نرخ تعیین شده برای عوارض خروج از کشور را قبول نداریم

به گزارش اعتماد نو، روز یکشنبه، حسن روحانی پس از بررسی‌های لازم و تعیین هزینه‌های اداره کشور برای یک سال آیند، اعتماد نو به نقل از برنامه بودجه سال ۹۷ را تقدیم مجلس کرد تا نمایندگان پس از بحث و بررسی‌های کارشناسانه و اصلاح برخی از امور در صورت لزوم، بودجه سال ۹۷ را تصویب کنند.

هنوز ساعتی از انتشار جزئیات اعتماد نو به نقل از برنامه‌وبودجه نگذشته بود که انتقادات به برخی از ردیف‌های بودجه از سوی کارشناسان و مردم جامعه بالا گرفت. از افزایش بودجه موسسه آیت‌الله مصباح و دادگاه ویژه روحانیت تا سازمان صداوسیما و بودجه ۲۷۱ میلیاردی شورای ‌سیاست‌گذاری حوزه‌های‌ علمیه ‌خواهران! بودجه‌های که به عقیده بسیاری از کارشناسان به‌نوعی هدر دادن پول است و هیچ نیازی به این سقف از بودجه برای این‌گونه مراکز نیست.

اما یکی از ردیف‌ بودجه‌های که سروصدای بسیاری به پا کرد و شاید خود دولت هم‌فکرش را نمی‌کرد این‌چنین موردانتقاد قرار بگیرد، افزایش عوارض خروج از کشور بود. دولت طی اقدامی نرخ عوارض خروج از کشور در بودجه ۹۷ را از ۷۵ هزار تومان به ۲۲۰ هزار تومان افزایش داد. البته این نرخ برای سفر اولی‌هاست و افرادی که قرار است بیش از سه سفر خارجی داشته باشند، باید ۴۴۰ هزار تومان بابت عوارض خروج از کشور پرداخت کنند.

جالب است بدانید که نرخ عوارض خروج از کشور تا پیش از سال ۶۴ در کشور وجود نداشته است و در سال ۶۴، به دلیل وجود شرایط جنگی حاکم بر کشور و کمبود بودجه، تصمیم بر این گرفته شد که مبلغی به‌عنوان عوارض خروج از کشور از مسافرین دریافت شود. هرچند این عوارض مختص زمان جنگ بوده است اما این روند به طرز جالبی تاکنون ادامه پیداکرده است.

منتقدان بر این عقیده هستند که تحت چه عنوانی این مبلغ باید از مسافرین دریافت شود؟ اگر مسافری قرار است به خارج از کشور برود دلیلی ندارد بخواهد بخشی از هزینه سفر خود را به‌عنوان عوارض پرداخت کند؟ جدای از اینکه بسیاری از مردم برای تفریح به سفر خارجی می‌روند، بسیاری از مردم هم هستند که برای درمان، تحصیل و … به خارج از کشور می‌روند و لزوماً از قشر مرفه نیستند. طبق نرخ تعیین‌شده اگر یک خانواده ۴ نفره بخواهند به یک سفر خارج از کشور بروند باید ۸۸۰ هزار تومان فقط باید به‌عنوان عوارض پرداخت کنند. این نرخ به نظر می‌رسد قطعاً و یقیناً به قشر متوسط جامعه فشار وارد می‌کند که به‌هیچ‌عنوان منصفانه و قابل‌پذیرش نیست که جا دارد مجلس و کمیسیون‌های مربوطه این مشکل را مرتفع کنند.

مسئولان اجازه ندهند مشکلات کشور روی هم تلنبار شوند
هم اکنون بخوانید

عزت‌الله یوسفیان ملا، نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ با اشاره به انتقادات رخ‌داده نسبت به افزایش نرخ عوارض خروج از کشور در اعتماد نو به نقل از برنامه بودجه سال ۹۷، گفت: ما باید میان افرادی که از کشور خارج می‌شوند، تفاوت قائل شویم. بسیاری از افراد برای زیارت، برخی برای درمان، برخی برای تحصیل و برخی هم برای تفریح به خارج از کشور می‌روند. ما نمی‌توانیم همه را با یک چوب برانیم و این موضوع اصلاً عادلانه نیست.

