دولت روحانی بهترین نگاه را به مسائل زنان داشته است

نیره توکلی، جامعه شناس گفت:لایحه امنیت زنان، افزایش نقش سیاسی-اجتماعی زنان، اشتغال برای زنان سرپرست خانوار از جمله دستاوردهای دولت تدبیر و امید است.

به گزارش اعتماد نو این استاد دانشگاه در گفت وگو با سحر -پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- ادامه داد: حسن روحانی تنها کسی بود که حتی در بیانیه انتخاباتی شان هم با موضوعات مربوط به زنان به صورت درستی برخورد کرد. در ابتدای فعالیت دولت هم همایشی با حضور زنان داشتند. این همایش منجر به ایجاد فضا برای فعالیت کمپین هایی مثل تغییر چهره مجلس شد. به دنبال همین اقدامات بود که ما توانستیم در مجلس نمایندگان زن را به صورت تاثیرگذار داشته باشیم. با اینکه تعداد این نمایندگان محدود بود اما باز هم کمک شایانی جهت تحقق مطالبات مدنی زنان کرده است.

توکلی با تاکید بر اینکه موکول کردن مطالبات زنان به زمان دیگر جایز نیست،اضافه کرد: علاوه بر این وجود فضا برای طرح این مطالبات هم دارای اهمیت است. در این چهار ساله بسیاری از NGO های زنان شکوفا شده و به فعالیت پرداختند. همچنین وضعیت نشریات مربوط به زنان بسیار بهتر از پیش شد و آن ها هم فعالیت خود را از سر گرفتند.

این جامعه شناس در ادامه با اعتقادبه اینکه مساله امنیت زنان که دولت یازدهم به آن توجه ویژه ای داشته است،تاکید کرد: بعضی فکر می کنند باید امنیت را با ایجاد جزیره ای امن مطرح کنند و به همین بهانه مساله تفکیک زنان را پیش می کشند. امنیت اجتماعی زنان تنها در ایجاد پارک ها و فضاهایی مخصوص زنان می دانند. در صورتی که امنیت زنان به معنای ایجاد امنیت برای زنان در محیط های عمومی اجتماعی است.

تمامی شرکت های دولتی موظفند حساب های خود را به بانک مرکزی انتقال دهند
هم اکنون بخوانید

او ادامه داد:شعارهای این دولت و به خصوص خانم مولاوردی هم حاکی از این بود که مقصود از امنیت، تامین آن در مقیاس کلی جامعه است. به صورتی که زنان به عنوان شهروند جامعه مدنی آزادنه فعالیت کنند و با آن ها به عنوان شهروندی عادی فارغ از جنسیت رفتار شود.

به گفته توکلی در راستای امنیت زنان مساله ایجاد خانه های امن برای اولین بار در بهمن ماه سال ۹۳ مطرح شد.

او ایجاد خانه های امن را گامی مثبت در راستای کاهش خشونت های خانگی دانست و افزود: این خانه های امن با ارائه خدماتی که به زنان مورد خشونت خانگی می دهند فضا را برای کاهش این خشونت ها کاهش داده و باعث می شوند زن بیرون از محیط خانه هم فضایی امن داشته باشد و به خاطر امنیت در برابر خشونت ساکت نماند.

این فعال حوزه زنان افزود:اگر زن احساس کند بیرون از خانه امنیت ندارد در برابر خشونت ساکت می‌شود و برای ترس از آوارگی تحمل می‌کند. علاوه بر آن مردان از این مکانیسم برای تهدید زنان و خشونت روانی استفاده می‌کنند. با توجه به قانون تمکین در اسلام زن حق ندارد خانه را ترک کند اما اگر قانون از او برای ترک خانه به علت خشونت حمایت کند و او بداند که بیرون از خانه جای امنی انتظارش را می‌کشد،‌دیگر از ترک خانه نمی‌ترسد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در این زمینه در ابتدای راه قرار داریم و لازم است قدم های بیشتر و بزرگتری توسط دولت برداشته شود،گفت: یکی از حوزه هایی که لازم است به آن به صورت خاص توجه شود مساله زنان و محیط زیست است. زنان و کودکان باید محیط های مناسبی برای استفاده از فضای شهری داشته باشند. متاسفانه شهرهای ما به هیچ عنوان دوستدار زنان و کودکان نیستند. پس لازم است دولت در این زمینه هم مثل دیگر حوزه های زنان ورود کرده و کاری کند که زنان با امنیت و اطمینان خاطر در معابر عمومی رفت و آمد کنند. البته این وظیفه شهرداری هاست که فضاهای شهری متناسب با استفاده زنان هم بسازند .

باید از تمامی فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای توسعه مناسبات ایران و مولداوی استفاده کنیم
هم اکنون بخوانید

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 8 =

دکمه بازگشت به بالا