هزینه سازی ۲۲ میلیون تومانی قالیباف برای هر رای

وعده هایی که نامزدهای ریاست جمهوری می دهند باید مبتنی بر اصولی باشد که در عمل بتواند محقق شود.

یک بررسی ساده درباره وعده های انتخاباتی یکی از کاندیدها نشان می دهد که اگر او بخواهد چنین وعده ای را محقق کند نیازمند بودجه ای فراتر از توان یک دولت در دوره ای ۴ ساله است .بودجه ای که باید با رای نمایندگان مردم در مجلس تصویب شود و از جیب ملی و بیت المال هزینه شود .

محمد باقرقالیباف یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای جلب آرای مردم در کنار تقسیم بندی عجیب و غیر مستند جامعه، به دو گروه ۹۶ درصدی و ۴ درصدی هزینه های احتمالی هنگفتی نیز پیش بینی کرده است.

او اعلام کرده است که یارانه نقدی را افزایش خواهد داد و همزمان به بیکاران بالای ۱۸ سال هم پولی به عنوان کارانه اعطا خواهد کرد تا برای آنها کار بسازد.

حال اینکه آیا توان این وقایع در درآمدهای ملی وجود دارد یا خیر، مسئبه ایست که در این فرصت قصد بررسی اش را نداریم.

با این فرض که توان مالی ان موجود باشد می خواهیم یک بررسی ساده کنیم تا بدانیم مابه ازای این اعطای پول نقد به مردم (نیازمندان و کارجویان) چه میزان هزینه از جیب رای دهندگان بیرون خواهد کرد.

چرا که یک بررسی ساده نشان می دهد که این دو اتفاق تبعات تورمی و اجتماعی بسیاری برای کل کشور خواهد داشت . از یک سو تزریق نقدینگی به جامعه با ابزار یارانه ایست و از سوی دیگر به کارجویان، جای کار دادن ، پول اعطا خواهد شد.بدون در نظر گرفتن این تبعات به محاسبه های این بخش می پردازیم.

دستگاه های اجرایی مکلف به شناسایی درآمدها و هزینه های خود طبق نظام حسابداری بخش عمومی شدند
هم اکنون بخوانید

۲۲میلیون تومان هزینه به ازای هر رای دهنده

محمد باقرقالیباف یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری برای جلب آرای مردم در کنار تقسیم بندی جالب عجیب به دو گروه ۹۶ درصدی و ۴ درصدی هزینه‌های احتمالی هنگفتی نیز پیش بینی کرده است.

به طوری که با محاسبه وعده های اقتصادی او که شامل افزایش مبلغ یارانه نقدی و کارانه بیکاری می شود، هر رای برای او بیش از ۲۲ میلیون تومان هزینه برای جیب ملت دارد که هزینه سنگینی است؛ البته نه برای شخص قالیباف بلکه برای مردم و اقتصاد ملی چرا که قرار نیست این هزینه برای جلب رای از جیب این نامزد پرداخت شود.

روش محاسبه آن هم ساده است؛ آقای قالیباف که در ابتدا تنها وعده پرداخت ماهانه ۱۵۰ هزار تومان به بیکاران را داده بود بعد از چند روز تصمیم گرفت که یارانه ها را هم تا ۲۵۰هزار تومان بالا ببرد.

حالا همین افزایش ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ تومانی یارانه نقدی به ازای هر نفر ماهانه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان و سالانه ۹۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد که در چهار سال دولت ۳۸۶ هزار میلیارد تومان می شود.اما کارانه بیکاری اقای قالیباف را هم باید به این عدد اضافه کنیم.

براساس وعده او قرار است ماهانه ۲۵۰ هزار تومان به هر بیکار بالای ۱۸ سال بپردازد. هر چند کارشناسان اثبات کرده اند که حدود ۱۱ میلیون نفر متقاضی دریافت این پول خواهند شد اما دست کم اگر ۵ میلیون نفر هم ثبت نام کنند هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در ماه و سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان هزینه در بر دارد که در ۴ ساله دولت به ۶۰ هزار میلیارد تومان بالغ می شود.

مکانیسم اینستکس آغاز به کار کرده است
هم اکنون بخوانید

حال جمع این دو وعده به ۴۴۶ هزار میلیارد تومان می رسد که اگر آن را در ۲۰ میلیون رای دهنده که ضامن پیروزی هر نامزدی هستند تقسیم کنیم هزینه رای هر نفر از این تعداد به ۲۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان می رسد.

این  وعده انتخاباتی بشدت از سوی صاحب نظران وکارشناسی ومورد نقد قرار گرفته است  موج واکنش ها به ادعای پرداخت یارانه ۲۵۰ هزارتومانی چنان بود که علی لاریجانی ،رئیس مجلس از تریبون رسمی بهارستان هم  به آن  واکنش نشان داد و گفت این وعده ها قابل تحقق نیستند . حال  سوال اینجا ست که محل تامین این وعده کجاست  و چگونه تحقق خواهد یافت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 15 =

دکمه بازگشت به بالا