یوسفیان ملا بابیان اینکه این موضوع حتماً در مجلس بررسی خواهد شد، تصریح کرد: بنده در کمیسیون تلفیق حضور دارم و این بحث را حتماً پیگیری خواهم کرد و حتماً یک‌راه حل فراگیر را در انتخاب خواهیم کرد که علاوه بر اینکه افزایش قیمت معقول را داشته باشیم، فشاری هم بر قشر خاصی در جامعه ایجاد نشود.

عضو کمیسیون اعتماد نو به نقل از برنامه‌وبودجه با تأکید بر اینکه عوارض خروج از کشور باید به نسبت سفر خارجی مسافرین خارجی، تعیین شود، خاطرنشان کرد: ما به‌هیچ‌عنوان این عدد ۲۲۰ تومان برای عوارض خروج از کشور را قبول نداریم و اصلاً قابل‌پذیرش هم نیست و حتماً در کمیسیون تلفیق و درنهایت در مجلس به‌صورت دقیق بررسی خواهد شد.

عزت‌الله یوسفیان ملا، با تأکید بر اینکه با مذاکره با دولت این مبلغ را کاهش خواهیم داد، تصریح کرد: برخی از مردم سفرهای اجباری، درمانی، تحصیلی و غیره دارند که باید به این موضوع حتماً توجه ویژه‌ای داشت. این افزایش قیمت عوارض خروج از کشور برای بسیاری از مردم بسیار سخت خواهد شد و به آن‌ها فشار وارد می‌کند. بیمارانی هستند که در سال چندین بار برای درمان به خارج از کشور می‌روند و این صحیح و عادلانه نیست که بخواهند چند صد تومان فقط پول عوارض پرداخت کنند.

تأمین بخش مهمی از امنیت جامعه توسط قوه قضائیه صورت می‌گیرد
هم اکنون بخوانید

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: بحث فقط این افزایش قیمت عوارض نیست، بحث این است که بسیاری از کشورها عوارض ورود به کشور دریافت می‌کنند؛ یعنی مردم برای ورود به برخی از کشورها هم باید در اینجا عوارض خروج پرداخت کنند و در هنگام ورود به کشور مقصد هم ورودی پرداخت کنند. به همین دلیل این نرخ اصلاً پذیرفتنی نیست.

عضو کمیسیون اعتماد نو به نقل از برنامه‌وبودجه با اشاره به اینکه می‌توان نرخ عوارض را متناسب با نوع سفر مشخص کرد، خاطرنشان کرد: اگر توجه داشته باشید در سفرهای خارجی نوع سفر مشخص است. سفرهای زیارتی، پزشکی، تفریحی و… مشخص است. می‌شود برای متناسب با نوع سفر یک نرخ عوارض مشخص کرد، هم می‌توان نرخ را پایین آورد تا برای همه یکسان باشد و به هیچ قشری هم فشار وارد نشود. اینکه چشم‌بسته برای همه ۲۲۰ هزار تومان در نظر بگیرم به‌هیچ‌عنوان قابل‌قبول نیست.

یوسفیان ملا بابیان اینکه مخالف افزایش نرخ عوارض خروج از کشور نیستیم، گفت: اینکه ده الی ۲۰ درصد سالیانه افزایش قیمت در این بخش باشد تا حدودی قابل‌پذیرش اما اینکه به‌یک‌باره نرخ را ۳ الی ۴ برابر بیشتر شود را نمی‌پذیریم.

این نماینده مجلس، در پاسخ به این سؤال که آیا اساساً گرفتن عوارض خروج از کشور درست است یا خیر؟ گفت: درست است که شکل‌گیری عوارض در سال‌های جنگ و برای تامین درآمد، بوده است، اما ازآنجایی‌که این موضوع هرساله در مجلس و از سوی نمایندگان تصویب می‌شود قانونی است؛ زیرا از این راه بخشی از بودجه دولت تامین می‌شود و نمی‌توان به‌طور کامل آن را قطع کرد، اما باید نرخ آن را متعادل کرد.

یوسفیان ملا با اشاره به سخنان اخیر نوبخت، مبنی بر اینکه درآمد ناشی از عوارض خروج از کشور یک مشارکت عمومی در توسعه زیرساخت‌های گردشگری است، گفت: این حرف، حرف درستی است اما ما با رقم آن مشکل‌داریم و باید حتماً آن را تعدیل کنیم.

منبع: منبع۲۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + چهار =

دکمه بازگشت به بالا