دانشمندان ۴۰ ژن جدید مرتبط با هوش را شناسایی کردند

محققان موفق به کشف ۴۰ ژن جدید شده‌اند که به نظر می‌رسد ارتباط مستقیمی با بهره هوشی انسان دارند. این یافته‌ها می‌تواند به متخصصان مغز و اعصاب کمک کند تا دریابند که چگونه مغز انسان کارکردهای کلیدی مرتبط با تفکر را توسعه می‌دهد.

 به گزارش اعتماد نو ، در حالی که انتظار می‌رود اثرات این ژن‌ها بر هوش «کوچک» باشد؛ طیف گسترده‌ای از عوامل شناخته شده در IQ و هوش عمومی دخیل هستند. این یافته‌ها به دانشمندان اجازه می‌دهد تا سر از شبکه پیچیده «عوامل طبیعی و عوامل محیطی» درآوردند و علل اساسی محدوده هوشی را شناسایی کنند.

این مطالعه به سرپرستی دنیل پوستوما از دانشکده مرکز پزشکی دانشگاه UV آمستردام انجام شده است که در آن اطلاعات ژنومی موجود از ۸۰ هزار فرد بالغ و کودک اروپایی(بدون نسبت فامیلی) با هم ترکیب شد. سپس جهش‌هایی در ۵۲ ژن مختلف شناسایی شد که براساس انواع آزمون‌های گرفته شده از شرکت‌کنندگان، مشخص شد ارتباط مستقیمی با نمره هوش آنها دارد.

این مطالعه با استفاده از دو شکل متفاوت از تجزیه و تحلیل ژنتیکی صورت گرفته است. یکی از آنها جهش‌ها را در ۲۲ گروه مختلف ژن‌ها شناسایی می‌کند که در کل می‌تواند تفاوت پنج درصدی در سنجش بهره هوشی را حساب کند.

در روش تجزیه و تحلیلی دوم، به جای نقشه‌برداری از جهش‌های خاص یافت شده از مجموع ۴۷ ژن که ۱۷ مورد آن با استفاده از روش آنالیزی اول پیدا شد، کل ژن‌ها را با یکدیگر مقایسه می‌کنند. در مجموع، ۴۰ ژن از تعداد کل ژن‌ها توسط هر دو روش آنالیزی شناسایی شد که تا پیش از این از ارتباط آنها با بهره هوشی بی‌خبر بودیم.

چرا موجودات فضایی سعی نمی کنند با ما تماس بگیرند؟
هم اکنون بخوانید

دانشمندان برای بررسی مجدد یافته‌هایشان، نتایج حاصل از این پژوهش را به مطالعه ژنومی گسترده دیگری ارجاع دادند. از آنجا که این مطالعه دارای سیستم سنجش IQ پیش ساخت نبود، دانشمندان از سطح تحصیلی به عنوان نمره بهره هوشی تقریبی استفاده کردند.

تقریبا تمامی جهش‌هایی که آنها در مطالعه قبلی خود شناسایی کرده بودند، یک بار دیگر رابطه خود با بهره هوشی را نشان دادند. همچنین ۱۵ مورد از ۴۷ ژنی که آنها در تجزیه و تحلیل دوم پیدا کرده بودند، مجددا در این مطالعه نیز دیده شد.

ژن‌های شناسایی شده با پایگاه داده‌ای از مسیرهای عصبی شناخته شده مقایسه شد و ژن‌هایی که دارای نقش کلیدی در تشکیل سیناپس، هدایت آکسون عصب و تمایز عصبی هستند را شناسایی کرد.

یکی از قوی‌ترین ارتباطات میان ژنتیک و هوش، جهش‌های کشف شده در ژنی به نام «FOXO3» و رمزگذاری بود که نشانگر آن را ترویج می‌دهد. «FOXO3» قسمتی از مسیر عصبی قرار دارد که در نتیجه تنش شیمیایی خاص منجر به مرگ سلول می‌شود.

همچنین تیم تحقیقاتی تعداد دیگری از روابط میان ژن‌ها و ویژگی‌های مرتبط با توده بدنی، اسکیزوفرنی و بیماری آلزایمر پیدا کردند.

در سال‌های اخیر، شواهد زیادی روی هم انباشته شد تا از نظریه‌‌ای مبنی بر اینکه ژن‌ها طیف وسیعی از عملکردهای شناختی مرتبط با «فاکتور جی» را معیین می‌کنند، حمایت کند. فاکتور جی، سنجش کلی از توانایی شناختی و درکی انسان است که قدمت آن به اویل قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد.

اغلب به دلیل ارج نهادن به ارزش‌های توانایی شناختی‌مان، بررسی زیست‌شناسی انسان، به خصوص ژن‌ها، برای توضیح دادن تفاوت‌های موجود در بهره هوشی بشر، همیشه موضوع مورد جدل میان مخالفان و موافقان بوده است.

جزئیات جدید از حادثه تروریستی حرم امام (ره)
هم اکنون بخوانید

بنابراین مطالعات دقیقی مانند این، به دانشمندان کمک می‌کند تا صفاتی را شناسایی کنند که با تحصیل، رژیم غذایی یا حتی میکروب‌های داخل شکم‌ انسان تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

همچنین درک بهتر از رابطه بین ویژگی‌های شناختی و ژن‌هایمان به ما کمک می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره تکامل هوشی خود به دست بیاوریم.

 

منبع:آنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =

دکمه بازگشت به بالا