نیمی از پرونده‌های ورودی به دادگستری در ارتباط با خشونت و نزاع است

به گزارش اعتماد نو به نقل از ایسنا، یوسف خدادادی در همایش روسای هیئت‌های مذهبی، کانون‌های مداحان و شعرا و انجمن‌های اسلامی تبلیغات در اردبیل اظهار کرد: سالانه بیش از ۴ میلیون پرونده به مراجع قضایی در سطح کشور وارد می‌شود که یک میلیون پرونده مربوط به درگیری‌های لفظی و فیزیکی و نزاع‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: در حالی که در کشور این آمار نزاع و درگیری یک چهارم پرونده‌های ورودی به دادگستری را شامل می‌شود، اما در نقطه مقابل در استان اردبیل از ۶۰ هزار پرونده کیفری که هر ساله وارد دادگستری استان می‌شود ۳۰ هزار مورد آنها مربوط به درگیری، نزاع و اختلافات خانوادگی است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی به پدیده‌هایی گفته می‌شود که نظم اجتماعی و اخلاق، هویت و آداب و فرهنگ یک جامعه را به هم ریخته و زمینه کج‌روی را به وجود می‌آورد، تصریح کرد: فقر، بیکاری، اعتیاد و … از جمله این آسیب‌هاست که در کنار آن امروزه فضای مجازی و برخی نابسامانی‌های رسانه‌ای نیز جزو آسیب‌های اجتماعی تلقی می‌شود که افراد جامعه ما را به جد تهدید می‌کند.

خدادادی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در هر خانواده نمود و نشانه‌ای از بیماری در آن جامعه هستند، گفت: اگر سیستم‌های جامعه صحیح عمل نکنند قطعا آسیب‌ اجتماعی روی می‌دهد و به یقین سیستم آموزشی، اقتصادی، قضایی، انتظامی و نهادهای پیشگیری باید به نحوی عمل کنند تا آسیب‌های اجتماعی در جامعه به حداقل برسد.

وی با اشاره به اینکه نباید به سادگی از کنار این آسیب‌ها گذشت، اضافه کرد: یکی از عوامل اصلی تولید آسیب‌ در جامعه بیکاری است که ما در استان اردبیل آمار بیکاری‌مان سه درصد از میانگین کشوری بالاتر است به طوری که در کشور نرخ بیکاری ۱۲ درصد و در این استان ۱۵ درصد است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل ادامه داد: در کل دنیا پنج بحران محیط زیست، هسته‌ای، فقر، بیکاری و اعتیاد به جد جوامع بشری را تهدید می‌کند که این آسیب‌ها و تهدیدهای اجتماعی در جامعه ما نیز عواقب و نتایج ناخوشایندی را به همراه دارد.

خدادادی یکی از این آسیب‌های خطرناک را گرایش به اعتیاد خواند و افزود: متاسفانه در جامعه ما در سال‌های اخیر دو معضل در ارتباط با اعتیاد دغدغه‌ها و نگرانی‌ها را افزون کرده است که یکی تبدیل مواد مخدر سنتی به صنعتی و دیگری پایین آمدن سن اعتیاد در جامعه است که نگرانی‌ها و آسیب‌ها را زمینه‌ساز شده است.

گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آمریکا و ژاپن درباره ایران
هم اکنون بخوانید

وی با یادآوری اینکه در طول ۴۰ سال گذشته مبارزه بی‌امان با ورود مواد مخدر و قاچاقچیان در کشور انجام شده اما هنوز نتوانسته‌ایم به نتایج مطلوبی در کاهش آسیب‌های اعتیاد دست یابیم، بیان کرد: یکی از دلایل این امر نارسایی در بحث آموزش و موضوع پیشگیری است که عواقب و آسیب‌هایی را به همراه داشته و در کنار آن خانواده‌ها گاه از آگاه‌سازی فرزندانشان نسبت به اثرات مخرب اعتیاد غفلت کرده‌اند.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل با اشاره به اینکه در کنار مدرسه به عنوان یک نهاد آموزشی باید نهاد خانواده نیز تلاش کند تا در بحث آگاه‌سازی ورود عالمانه‌ای داشته باشند، گفت: ما نباید نسبت به آسیب‌های اجتماعی بی‌تفاوت باشیم و یا دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد؛ چرا که وضعیت نابسامانی را در این حوزه در سطح کشور و استان اردبیل شاهد هستیم.

