بنای افزایش یارانه نقدی نداریم

به گزارش اعتماد نو، حجت‌الاسلام حسن روحانی در ابتدای گفت‌وگوی زنده تلویزیونی خود ضمن تسلیت مجدد به مناسبت زلزله کرمانشاه عنوان کرد: این ایام را به ویژه به مردم کرمانشاه تسلیت می‌گویم که در این روزها داغدار حادثه دردناکی هستند که در اثر زلزله برای آنها ایجاد شد. از خدا برای آنها تقاضی رحمت و برای مصدومان تقاضای شفای عاجل داریم.

صدا و سیما خدمات دولت و مردم در زلزله اخیر را به مقایسه بگذارد

وی افزود: امیدواریم دولت و ملت کنار هم بتوانند کمک کنند. این مردم از این گذر سخت عبور کنند. تشکر می‌کنم از آنها که این چند روز دست‌اندرکار کمک به مردم بودند. از مقامات دولتی و نیروهای مسلح که هر کدام به نحوی در این حادثه کمک کردند، تشکر می کنم. البته در این گونه حوادث کار سختی برای همه است که به نحو شایسته به همه کمک کنند.

‌رئیس‌جمهور یادآور شد: زلزله ۷ و ۳ دهم ریشتری در دهه‌های اخیر نداشتیم و این زلزله شدید بود و شب بود و کار دشوار شد و آب و گاز و برق و راه‌های ارتباطی با مشکل مواجه شد. مردم به هم یاری کردند و نجاتگران اقدامات ارزشمندی انجام دادند. ۲۷۰۰ نفر از شب حادثه تا ظهر فردا از زیر آوار نجات پیدا کردند.

وی با اشاره به اینکه در همان ساعات اولیه زلزله ۷ هزار مصدوم به بیمارستان منتقل شدند، گفت: روز دوم که به کرمانشاه سفر کردم روحیه مردم خوب بود. علیرغم سنگینی مصیبت مردم به معنای یک روحیه جمعی از مسئولان می‌خواستند و این یک درخواست به حق بود. آن روز آب آشایدنی و چادر مطرح بود و این موارد به سرعت به مردم رسید.

روحانی گفت: در بیمارستانی که رفتم همه پزشکان و پرستان ۴۸ ساعت نخوابیده بودند. ۳۰۰ عمل جراحی انجام شده بود. کار بسیار بزرگی را وزارت بهداشت انجام داد و ادامه می‌دهد. ستاد بحران و هلال احمر به خوبی فعال بود مشکلات فروان است اما به نسبت خوب عمل شد. خوب است صدا و سیما خدمات دولت و مردم را به مقایسه بگذارد. به نظر من این بار بیشتر از همیشه فعالانه عمل شد. در زلزله رودبار و منجیبل و بم رفتم اما این بار کمک‌رسانی از طرف دولت و مردم بهتر بود. مردم نقص دولت را جبران کردند، نیروهای مسلح کمک کردند.

۵۰ درصد وجوه مربوط به زلزله در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته است

وی با بیان اینکه در حال حاضر از مراحل اولیه عبور کردیم و در اسکان موقت هستیم، گفت: هزینه اجاره مردم زلزله‌زده را دولت می‌دهد کانکس به سرعت ساخته می‌شود و این کار در حال انجام است. برای اولین بار همه بودجه لازم برای این حادثه را در روز چهارشنبه تصویب کردیم و ۵۰ درصد وجوه در اختیار ارگان‌ها قرار گرفته است.

تشکیل جلسه قرارگاه بهداشتی و درمانی امام رضا(ع) برای مقابله با موج پنجم شیوع بیماری کرونا
هم اکنون بخوانید

خدمات ۱۰۰ روزه دولت دوازدهم در یک مجلد در سایت دولت موجود است

روحانی تاکید کرد: با تسلیت مجدد به مردم از همه دست‌اندرکاران تشکر می‌کنم و این ایام مبارک مولود پیامبر اسلام و امروز که آغاز امامت حضرت ولیعصر است را به همه تبریک می‌گویم و امیدوارم در ۱۰۰ روزه گذشته توانسته باشیم خدمتی که وعده داده بودیم، ارائه کرده باشیم. مجموعه خدمات ۱۰۰ روزه در یک مجلد جمع شده و از الان در دسترس مردم سایت دولت قرار دارد و مردم می‌توانند ملاحظه کنند. اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی اساسی برای سال ۹۶ و ۴ سال آینده در این ۱۰۰ روز تهیه شده است. بودجه آماده تصویب است در بودجه امسال شاهد تحول مثبتی خواهیم بود که به موقع به مردم گزارش می‌دهم.

