ائتلاف غلط به اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند

به گزارش اعتماد نو،جهانبخش خانجانی درباره ساز و کار جریان اصلاحات در آینده با اشاره به اینکه از اکنون بگویم در انتخابات آینده ائتلاف خواهیم کرد یا خیر بسیار زود است،‌ گفت: جریان اصلاحات باید احزاب خود را تقویت کنند و بر اساس رفتارهای حزبی اقدام کند. ائتلاف مبنای تاکتیکی و استراتژیک خاصی دارد که بر اساس شرایط صورت می‌گیرد.

این عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران با اشاره به نقدهایی که به اصلاح‌طلبان می‌شود، عنوان کرد: انتقاداتی وجود دارد که تا حدودی درست است،‌ معتقدم اصلاح‌طلبان باید یک مقدار مبنایی‌تر نسبت به شرایطی که پیش رو دارند برخورد کنند.

وی افزود: در انتخابات لیستی با عنوان امید ارائه می‌شود و افرادی در آن قرار می‌گیرند،‌ آنان در ابتدا خود را وابسته به جریان امید و پایبند به اصول و ارزش‌های اصلاح‌طلبی معرفی می‌کنند اما وقتی که رای می‌آورند رفتارشان تغییر می‌کند و انگار این خودشان بودند که برای ورود به مجلس تلاش کردند.

ائتلاف غلط به اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند

وی تاکید کرد:‌ این گونه رفتارها نشان می‌دهد مبنای سیاسی و حزبی ما ضعیف است. عده‌ای می‌آیند از پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات استفاده می‌کنند وارد چرخه قدرت می‌شوند و سپس فراموش می‌کنند که چگونه رأی آوردند و این یعنی اساس ائتلاف دارای روند غلطی است و قطعا به اصلاح‌طلبان ضربه می‌زند.

سخنگوی پیشین وزارت کشور ادامه داد: ائتلاف یک داد و ستد سیاسی است، اما متاسفانه ما آن را یک امر اخلاقی می‌دانیم؛ وارد جریان سیاسی می‌شویم، حمایت می‌کنیم اما بعد از انتخابات به خاطر همان معذورات اخلاقی مطالبات خود را پیگیری نمی‌کنیم و سهم‌خواهی انجام نمی‌دهیم .

خانجانی ادامه داد:‌ به عنوان مثال، اگر اصلاح‌طلبان نبودند قطعا آقای روحانی در سال‌های ۹۲ و ۹۶ رای نمی‌آورد خود ایشان کاملا به این موضوع آگاه هستند که اگر حمایت‌ها و تشکیلات سازمان اصلاح‌طلبان نبود پیروزی رخ نمی‌داد.

قالیباف بجای اظهارات بی‌پشتوانه درباره افزایش یارانه‌ها، دو برگ قانون هدفمندی را بخواند
هم اکنون بخوانید

با حمایت اصلاح‌طلبان رأی می‌آورند بعد خود را فراجناحی می‌نامند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در عرصه سیاسی ما باب شده است اشخاص با حمایت یک جریان ریشه‌دار وارد سیاست می‌شود اما بعد می‌گویند فراجناحی و یا مستقل هستم که غلط است.

وی ادامه داد:‌ جریان‌های بی‌نام و نشان با یکدیگر توافق می‌کنند و سپس به قدرت دست پیدا می‌کنند صاحب کرسی می‌شوند اما یادشان می‌رود که چگونه به اینجا رسیدند! در همین انتخابات شورای شهر بودند اشخاصی که در حوزه انتخابیه خود رای نداشتند اما با ورود به لیست اصلاح‌طلبان دارای صدها هزار رای شدند. اما بعدا شنیدیم که گفتند مستقل هستیم آیا این رفتارها جز سوءاستفاده‌گری چیز دیگری است؟

خانجانی تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا چنین بی‌خردی و بی‌عقلی صورت نمی‌گیرد که افراد با حمایت و ائتلاف یک جریان وارد عرصه شوند اما وقتی موفقیت را به دست می‌آورند می‌گویند مستقل هستیم و رقبا را بر سر کار می‌آورند. چنین رفتارهایی به شخصیت‌های اصلاح‌طلب ضربه وارد می‌کنند و باعث می‌شوند فرصت‌طلب‌ها و آدم‌های ابن‌الوقت وارد عرصه سیاسی شوند.

اگر ائتلاف می‌کنیم باید سهم خودمان را از قدرت بگیریم

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه یک مقدار مباحث سیاسی را بیش از حد در کشورمان اخلاقی کرده‌ایم،‌ این شیوه نادرست است. دنیای سیاست کمیت‌ها و شاخص‌های خاص خود را دارد. معتقدم اگر ائتلاف می‌کنیم، باید سهم خودمان را از قدرت بگیریم.

این عضو شورای مرکزی کارگزاران ادامه داد: عده‌ای می‌گویند ما برای رضای خدا این کارها را می‌کنیم،‌ این حرف درست است. همه‌ ما برای رضایت‌مندی پرودگار کار انجام می‌دهیم اما مگر غیر از این است برای این که منویات خود را در سیاست پیاده کنیم وارد می‌شویم .

دولت تصدی فعالیت‌های اقتصادی را به مردم واگذار کند
هم اکنون بخوانید

وی تاکید کرد:‌ افراد به این خاطر به شخصی رأی می‌دهند که مطالبات خود را پیگیری کنند و اگر کسی را به ریاست مجلس و جمهوری می‌رسانیم و بعد از او مطالبه نداشته باشیم، فقط سرمایه‌های اجتماعی و اعتماد ملی را از دست داده‌ایم.

وی با اشاره به انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۴ گفت: زمانی چاره‌ای جز اینکه ائتلاف کنیم، نداشتیم اما نباید به منافع خود پشت پا بزنیم.

اصلاح‌طلبان نبودند، لاریجانی در قم رأی نمی‌آورد

خانجانی ادامه داد: در انتخابات و ائتلاف‌ها رای اصلاح‌طلبان بیشتر به نفع اصولگرایان بوده است. ‌در قم اگر اصلاح‌طلبان نبودند آقای لاریجانی رأی نمی‌آورد بنابراین باید بخشی از دیدگاه‌های وی اصلاح‌طلب، همراه و همسو باشد و اگر دو تن از اعضای فعلی در لیست امید در تهران نبودند، قطعا رأی نمی‌آوردند.

وی با اشاره به این که برخی‌ معتقدند جریان اصلاحات متکی به فرد است، گفت: معتقدم باید جریان‌های حزبی و سیاسی را قوام ببخشیم. شاید بتوانیم از فردی مثل سید محمد خاتمی و یا آیت الله رفسنجانی استفاده کنیم اما تا چه زمانی این امر ممکن است؟

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: شاید یک و یا چند دوره جملات اشخاص تاثیرگذار باشد اما مردم با ما عقد اخوت که نبسته‌اند. اگر اصلاح‌طلبان نتوانند انتظارات آنان را برآورده کنند، مشخص است که دیگر رأی نمی‌دهند.

وی ادامه داد:‌ قطعا مردم خواهند گفت که ما به اصلاح‌طلبان رأی دادیم اصولگرایان و افراد فرصت‌طلب پست گرفته‌اند این بار به خودشان رأی می‌دهیم که حداقل اشخاصی را بر سرکار بیاورند که کارآمد هستند. اگر اصلاح‌طلبان با همین روند پیش بروند، باید در انتخابات ۹۸ گوشه‌نشینی را برگزینند.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − دوازده =

دکمه بازگشت به بالا