خدادادی افزود: اواخر سال ۹۵ مقام معظم رهبری بر اساس گزارشات متقن روی پنج آسیب حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، مباحث ضداخلاقی تاکید بسیار داشتند به طوری که ۱۲ میلیون حاشیه‌نشین در کشور باید با یک راهکار مناسب به حداقل رسیده و زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی فراهم آید.

وی تصریح کرد: سالانه یک میلیون درگیری و خشونت در جامعه منجر به تشکیل پرونده و ارجاع آن به دادگستری می‌شود و در کنار آن آمار اعتیاد در کشور که گفته می‌شود بین یک و نیم تا ۵ میلیون نفر است نگرانی‌ها را تشدید کرده است.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل خاطرنشان کرد: در کنار ناهنجاری‌های فضای مجازی طلاق نیز یکی از دغدغه‌های اصلی در جامعه است به طوری که به ازای هر چهار ازدواج در حال حاضر یک طلاق به ثبت می‌رسد که به هیچ وجه برازنده و شایسته جامعه ما نیست.

خدادادی بیان کرد: ما باید از ظرفیت مراکز مذهبی، کانون‌ها، مساجد و هیئت‌های مذهبی در محلات مختلف استفاده کنیم تا آمار طلاق، اعتیاد و همچنین خشونت را به حداقل برسانیم؛ چرا که بالا رفتن آمار ناهنجاری‌ها در این زمینه همه ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی برخی تبلیغات غلط و نادرست را در حوزه مصرف مواد مخدر و گرایش جوانان به این سمت و سو یادآور شد و اظهار کرد: بنده در بررسی بیش از ۲۰ هزار نفر از افراد آلوده به مواد مخدر و صدور حکم برای آنها به این نتیجه رسیده‌ام که تمام معتادان در مرحله اول نمی‌خواستند معتاد باشند اما مواد مخدر وابستگی ایجاد می‌کند که کنترل آن خارج از اراده افراد است.

ایران قوی فردا در تظاهراتی سراسری شکست جنگ ترکیبی را اعلام می‌کند
هم اکنون بخوانید

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل ادامه داد: در حال حاضر گرایش جوانان ما به سمت مواد مخدر صنعتی بسیار نگران کننده است و متاسفانه بخش عظیمی از این مواد در برخی کارگاه‌ها و آشپزخانه‌ها تولید می‌شود که در استان اردبیل نیز چندین واحد تولیدکننده شیشه و مواد مخدر صنعتی متلاشی شده است.

خدادادی راه مبارزه با مواد مخدر را توجه به اصول پیشگیری و اهتمام به کار فرهنگی عمیق توصیف کرد و افزود: ما باید با احساس مسئولیت در این حوزه ورود پیدا کنیم و در بین خانواده‌ها مهارت رفتاری و گفتاری با فرزندان خود را تقویت و ضعف‌ها را در این زمینه برطرف کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از ناهنجاری‌های اصلی جامعه ما نزاع و خشونت است که به معنای واقعی بسیاری از افراد مومن و متعهد را در جامعه اذیت می‌کند، به گونه‌ای که از ۴ میلیون پرونده ورودی در طول سال به مراجع قضایی یک میلیون پرونده مربوط به دعواها و درگیری‌هاست.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل اظهار کرد: در استان اردبیل از ۶۰ هزار پرونده‌ای که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود ۳۰ هزار پرونده مربوط به درگیری‌ها و نزاع‌های بسیار ساده و جزیی است، به طوری که نیمی از پرونده‌های ما را چنین دعواها تشکیل می‌دهد.

خدادادی اضافه کرد: استان اردبیل هر چند از نظر جرایم سنگین نظیر سرقت مسلحانه، گروگان گیری، سرقت و تجاوز به عنف جزو استان‌های پاک کشور است، اما ایراد کار در این استان در عدم صبر و تحمل مردم و درگیری‌های خرد و جزئی است که گاه خسارت‌های هنگفتی را به دنبال دارد.

وی گفت: باید با محوریت مساجد و مراکز مذهبی سعی کنیم تا مهارت ارتباط و گفت‌وگوی موثر، سالم و با صبر و حوصله را در جامعه فراهم کنیم تا به دنبال خشونت و درگیری پرونده‌های بزرگتری شکل نگیرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =

دکمه بازگشت به بالا