در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق ریشه‌کن می‌شود

رییس‌جمهور در مورد اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایش برای بهبود وضعیت اشتغال گفت: در مقدمه بحث این نکته مهم را بگویم که در ایام انتخابات دو هدف اساسی دولت در اقتصاد را ریشه‌کن کردن فقرمطلق در طول دوره دوازدهم و ایجاد عدالت و کوتاه کردن نابرابری میان مردمی که در دهک ‌ای پایین و بالا قرار دارند و رونق اقتصادی عنوان کردم.

روحانی با تاکید براینکه طبق اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در پایان دولت دوازدهم فقر مطلق در کشور ریشه‌کن خواهد شد، ادامه داد: در سال اول که در آن قرار داریم افراد قشر آسیب‌پذیر یعنی افراد که مورد حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند، مستمری آنها را نسبت به پارسال سه برابر کردیم و تا پایان دولت این افزایش به ۵ برابر خواهد رسید.

کمک دولت به افرادی که از حد استاندارد مالی، شرایط پایین‌تری دارند

وی افزود: در بودجه سال آینده نیز اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی شده تا افرادی که از حد متوسط شرایط استاندارد پایین‌تر هستند از آنها ثبت نام شده و به آنها یاری رسانده شود.

رییس دولت دوازدهم با اشاره به عقب‌ماندگی‌هایی که کشور در زمینه اشتغال در سال‌های گذشته داشته است، اظهار کرد: از سال ۸۵ تا سال ۹۲ اشتغال خالص ما صفر بوده است. از سال ۹۳ تحرک خوبی در زمینه اشتغال شروع شده و متوسط اشتغال خالص ما از پاییز ۹۳ تا تابستان ۹۶ به طور متوسط ۶۸۵ هزار اشتغال خالص بوده است. البته این رقم، رقمی کمی نسبت به بیکاری جامعه و نیروی فعالی است که وارد بازار کار می‌شوند.

واکنش ستاد حقوق بشر به ادعای آمریکا مبنی بر معافیت مبادلات کرونایی ایران از تحریم‌ها
هم اکنون بخوانید

وی با بیان اینکه تلاش ما افزایش این رقم است تا در یکی دو سال آینده رقم را به بالای ۹۰۰ هزار شغل برسانیم، گفت: در تابستان امسال نسبت به پارسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد شده است اما هنوز بیکاران فراوانی داریم. در این صد روز نسبت به متوسط دو سه سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم. این هدف‌گذاری را از طریق طرح‌هایی که داریم، دنبال می‌کنیم. به تمام وزرا گفته شده یکی از هدف‌ها بالا بردن اشتغال است.

در ۶ ماه اول امسال، ۵۰ هزار نفر در حوزه فضای مجازی وارد کار شده‌اند

روحانی به ظرفیت‌های موجود در حوزه فضای مجازی، صنعت، کشاورزی و خدمات برای بالا بردن اشتغال اشاره کرد و گفت: طبق گزارشی که وزیر ارتباطات ارائه کرده در ۶ ماه اول امسال، ۵۰ هزار نفر در حوزه فضای مجازی وارد کار شده‌اند. از سوی دیگر طرح‌های اشتغال وکارورزی و اشتغال فراگیر در این فاصله صد روزه عملیاتی شده است.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری نسبت به سال گذشته

وی اضافه کرد: در همین مدت در طرح کارورزی ۱۲۰ هزار ثبت نام کردند که از این میان ۲۰ هزار نفر مشغول به کارآموزی شده‌اند و این طرح‌ها ادامه خواهد یافت و ما اشتغال را به جایی خواهیم رساند که نرخ بیکاری کاهش یابد. نسبت به سال گذشته یک درصد از میزان بیکاری کاهش یافته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

بنای

بنای ما افزایش یارانه نقدی نیست
رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که منابع حاصل برای ریشه‌کن کردن فقر مطلق چگونه فراهم خواهد شد و آیا در این راستا، یارانه نقدی افزایش خواهد یافت، گفت: اساس اعتماد نو به نقل از برنامه ریشه‌کن کردن فقر، رونق اقتصادی و اشتغال است. ما در طول این دوران به بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک کردیم تا افراد را از تحت پوشش خارج کنند. به طور مثال ۵ هزار میلیارد به کمیته امداد امام خمینی پرداخت شد تا افراد را از تحت پوشش خارج کنند. اما در کشور همواره عده‌ای نیازمند به کمک هستند. این کمک براساس این است که بتوانیم با افزایش درآمدها این معضل را جبران کنیم.

روحانی با تاکید بر اینکه بنای ما افزایش یارانه نقدی نیست، تاکید کرد: ما در بخش‌هایی یارانه را افزایش دادیم اما نه به عنوان اینکه یارانه نقدی به مردم بدهیم. به طور مثال در بخش کشاورزی ما تقریبا خرید تضمینی گندم از کشاورزان را دو برابر کردیم و این به معنای افزایش یارانه نقدی نیست بلکه کمک به کشاورزان می‌شود تا از این طریق درآمدهایشان بیشتر شود.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 14 =

دکمه بازگشت به بالا