جدال لفظی بر سر ایران در پارلمان عربی

پارلمان عربی روز پنجشنبه نشستی برگزار کرد که این نشست بسیار پرتنش بود و برخی نمایندگان پارلمان ایران را به دخالت درا مور عربی متهم کردند اما در مقابل نمایندگان عراق در این پارلمان از ایران دفاع کردند.

به گزارش اعتماد نو، در نشست روز پنجشنبه پارلمان عربی برخی از نمایندگان این پارلمان در رابطه گزارش کمیسیون سیاسی و امنیت ملی در مورد دخالت ایران در امور کشورهای عربی دچار اختلاف شدند و ۳۷ نفر از نمایندگان این پارلمان در قطعنامه‌ای دخالت ایران در امور کشورهای عربی را محکوم کردند.

بر اساس این گزارش، قبل از تصویب این قطعنامه برخی از نمایندگان پارلمان عربی از گزارش ارائه شده در مورد دخالت‌های ایران در امور کشورهای عربی انتقاد کردند و اعلام کردند که این گزارش کوتاه است و حجم دخالت‌های ایران را نشان نمی‌دهد به همین دلیل علاوه بر گزارش کمیسیون امور سیاسی و امنیت ملی این قطعنامه را ارائه دادند.

از سوی دیگر، عباس البیاتی، نماینده عراق در پارلمان عربی از گزارش کمیسیون سیاسی و امنیت ملی دفاع کرد و گفت: این گزارش دیدگاه‌های مشترک کشورهای عربی را در نظر گرفته است.

وی افزود: عراق به روابطش با ایران افتخار می‌کند همان‌گونه که به روابطش با عربستان افتخار می‌کند و کشورهایی در حاشیه خلیج (فارس) نیز وجود دارد که به روابط‌شان با ایران افتخار می‌کنند.

عادل العسومی، نماینده بحرین در پارلمان از سخنان نماینده عراق خشمگین شد و با اشاره به اینکه من از گزارش چهار سطری کمیسیون سیاسی و امنیت ملی در رابطه با دخالت‌های ایران متعجب شده‌ام، گفت: هیچ کشوری در حاشیه خلیج (فارس) به روابطش با ایران افتخار نمی‌کند و نماینده عراق حق ندارد به نیابت از آنها صحبت کند، ایران در انقلاب بحرین دست دارد و ۳۷ نماینده این پارلمان در قطعنامه‌ای ایران را محکوم کردند.

به نقل از صدی البلد، احمد المشرقی، مسئول هماهنگی کمیسیون سیاسی و امنیت ملی پارلمان عربی با رد این اظهارات که گزارش کمیسیون به موضوع ایران نپرداخته است، گفت: این اعتراضات قابل پیش‌بینی بود زیرا این موضوع بسیار حساس است و توافق نظر در رابطه با آن سخت است.

وی با اشاره به اینکه این اختلافات یک امر طبیعی است، گفت: این گزارش منعکس‌کننده نظرات تمام اعضا است و موضع شخصی من نیست.

پس از تنش و جدال لفظی، عباس بیاتی نماینده عراق در پارلمان عربی به هنگام رای‌گیری برای تصویب قطعنامه‌ای که دخالت‌های ایران را محکوم می‌کند از جلسه خارج شد و پس از پایان رای‌گیری دوباره به جلسه بازگشت.

برکناری مدیر اطلاعات ملی آمریکا/ ترامپ جایگزین کوتس را معرفی کرد
هم اکنون بخوانید

از طرفی دیگر سعد الجمال، رییس کمیسیون امور کشورهای عربی در پارلمان مصر و عضو پارلمان عربی ضمن اشاره به اینکه رویکرد اول ما باید عربی و در رابطه با کشورهای خودمان باشد، گفت: کسی که مدعی است با کشوری رابطه دارد که به یک کشور عربی دیگر ضرر می‌رساند باید به این اختلافات پایان دهد و درگیری میان کشورهای اسلامی را از بین ببرد.

وی افزود: کسی که می‌گوید به روابطم با ایران افتخار می‌کنم باید یک نقش سیاسی و دیپلماسی ایفا کند و در کنار کشورهایی که با ایران مشکل دارند نیز بایستد.

سعد الجمال با طرح این سوال که حوثی‌ها موشک‌ها را از کجا می‌آورند و عربستان را مورد هدف قرار می‌دهند، تاکید کرد: رویکرد اول ما عربی است و این اختلافات نظر مساله اصلی را نقض نمی‌کنند.

احلام الحسینی نماینده عراق در واکنش به اظهارات سعد الجمال، گفت: این اظهارات به این مساله اشاره دارد که عراق نیز در بحران‌هایی که در کشورهای عربی اتفاق می‌افتد دست دارد.

