ماهواره جاسوسی توسط «اسپیس ایکس» به فضا پرتاب شد

پرتاب ماهواره جاسوسی نیروی هوایی آمریکا که قرار بود دو روز پیش توسط شرکت “اسپیس ایکس” انجام گیرد و به دلیل شرایط ناپایدار جوی لغو شده بود، امروز صورت پذیرفت.

به گزارش اعتماد نو، ماه پیش رسانه‌ها از انعقاد قراردادی بین “اسپیس‌ایکس “(SpaceX) و نیروی هوایی آمریکا برای پرتاب فضاپیما خبر دادند و این شرکت امروز این فضاپیما را به فضا فرستاد. پرتابی که قرار بود دو روز پیش صورت گیرد اما به دلیل شرایط ناپایدار جوی ایجاد شده به خاطر طوفان “ایرما” انجام نشد.

“اسپیس‌ایکس” با این پرتاب به دنیای پروازهای محرمانه فضایی وارد شد.

این پرتاب از مرکز فضایی “کندی” (Kennedy) در فلوریدا انجام شد.

پرتاب امروز برای “اسپیس‌ایکس” غیر معمول بود. این اولین پرتاب نظامی برای این شرکت و اولین پرواز “OTV X-37B” توسط یک شرکت در کنار اتحادیه پرتاب‌های فضایی آمریکا بود. شمارش معکوس در زیر آسمانی با ابرهای کم و بدون تاخیر زیادی انجام شد.

نکته جالب توجه در رابطه با همکاری ارتش و اسپیس‌ایکس، اعلام ناگهانی خبر آن بود. معمولا پیش از این، اخبار مربوط به قراردادهای فضایی یک تا دو سال زودتر منتشر می‌شد اما این بار تنها دو ماه زودتر، این قرارداد منعقد شد.

این فضاپیما در چهار ماموریت قبلی خود با استفاده از موشک “اطلس ۵“(Atlas V) “اتحادیه پرتاب‌های فضایی آمریکا“(ULA)  به فضا پرتاب شده بود.

پیش از این اعلام شده بود که پرتاب فضاپیمای ارتش آمریکا زودتر از ماه اوت نخواهد بود ولی طی اعلامیه‌ای این پرتاب به ماه سپتامبر موکول شد.

اسپیس‌ایکس همانند دیگر پرتاب‌های خود از موشک “فالکون ۹ (Falcon 9)” استفاده کرد اما این اولین بار بود که این موشک قابل بازیابی برای پرتاب فضاپیما مورد استفاده قرار گرفت.

پیش از این اسپیس‌ایکس از فالکون ۹ برای پرتاب ماهواره به فضا استفاده می‌کرد.

با وجود انتشار چندین خبر در رابطه با این قرارداد، همچنان جزئیات آن سری است و هیچ توضیحی در رابطه با محتویات این فضاپیما و ماموریت آن داده نشده است.

این فضاپیما از نوع رباتیک بوده و سرنشینی در این ماموریت ندارد.

آمریکا صلاحیت سخن گفتن درباره حقوق بشر را ندارد
هم اکنون بخوانید

از این فضاپیما که می‌توان از نظر ساختاری آن را “مینی‌شاتل” نامید، برای انتقال مواد آزمایشگاهی به فضا و همچنین انجام آزمایش‌های پیشرفته در زمینه برقراری ارتباط با ماهواره‌ها در فرکانس‌های بالا استفاده شده است.

دو قرارداد اخیر نیروی هوایی ارتش آمریکا با اسپیس ایکس به ترتیب ۸۳ میلیون و ۹۶٫۵ میلیون دلار ارزش داشته است.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا