بازگشت عزت ایران در جهان

افزایش اعتبار پاسپورت ایرانی یکی از وعده های انتخاباتی رئیس دولت یازدهم بود که با کلید برجام در قفل جهان چرخید و نتیجه بخش هم بود.

به گزارش اعتماد نو به نقل از سحر -پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- اعتباری که دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی ‌نژاد به دلیل اظهارات تند او و اعضای کابینه اش و همچنین اقدامات ناثواب دولت های نهم و دهم در عرصه های جهانی به شدت خدشه دار شده بود.

این روند تا آنجا ادامه پیدا کرد که ایرانیان در بدو ورود به بیشتر کشورهای جهان و حتی همسایگان با برخوردهایی نظیر انگشت نگاری و یا جدا کردن آنها از دیگر مسافران مواجه می شدند و متاسفانه به دلیل نبود پشتوانه دولتی محکم و غائی امکانی برای بیان اعتراضات و انتقادات خود هم نداشتند.

براساس آماری که شرکت مشاوره مالی «آرتون کپیتال» در سال ۲۰۱۶صورت داده با اجرای برجام اعتبار پاسپورت ایرانی در میان تمام کشورهای جهان رتبه هفتادم را کسب کرده است. در این شاخص هم چنین پاسپورت‌های آمریکایی و بریتانیایی در صدر جدول شاخص پراعتبارترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند و با آن‌ها می‌توان به ۱۴۷ کشور دنیا آزادانه سفر کرد.

کشورهای فرانسه، کره جنوبی و آلمان در گروه دوم، ایتالیا و سوئد در گروه سوم و دانمارک، سنگاپور، فنلاند، ژاپن و لوگزامبورگ و هلند در گروه چهارم پراعتبارترین پاسپورت‌های جهان قرار دارند. این در حالی است که براساس شاخص رتبه‌سنجی موسسه «هنلی اند پارتنر» در سال ۲۰۱۲ ،پاسپورت ایران از نظر شاخص رتبه‌بندی اعتبار و میزان محدودیت سفرها در رتبه نود و ششم جهانی  و در جایگاهی پایین تر از کشورهایی چون نپال و پاکستان قرار داشت. در این شاخص سه کشور مهم اسکاندیناوی (دانمارک، سوئد و فنلاند) در صدر جدول کشورهای با اعتبار بالای پاسپورت و آزادی از نظر سفر بدون پاسپورت قرار داشته‌اند.

عده ای به جای پشتیبانی از رییس جمهور، به دیدار رییسی می روند
هم اکنون بخوانید

-اذعان اصولگرایان به افزایش عزت پاسپورت ایرانی

این شاخص نشان می‌دهد که اظهارات «محمدباقر نوبخت» سخنگوی دولت درباره اینکه «منزلت ایرانیان» در عرصه‌های بین‌المللی ارتقا یافته صحت داشته است.

 کارشناسان گردشگری یکی از راههای باز شدن درهای ورود گردشگران به کشور را لغو روادید با کشورهایی می‌دانند که بیشترین تعداد گردشگر را به جهان می‌فرستند از این رو می‌توان به دنیا گفت نه تنها یکی از راههای ورود گردشگران خارجی به ایران تسهیل شده بلکه با لغو روادید اطمینان بیشتری درباره وجود امنیت در ایران به گردشگران خارجی داده شده است.

موضوعی که حشمت الله فلاحت پیشه یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره  به آن تاکید می کند:در فضای تحریمی، اعتبار گذرنامه ایرانی نیز تحت تاثیر چالش جهانی بود و عزت مدنظر تامین نمی شد و اکنون با اجرای برجام شرایط برای ایران در همه زمینه ها حتی اعتبار و جایگاه گذرنامه نیز افزایش یافته است.

براساس داده های وزارت امورخارجه در حال حاضر اتباع ایرانی برای سفر به کمتر از ۴۰ کشور دنیا نیازی به ویزا ندارند و معاون وزیر امور خارجه ‌اعلام کرده ایران آماده است تا با هر کشوری قانون لغو ویزا را به اجرا گذارد.

-چین و هند  در فهرست انتظارِ لغو ویزا با ایران

پس از لغو رسمی‌ویزای ایران با کشورهای ارمنستان و گرجستان، مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه  با چهار کشور مذاکراتی برای تسهیل و لغو دوجانبه‌ ویزا صورت گرفته است،می افزاید: مذاکره با کشورهای جمهوری آذربایجان و هند در حال انجام است؛ می‌خواهیم این مذاکرات را با چین نیز آغاز کنیم. البته از گذشته بین دو کشور تفاهم‌هایی شده بود، اما اکنون در پی توسعه آن هستیم.

بزرگترین همایش حامیان حسن روحانی برگزار می شود
هم اکنون بخوانید

علی باقر نعمتی‌ زرگران درباره آخرین وضعیت تسهیل و لغو ویزا با جمهوری آذربایجان که پیشتر اخبار ضد و نقیضی از لغو آن منتشر شده بود، توضیح داد:‌ طبق توافق‌های صورت گرفته قرار شد در مرحله نخست برای اتباع ایرانی ویزای فرودگاهی صادر شود و در فاز بعدی این ویزا لغو شود. هرچند درحال حاضر اتباع جمهوری آذربایجان بدون ویزا می‌توانند به ایران سفر کنند.

مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری سپس به تمایل و انگیزه بیشتر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای پیگیری تسهیل و لغو ویزای ایران با سایر کشورها اشاره کرد و یادآور شد: ما با معاونت کنسولی وزارت خارجه تعامل نزدیکی داریم، در سوی دیگر با بسیاری از کشورهای آسیایی و اروپایی نیز کمیسیون همکاری‌های مشترک کنسولی داریم که معمولا مشورت‌هایمان را درباره لغو و تسهیل روادید با کشورهای هدف از آن طریق مطرح و پیگیری می‌کنیم. این همان روندی بود که برای ویزای روسیه پیش گرفته شد.

براساس گزارشی روزنامه واشنگتن پست در رابطه با جایگاه  پاسپورت کشورهای مختلف در جهان،  اعتبار پاسپورت ایرانی با روی کار آمدن دولت روحانی و اجرای برجام به مراتب بسیار بهتر از سالهای پیش از آن است.

براساس این گزارش با وجود تمایل دولت ترامپ در ممنوعیت ورود اتباع ایران و ۵ کشور دیگر به آمریکا جایگاه پاسپورت ایرانی تنزل چندانی نیافته است و هنوز می توان به ارتقای جایگاه آن در جهان امیدوار بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =

دکمه بازگشت به بالا