افزایش قیمت لوازم خانگی؛ شایعه سازی برخی تولیدکنندگان

به گزارش اعتماد نو، بتازگی برخی خبرها مبنی بر افزایش قیمت لوازم خانگی در ماه های آینده در فضای رسانه ای منتشر شده است.
برای نمونه سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها از افزایش قیمت این محصولات پس از ماه صفر خبر داد.
با این همه، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و اتحادیه لوازم خانگی اعلام کردند هرگونه تغییر قیمت کالا و خدمات توسط انجمن‌ها و تشکلات تولیدی و توزیعی فاقد وجاهت قانونی است.

** افزایش قیمت، فقط شامل کالاهای وارداتی با نرخ جدید ارز
رییس اتحادیه لوازم خانگی امروز (شنبه) به پایگاه خبری اقتصادی ایرنا گفت: شایعه افزایش قیمت لوازم خانگی صحت ندارد و قیمتگذاری واحدهای عرضه کننده باید در چارچوب ضوابط قیمتگذاری عمومی سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان انجام پذیرد.
«محمد طحانپور» افزود: برخی شرکت ها با ادعای رشد نرخ ارز افزایش قیمت لوازم خانگی را خواستار شدند اما باید بگویم این افزایش قیمت فقط در مورد کالاهایی است که با نرخ جدید ارز وارد می شود.
وی گفت: اگر تولیدکنندگان برای افزایش قیمت دلایلی دارند باید تقاضای خود را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان اعلام کنند و این سازمان بعداز بررسی های لازم نظر خود را اعلام کند.
این مسوول صنفی تاکید کرد افزایش قیمت لوازم خانگی به نفع تولیدکنندگان داخلی نیست و افزود: این افزایش باعث می شود کالاهای تولید داخل و وارداتی از لحاظ قیمت در یک سطح باشند که این به معنی حمایت از تولید نیست و باعث می شود بازار تولیدات داخلی از بین برود.
«اکنون در بازار افزایش عرضه نسبت به تقاضا را شاهدیم و این افزایش قیمت می تواند بازار را به سمت خرید کالاهای وارداتی سوق دهد».
رییس اتحادیه لوازم خانگی گفت: برخی که از افزایش قیمت لوازم خانگی می گویند و اعمال این روند را خواهانند، خودشان فهرست قیمتی نمی دهند.

افزایش تولید راهکار کمبود روغن و ماکارونی در بازار/ شایعه سازان به فکر جیب‌تان هستند
هم اکنون بخوانید

** پیگیری افزایش غیر متعارف قیمت لوازم خانگی
در همین پیوند معاون نظارت بر کالاهای سرمایه ای و خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد هیچگونه افزایش قیمتی در بازار لوازم خانگی وجود ندارد و چنانچه افزایش غیر متعارف و غیر منطقی در قیمت این نوع محصولات دیده شود، مراتب در دستور پیگیری قرار می‌گیرد.
به گزارش شنبه شبکه اطلاع رسانی تجارت، «وحید منایی» تصریح کرد: بر اساس قوانین بالادستی بویژه ماده هشت قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان تعیین قیمت کالا و خدمات توسط انجمن‌ها و تشکل‌های تولیدی و توزیعی فاقد وجاهت قانونی است.
وی افزود: چندین انجمن در بخش لوازم خانگی فعال است و طرح مسائل و مشکلات توسط هر انجمن با پیش فرض ضرورت افزایش قیمت بازار این نوع کالاها و ایجاد تنش در بازار از طریق تحریک تقاضا مورد تایید این سازمان نیست؛ زیرا اکنون در شرایط تعادل و آرامش کامل قرار داریم.
منایی تاکید کرد قیمت گذاری واحدهای عرضه کننده باید در چارچوب ضوابط قیمت گذاری عمومی این سازمان انجام پذیرد و این سازمان به صورت مستمر نوسان قیمت این نوع کالاها را رصد می کند.

منبع: دیده بان ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + بیست =

دکمه بازگشت به بالا