به گزارش اعتماد نو، محمود صادقی در گفتگو با نامه نیوز درباره انتقادها به عملکرد فراکسیون امید در موضوع رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی گفت:
فراکسیون امید تقابلی با دولت ندارد بلکه حامی دولت روحانی بوده و خواهد بود. فرایندی دموکراتیک و کارشناسی برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی تعریف و جلسات متعدد تشکیل شد و دعوت از وزرا برای تشریح اعتماد نو به نقل از برنامه های شان صورت گرفت. سپس فراکسیون براساس گزارش کمیته های تخصصی خود و نظرسنجی از اعضا مجموعه کابینه را امتیازبندی و به وظیفه خود عمل کرد.
رأی آقای بیطرف ۱۳۳ موافق در مقابل ۱۳۲ مخالف است. این نشان می دهد که یک صف آرایی صورت گرفت و به این شکل رأی موافقان و مخالفان به یکدیگر نزدیک شد. در واقع وضعیت او ویژه بود. البته بعد از آقای بیطرف، آقای جهرمی بود که او نیز لب مرزی رأی اعتماد گرفت چون ۱۲۰ رأی مخالف داشت.
گرچه ۱۵۷ نفر با لیست امید وارد مجلس شدند اما برخی جدا شدند و فراکسیون مستقلان را تشکیل دادند. البته تعداد شفافی ندارند. اگر نگاه کنیم آقای دکتر عارف هم در ابتدای مجلس دهم برای کسب جایگاه ریاست ۱۰۳ رأی به دست آورد. در واقع آقای بیطرف ۳۰ رأی موافق بیشتر از آرای آقای دکتر عارف داشت. یعنی فراکسیون منفعل نبود و فعال عمل کرد.
عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه آقای بیطرف فقط حدود ۱۰ رأی بیشتر برای کسب جایگاه وزارت نیاز داشت، اظهار کرد: عوامل مختلفی این نتیجه را رقم زد. عامل نخست چالش و بحران آب در کشور بود. مجموع نوع بیان مخالفان و دفاع آقای بیطرف نشان میدهد، او قربانی سیاستهای ۴ دهه گذشته در حوزه مدیریت آب و سدسازی شد. البته آقای بیطرف خیلی صریح موضع علمی خود را بیان و از وضع موجود و سیاستهای نظام در این حوزه دفاع کرد.
نمایندگان استانهای خوزستان و لرستان از سیاستهای مدیریت منابع آبی در کشور گله مند هستند و آقای بیطرف را درست یا نادرست سمبل چنین سیاستهایی میدانستند و بعد هم مطمئن نشدند که آقای بیطرف اگر عهده دار این سمت بشود همان سیاستها ادامه پیدا میکند یا اصلاح خواهد شد. حتی بیشتر این ذهنیت به وجود آمد که همان سیاستها ادامه مییابد. آقای بیطرف هم حاضر نشد که برخلاف دیدگاه کارشناسی خود به نمایندگان قول و امتیازی دهد.
لابی تیم همراه آقای بیطرف هم در مجلس ضعیف بود. آقای بیطرف دوره گذشته وزیر نبود و تیمی که الان در وزارتخانه است با آقای بیطرف همراهی لازم را نداشت. تیم همراه برخی از وزرا شبانه روز با نمایندگان در تماس بودند به خود من مجموعه همراه برخی وزرا بدون اغراق شاید بیش از ۱۰۰ مرتبه گفتگو کردند و تماس تلفنی گرفتند اما تیم همراه آقای بیطرف چنین فعالیتی نداشت.
عامل سوم رویکرد سیاسی آقای بیطرف است که به عنوان یک اصلاحطلب شناخته میشود بنابراین یک صف بندی سیاسی هم مقابل او شکل گرفت.
نکته ای دیگر نطق آقای روحانی بود با وجود چالشهای زیادی که در حوزه آب وجود داشت خیلی دفاع تمام قدی از آقای بیطرف انجام نداد. اگر مقایسه کنیم نوع دفاع آقای روحانی از آقایان ظریف، زنگنه و جهرمی را با نوع دفاعی که از آقای بیطرف انجام شد تفاوتها مشخص میشود. آقای روحانی در دو سه خط از آقای بیطرف دفاع و در حد چند پاراگراف از آقای چیت چیان تقدیر کرد.
عامل دیگر نطق خود آقای بیطرف بود که خیلی با انگیزه نشان نداد. از سیاستهای نظام در حوزه سدسازی نیز دفاع کرد و گفت هیچ کدام از سدهای ساخته شده دچار مشکل مهندسی نشد اما در ژاپن و آمریکا سدهای زیادی شکسته شد. ضمن آنکه یادآور شد سدسازی ها برای تأمین آب شرب بود. این دفاعیات به مذاق برخی نمایندگان خوش نیامد. نزدیکی رأی گیری دیدم برخی نمایندگان استان خوزستان و استان لرستان به شکل فعالی تک به تک می رفتند و از سایر نمایندگان می خواستند که به آقای بیطرف رأی موافق ندهند. در واقع آمیزه ای از عوامل مختلف موجب شد چنین نتیجه ای رقم بخورد اما با وجود این جو سنگین رقم خوردن ۱۳۳ رأی موافق نشان داد که فراکسیون امید منفعل نبود.