لزوم تاسیس انجمن اقتصاد زنان جهان اسلام

به گزارش اعتماد نو، «مریم سلطانی» مشاور امور بانوان اتاق اصناف ایران در هشتمین نمایشگاه تجارت و سرمایه‌گذاری جهان اسلام که امروز در مرکز تجارت جهانی پوترا (PWTC) در شهر کوالالامپور پایتخت مالزی برگزار شد با اشاره به نقش زنان کشورهای مسلمان در اقتصاد و سرمایه‌گذاری، عنوان کرد: امروز در سطوح بین‌المللی بیشترین تمرکز بر چگونگی دستیابی به اهداف توسعه همه جانبه یعنی توسعه پایدار و توسعه انسانی است؛ چراکه توسعه نیازمند انسان توسعه یافته است تا بتواند با بهره‌برداری از ظرفیت‌ها زمینه‌های رشد و تعالی در تمامی عرصه‌ها را فراهم سازد.

وی ادامه داد: در این راستا زنان در توسعه و رشد اقتصادی جامعه نقش اساسی را ایفا می‌کنند و میزان حضور آنها بر چرخه اقتصاد و تجارت کشور تاثیرگذار است. لذا برای توانمند‌سازی زنان، دسترسی آنها به منابع، کنترل روش‌های منابع اقتصادی، درآمدها، موقعیت‌ها و مزایای مبتنی بر بر پایه‌های دراز مدت باید در دستور کار قرار بگیرد تا بتوان شاهد تاثیرات آن بود. ازاینرو با توجه به ورود زنان جهان اسلام به عرصه اقتصاد جهانی ارزش فعالیت های آنان بیش از پیش احساس می‌گردد، لذا همچنان باید به دنبال واکاوی چگونگی حضور زنان در عرصه اقتصاد بین‌الملل و تجارت جهانی باشیم.

این کارآفرین کشورمان با تاکید بر اینکه از زمان پیامبر اسلام (ص) تا به امروز زنان در عرصه اقتصاد حضور فعال داشته‌اند، بیان کرد: نمونه بارز حضور زنان در اقتصاد را می‌توان حضرت خدیجه دانست که به عنوان بانوی تاثیرگذار در جهان اسلام همچنان از وی نام برده می‌شود و نقش بسزایی در اقتصاد و تجارت اسلامی داشته است که امروزه به عنوان مبداء حضور زنان جهان اسلام در عرصه اقتصادی مورد توجه جهان است. از این جهت خصوصیات مشترک در کشورهای اسلامی که با باورهای دینی در هم تنیده شده است موجبات هم‌افزایی و گسترش روابط تجاری و اقتصادی در جهان اسلام را فراهم آورده است که باید از این ظرفیت به بهترین صورت استفاده شود.

رشد ۱۰۳ درصدی تجارت ایران با ازبکستان
هم اکنون بخوانید

وی افزود: ظرفیت‌های بسیار بالایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی در گستره جهانی وجود دارد که زنان جهان اسلام می‌توانند در آن به عنوان یک بازرگان و تاجر موفق به فعالیت بپردازند. به عنوان مثال در محورهای گردشگری، سلامت، صنایع دستی و محصولات فرهنگی، نوآوری و فناوری، تجارت الکترونیک و مد و لباس اسلامی ظرفیت‌های بسیار بالایی نهفته است که زنان جهان اسلام می‌توانند در آن حضور پیدا کرده و کنشگری مثبت خود را اجرایی سازند. از این جهت یکی از دغدغه‌ها دانش‌بنیان کردن این مدل از اقتصاد است؛ به گونه‌ای که کشورهای اسلامی با هدفگذاری در تحصیل زنان و دختران خود بر اساس جغرافیای مد نظر خودشان می‌توانند بهترین نیروها را تربیت و اقدام به کادرسازی هدفمند کنند.

سلطانی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی و سیاست‌های بنیادین و مطرح در عرصه اقتصاد و تجاری با تمرکز بر حضور زنان صورت بگیرد بدون تردید شاهد تغییر ظرفیت‌های جهان اسلام خواهیم بود و بدون تردید شکوفایی و خلق عرصه‌های نوین تجاری را شاهد خواهیم بود. از این منظر به عنوان فعال اقتصادی و کارآفرین در عرصه اقتصاد، پیشنهاد میکتن که تمامی حضار به نمایندگی از کشورهای جهان اسلام اقدام به «تاسیس انجمن اقتصاد زنان جهان اسلام» کنند. بدن تردید اجماع جهانی زنان مسلمان در عرصه اقتصاد و تجارت می‌تواند علاوه بر خلق ظرفیت‌های گسترده برای حضور زنان در مسائل تجاری و اقتصادی؛ گره‌گشای بسیاری از معضلات در امر اقتصاد باشد.

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 2 =

دکمه بازگشت به بالا