سعد الجمال، رییس کمیسیون امور کشورهای عربی در پارلمان مصر در پاسخ به اظهارات احلام الحسینی با اشاره به اینکه ما با هر رویکرد فرقه‌ای و مذهبی همه عرب و مسلمان هستیم و من احترام زیادی برای کشور عراق قائل هستم، گفت: من عراق را به هیچ چیزی متهم نکردم بلکه از کشورهایی که با طرف‌های مختلف ارتباط دارند خواستار شدم تا وارد عمل شوند و به این نزاع‌ها و درگیری‌ها پایان دهند.

بر اساس گزارش روزنامه سعودی عکاظ، نمایندگان پارلمان عربی در نشست روز پنج‌شنبه ضمن محکوم کردن حمله موشکی انصارالله یمن به ریاض بار دیگر مدعی شدند که ایران از انصارالله یمن حمایت می‌کند.

پارلمان عربی مدعی شد: تهدید شهرها و پایتخت‌های عربی و به خصوص امارات از سوی ایران، تهدیدی خطرناک برای امنیت ملی و عربی و تحریکی برای میلیون‌ها مسلمان در جهان به شمار می‌رود.

پارلمان عربی در ادامه ضمن متهم کردن ایران به قاچاق انواع اسلحه و موشک به حوثی‌ها و ایجاد بی‌ثباتی و هرج و مرج در منطقه از شورای امنیت ملی خواستار شدند که ایران را ملزم به پایبندی به تمام قوانین و معاهدات بین‌المللی کند.

بر اساس گزارش برخی رسانه‌های عربی، پارلمان عربی مدعی شده است که ایران جزایر سه‌گانه (تنب کوچک، تنب بزرگ و ابوموسی) را اشغال کرده است.

سفیر ایران در پاریس خداحافظی کرد
هم اکنون بخوانید

به گزارش ایسنا، پارلمان عربی در حالی مدعی دخالت ایران در یمن و حمایت آن از انصارالله است که مقامات کشورمان همواره تاکید می‌کنند جمهوری اسلامی ایران هیچ دخالتی در امور داخلی یمن ندارد و خواستار ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز برای حل بحران یمن است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان قبل از این نیز در واکنش به تحولات اخیر یمن، با اشاره به تداوم تجاوز وحشیانه خارجی که به نابودی زیرساخت‌ها و محاصره همه جانبه و کشتار جمعی و خاموش ملت یمن منجر شده است، ابراز امیدواری کرد: همه گروه‌ها، احزاب و جریان‌های سیاسی و اجتماعی یمن، ضمن همبستگی با یکدیگر از جبهه واحد ملی علیه تجاوز خارجی محافظت کنند.

قاسمی با ابراز تاسف از درگیری‌های اخیر و دعوت همه نیروهای یمنی به آرامش و خویشتنداری ابراز امیدواری کرد: تمامی اختلافات داخلی در چارچوب گفت‌وگو حل و فصل و زمینه هرگونه سوء‌استفاده دشمنان خارجی ملت یمن مسدود شود.

وی در رابطه با مساله حمایت تسلیحاتی از یمن اعلام کرده است: ما هیچ‌گونه ارتباط تسلیحاتی با یمن نداریم، یمن در محاصره است و چنین امکانی در کل وجود ندارد در غیر این‌صورت ایران به قدری شهامت دارد که چنین اقدام و سیاستی را اگر داشته باشد اعلام کند؛ آنچه امروز در دستان مردم یمن هست سلاح‌هایی است که از دولت‌های قبل در پادگان‌ها وجود داشته، امروز مشاهده می‌کنیم یمن برای آنکه در مقابل تجاوز و حملات بی‌امان از خود محافظت کند به سراغ تکنیک‌های درونی رفته و این طبیعی است.

علی اکبر ولایتی، دبیر کل مجمع جهانی بیداری اسلامی و مشاور رهبری در امور بین الملل نیز در پاسخ به سوالی در خصوص برخی اتهامات در رابطه با مداخله ایران در امور یمن، گفت: در یمن کشورهای مرتجع عربی تحت عنوان ائتلاف عربی ضد یمن مداخله مستقیم کرده‌اند و ایران جز حمایت سیاسی و کمک‌های انسانی برای نجات مردم این کشور کار دیگری انجام نداده است.

همچنین قبل از این نیز مقامات عربی و اماراتی مدعی اشغال جزایر سه گانه از سوی ایران شده بودند که مقامات ایرانی در واکنش به آنها تاکید کرده‌اند که جزایر سه‌گانه ایرانی بوده و ایرانی خواهد ماند و تکرار دروغ و ادعا در این‌باره واقعیات تاریخی را تغییر نمی‌دهد و این جزایر جزو لاینفک جمهوری اسلامی ایران است.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 + ده =

دکمه بازگشت به بالا