حضور زنان بر مسند مدیریت در محیط های بسته اتفاق نمی افتد

به گزارش اعتماد نو، «فخرالسادات محتشمی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نقش احزاب در کشور گفت: بحث تحزب در کشور بعد از انقلاب یک بحث جوانی است. ما قبل از انقلاب حزب قدرتمند توده را داشتیم اما از تجربیات آنها استفاده نکردیم. احزاب پس از انقلاب اسلامی بیشتر با شیوه آزمون و خطا پیش رفتند و ممکن است نقاط ضعف و خطا داشته باشند.

او با اشاره به جایگاه زنان در احزاب گفت: بعد از انقلاب زنان جایگاهی رفیعی در احزاب ایرانی نداشتند. در ابتدا، حزب جمهوری اسلامی تا آمد پا بگیرد منحل شد و در حزب موتلفه هم به حضور زنان خیلی بها داده نمی شد اما در دوران جدید به این موضوع توجه بیشتری دارند.

او ادامه داد: بعد از انقلاب حزبی با نام جمعیت زنان جمهوری اسلامی، توسط خانم ها طالقانی، مصطفوی و طباطبایی شکل گرفت اما آنها هم نتوانستند فراگیر کار کنند. بیشترین فعالیت زنان در دوره اصلاحات آن هم در جبهه پیشرویی مثل «جبهه مشارکت اسلامی» شکل گرفت. در آن جبهه کمیسیون و شاخه زنان داشتیم و شاخه زنان نهاد سیاست گذاری و تصمیم گیری بود. کمک به جذب زنان در حوزه های مختلف می کردند و منشور زنان نوشته شد. از مهمترین اقدامات این حزب بحث سهمیه بندی زنان بود که توانستیم آن را مصوب کنیم. برای انتخاب افراد باید از زنان استفاده می شد و اگر زنان نبودند آن پست خالی می ماند و این یک تحول بزرگی بود. به هر حال یک تجربه ای بود که صورت گرفت و خیلی نتوانستیم نتیجه را ببینیم چون تعطیلی حزب مانع شد.

این فعال سیاسی اصلاح طلب درباره نقش جوانان در فعالیت های سیاسی اظهار کرد: جوانان باید فرصت آزمون داشته باشند. خوشبختانه امروز احزاب زنان را داریم که فعالیت آنها در سطح ملی در حال شکل گیری است، مثل مجمع زنان نواندیش یا مجمع زنان اصلاح طلب. البته من خیلی به این مسئله اعتقاد ندارم که مسئله زنان فقط از طریق آنها پیگیری شود زیرا زنان ما باید در کنار دیگر احزاب کار کنند. ما به دنبال حضور زنان در شورای شهر، مجلس و پست های مدیریتی هستیم و این خواسته در محیط های بسته اتفاق نخواهد افتاد.

نمی‌توان بحران سیاسی را به دست افراد غیرسیاسی حل کرد
هم اکنون بخوانید

او درباره اینکه چه میزان موفقیت در حوزه زنان در کشور حاصل شده است، گفت: در این زمینه موفق بودیم و توفیقاتی کسب شده است اما این پایان ماجرا نیست. کار تیمی در آستانه مجلس دهم صورت گرفت و توانستیم قابلیت زنان فعال را منسجم کنیم و با همفکری اعتماد نو به نقل از برنامه ای را برای توانمندی آنها در پیش بگیریم. برای مثال خانم «فاطمه سعیدی» در دوره های مذکور شرکت کرده و همه جا می گوید من فرصت شناخت و رشد را در این کارگاه آموزشی پیدا کردم. من نمی گویم این اقدام خیلی موثر بوده اما بی تاثیر نبوده و حرکت خوب شروع شد.

محتشمی پور بیان کرد: همایشی برای اولین بار در ایران با نام «زنان در تاریخ مجالس ایران» برگزار شد. در این همایش نقش زنان در جامعه بررسی شد و خوشبختانه مقالات آن به زودی چاپ خواهد شد. در این همایش من دبیر اجرایی بودم و خانم کولایی دبیر علمی بودند. در بخش علمی، پژوهشی و عملیاتی حرکت هایی انجام شده و مهم این است که استمرار داشته باشد.

او اضافه کرد: حضور زنان در مدیریت سیاسی، پارلمان، شورای شهر و در همه حوزه ها یک مطالبه عمومی است؛ بنابراین احزاب ناگزیر هستند برای حضور این قشر از جامعه اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی کنند. برخی احزاب تمایلی ندارند از قابلیت زنان استفاده کنند اما ناچارند. شورای هماهنگی احزاب اصلاح طلب ناچار است که این کار را انجام بدهد. من چیزی که برایم تأسف آور بوده این است که ما همیشه دوست داریم حرکت ها را از نقطه صفر شروع کنیم در حالی که تجارب بسیار ارزشمندی از دوره اصلاحات وجود دارد و این تجارب باید استفاده شود.

دشمن برای از بین بردن حرمت زنان برنامه‌ریزی کرده است
هم اکنون بخوانید

او بیان کرد: ما اولین بار که بحث خانه احزاب مطرح شد، پیشنهاد کمیته زنان را در آنجا مطرح کردیم. تصور می کردیم قابلیت احزاب اصلاح طلب و اصولگرا در موضوع زنان باید کنار هم یکپارچه شود. معیارهای ما جناحی نیست و کاری که شهردار تهران آقای نجفی انجام می دهد قابل تقدیر است و در بحث مدیریت زنان فراجناحی عمل کرد. ایشان در بحث مدیریت دو منطقه که به خانم ها داده شد؛ افرادی را انتخاب کردند که در دوره قبل حضور داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب تاکید کرد: تکی و جناحی نمی توان مملکت را اداره کرد. تجربه ثابت کرده تلاش برای تک صدایی در این مملکت جواب نخواهد داد. ما در اکثریت هستیم و اگر بخواهیم جریانات سیاسی رقیب را نادیده بگیریم، شکست خواهیم خورد. باید تمرین و عادت کنیم در کنار همدیگر قرار بگیریم، ممکن است دوره ای فعالیت ها کند شود اما در دراز مدت نتیجه خوبی نخواهد داشت.

او در پایان گفت: جوانان گاهی اوقات تصور می کنند زنان جایشان را تنگ می کنند در حالی که این گونه نیست. متاسفانه زنان به دلیل اینکه کمتر در فعالیت اجتماعی و سیاسی حضور دارند نقاط ضعف آنها دیده می شود، مانند خانم احمدی، این در حالی است که ایشان اصلا ضعیف نبود.

منبع: اعتماد نو به نقل از برنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده − یازده =

دکمه بازگشت به بالا