها و عملکرد خود داشته باشند، ابراز داشت: در اعتراضات اخیر مشاهده کردیم بخشی از جامعه وضعیت موجود معترض است و این اعتراض هم به دلایل مختلف است و فقط اقتصادی نیست بلکه شامل مسائل سیاسی، امنیتی و فرهنگی هم می‌شود.

اصولگرایان در دفاع بی چون و چرا از بخش‌های اصولگرای حاکمیت تجدیدنظر کنند

وی با تاکید بر اینکه هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان باید بپذیرند که هر کدام به نحوی باید بازنگری‌ و اصلاحاتی در خود ایجاد کنند، عنوان کرد: اصولگرایان در جلسه‌ای که در نزد وزیر کشور برگزار شد، قبول کردند مشکلاتی در مسائل کشور وجود دارد. باید آنها در هر کجایی که ایستاده‌اند یک قدم جلوتر بیایند. مثلا در دفاع بی چون و چرا از برخی نهادها همچون شورای نگهبان، قوه قضاییه و بخش‌های اصولگرای حاکمیت تجدیدنظر کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران با بیان اینکه اصولگرایان به اصلاح‌طلبان می‌گویند به طرف ما بیایید، یادآور شد: اصولگرایان اجازه دهند اصلاح‌طلبان در جایگاه میانه خود بایستند. مشاهده کردید که در اعتراضات اخیر، برخی‌ها تلاش کردند اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را یک کاسه بکنند و بگویند نارضایتی از هر دو جناح وجود دارد و جریانی را بر سرکار بیاورند هویت، اعتماد نو به نقل از برنامه و اهدافش مشخص نیست.

اصلاح‌طلبان به اقشار آسیب‌پذیر و عدالت اجتماعی بیش از پیش توجه کنند

میرلوحی اضافه کرد: آنها نباید چنین انتظاری از اصلاح‌طلبان داشته باشند بلکه باید بگذارند اصلاح‌طلبان هم یک قدم جلو بیایند و در متن جامعه باقی بمانند. البته ضروری است اصلاح‌طلبان نیز در خود بازنگری‌هایی داشته باشند و به اقشار آسیب‌پذیر و مسئله عدالت اجتماعی بیش از پیش توجه کنند.

دولت حوزه علمیه‌ را مستقل بخواهد/ فساد باعث اعتمادسوزی شده است
هم اکنون بخوانید

وی با تاکید بر اینکه نباید مطالبات مردمی فراموش شده و به آتش زیر خاکستر تبدیل شوند، بیان کرد: باید ساماندهی به مطالبات مردم به ویژه جوانان را مورد بررسی قرار داد و در جهت تحقق آنها کوشید.

اصولگرایان لزوم گفت‌وگو در کشور را قبول دارند

این عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این سوال که آیا اصولگرایان مسئله گفت‌وگوی ملی را پذیرفته‌اند؟ گفت: اصولگرایان وجود مشکلات در کشور را پذیرفته و لزوم گفت‌وگو در کشور را قبول دارند. باید متوجه بود گفت‌وگو امری دو طرفه است و این گونه نیست که یک طرف بگوید و طرف مقابل فقط بشوند و گفته‌ها را بپذیرد.

باید درخصوص اجرای همه اصول قانون اساسی گفت‌وگو کنیم

میرلوحی با یادآوری اینکه حتما باید درخصوص مسائلی نظیر اجرای همه اصول قانون اساسی باید گفت‌وگو کنیم، اظهار داشت: حتما در این گفت‌وگوها درخصوص مسائلی نظیر اشتغال، اولویت‌های اقتصادی، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، خصوصی‌سازی و… گفت‌وگو خواهد شد.

تک‌صدایی در کشور جواب نمی‌دهد

وی با بیان اینکه باید بپذیریم تک صدایی در کشور جواب نمی‌دهد، تصریح کرد: در وهله نخست، باید دو صدایی را در جامعه پذیرفته و سپس به سمت و سوی پذیرش دیگر صداها درجامعه و شناسایی آنها برویم. مشاهده می‌کنید که برخی نه اصولگرایان و نه اصلاح‌طلبان را قبول ندارند. گفت‌وگوی اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌تواند مشخص سازد چه صداهای دیگری در کشور وجود دارد و این صداها چقدر طرفدار در جامعه دارند.

گفت‌وگو انتخاب نیست، ضرورتی تاریخی است

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه گفت‌وگو در شرایط کنونی فقط یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی تاریخی است، خاطرنشان کرد: هر گونه تاخیر در انجام گفت‌وگو و مشخص نساختن اصول و سازوکار آن به ضرر کشور است و موجب می‌شود ایران فرصت‌های بزرگ را از دست داده و رقبای ما دست‌شان بالاتر رود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا