صداوسیمایی که مهارت سانسور ندارد بهتر است زنده پخش نکند

عملکرد صداوسیما در پوشش صحبت‌های ترامپ درباره ایران با واکنش‌ها و انتقادهایی در فضای مجازی روبه‌رو شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در بخشی از سخنرانی روز گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با حضور بسیاری از رهبران کشورهای جهان درباره ایران صحبت کرد که این سخنان او در پخش و ترجمه همزمان شبکه خبر با تغییراتی همراه بود؛ تغییراتی که از روز گذشته صداوسیما را بار دیگر نقل شبکه‌های اجتماعی کرده است.

به گزارش اعتماد نو ، بدین منظور علی گرانمایه‌پور، استاد ارتباطات در گفت‌وگویی درباره این رویکرد صداوسیما در پوشش همزمان اخبار، اظهار کرد: بارها گفته‌ام که صداوسیما در رویکردهای خبری خود نیاز به بازبینی دارد. اتفاقات زیادی در کشور و دنیا در حال وقوع است و تا زمانی که رویکرد صداوسیما این باشد که این اتفاقات را سانسور کند، مردم به شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور رو می‌آورند که آن اتفاقات را همیشه پوشش می‌دهند.

او ادامه داد: تبعات ثانویه این اتفاق چه سهوی و چه عمدی بی‌اعتمادی روز افزون مردم خواهد بود. نظریه‌ای در علم ارتباطات به نام نظریه برچسب‌زنی وجود دارد که اگر به رسانه‌ای برچسب سانسور یا اشتباه بخورد، این برچسب به راحتی برداشته نمی‌شود. بنابراین اگر در آینده صداوسیما در انعکاس اخبار آمریکا صادقانه هم عمل کند، افکار عمومی باور نمی‌کند. به هر حال اگر این اتفاق از عمد یا سهو رخ داده یا حتی به این خاطر بوده که صداوسیما مهارت سانسور کردن را ندارد، بهتر است که اصلاٌ به صورت زنده این اتفاقات را پوشش ندهد.

این استاد ارتباطات با بیان اینکه «اگر اتفاق روز گذشته بیست سال پیش رخ می‌داد که تکثر رسانه‌ای نبود، مشکل چندانی ایجاد نمی‌شد»، افزود: امروز سخنرانی ترامپ در سازمان ملل توسط هزاران شبکه در سراسر دنیا پوشش داده می‌شود که هر کدام از منظر خودشان به آن می‌پردازند. اتفاق دیشب تنها باعث بی‌اعتمادتر شدن افکار عمومی نسبت به صداوسیما شد. صداوسیما باید بداند که یکی از توامندمندی‌های شبکه‌های فارسی‌زبانی که خارج از کشور فعالیت دارند، داشتن مترجمان هم‌زمان است. صداوسیما باید بپذیرد که در شرایطی که اخبار قابلیت بازبینی‌ پیدا کرده‌اند، اخبار آن از سوی بسیاری از ناظران خارجی و داخلی رصد می‌شود. شاید سیاستمداران از نمایندگان مجلس گرفته تا وزیر امور خارجه به هر دلیلی در قبال اتفاق دیشب سکوت کنند، اما افکار عمومی ساکت نمی‌نشیند.

قالیباف درگذشت سرحدی‌زاده را تسلیت گفت
هم اکنون بخوانید

گرانمایه‌پور خاطرنشان کرد: صداوسیما در ۱۰ سال گذشته که فضای مجازی گسترش پیدا کرده، با یک چالش جدی روبه‌رو است و آن متفاوت بودن فضای رسانه‌ای داخل صداوسیما با خارج از این سازمان است. من معتقدم که هر رسانه‌ای با توجه به منویات و دستورالعمل‌هایی که موضوعات مهمی همچون امنیت ملی و اجتماعی و افکار عمومی را شامل می‌شود، برخی اخبار را باید به نحوی منعکس کند که جامعه دچار تنش و بحران نشود، اما در فضای رسانه‌ای امروز این کار باید ماهرانه‌تر صورت بگیرد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 5 =

دکمه بازگشت به بالا