تعداد روزهای هوای ناسالم در دولت یازدهم کاهش یافت

نشست خبری « دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه محیط زیست» با حضور سعید متصدی، معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ستاد انتخاباتی دکتر روحانی برگزار شد.

به گزارش اعتماد نو به نقل از سحر- پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- معاون سازمان محیط زیست ضمن ارائه گزارشی از مهمترین اقدامات صورت گرفته توسط سازمان محیط زیست در حوزه آب وخاک، مدیریت پسماند و سایر دستاوردهای دولت تدبیر و امید در زمینه محیط زیست انسانی پرداخت.

بهبود کیفیت هوا از جمله مباحثی است که بنا به گفته متصدی اقدامات ویژه‌ای در راستای آن صورت گرفته که حاصل آن کاهش تعداد روزهای هوای ناسالم تهران از ۱۶۰ روز در سال ۹۲ به ۸۹ روز در سال ۹۵ بوده است. در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۲، تعداد ۷۰ روز یا بیش از دو ماه هوای سالم بیشتری داشتیم بنابراین کسانی که ادعا می‌کنند آلودگی هوا کاهش نیافته متوجه اطلاعات نیستند. واضح است که اطلاعات مربوط به کیفیت هوا با مشارکت شهرداری، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان هواشناسی و وزارت بهداشت اعلام می‌شود بنابراین نمی‌فهمم چرا برخی چشم خود را بر واقعیت بسته و صحبت از صداقت می‌کنند.

او در این خصوص توضیح می‌دهد: در سال ۹۲ با یک آلاینده سمی با عنوان «بنزن» نیز در هوا روبرو بودیم. این آلاینده رنگ، بو و مزه ندارد بنابراین به هنگام تنفس اصلا حس نمی‌شود اما سرطان زاست. غلظت آلاینده بنزن باید طبق استاندارد جهانی زیر پنج PPB باشد ولی در تهران بالای ۳۰۰ PPB بود. حتی در سال‌های ۸۹ و ۹۰ در بخش‌های شمال تهران غلظت این آلاینده بیش از ۱۰۰۰ PPB اندازه گیری شد. در سال ۹۲ بنزن را اندازه گیری کردیم و اولین اقدام دولت در جهت بهبود کیفیت هوا،حذف بنزین پتروشیمی بود.

افزایش ۴۷ درصدی استفاده زائران اربعین از خودروی شخصی
هم اکنون بخوانید

معاون سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از ترکیب این بنزین را آلاینده بنزن تشکیل می‌داد که بر اساس اطلاعات موسسه بین‌المللی سرطان‌شناسی، بنزن به‌طور قطع سرطان‌زاست، افزود: از سال ۹۲ اجازه تولید و مصرف بنزین پتروشیمی را ندادیم و تا امروز هیچ‌گونه مجوزی برای توزیع مجدد این بنزین صادر نشده است. طی سالهای اخیر افزایش سرطان‌ها در ایران ناشی از مصرف این نوع بنزین بوده است که در این راستا طی سه سال اخیر قسمت اعظم بنزین را از یورو۱ و یورو۲ به یورو۴ ارتقا دادیم که با راه‌اندازی پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس ،واردات بنزین نیز به طور کامل حل و فصل خواهد شد.

طبق گفته متصدی در حال حاضر بنزین یورو چهار در هشت کلانشهر و تعداد دیگری از شهرها توزیع می‌شود و غلظت بنزن به زیر ۳۰ PPB رسیده که با اجرای طرح کهاب این میزان را به حد استاندارد خواهد رسید. همچنین راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس توزیع سوخت یورو۴ در کشور را تسریع می‌کند.

او با اذعان به اینکه در چند سال آینده توزیع بنزین و گازوئیل یورو۴ در کل کشور محقق می‌شود،‌ اظهارکرد: قرار بود تا سال ۹۸ توزیع سوخت یورو۴ در تمامی شهرها صورت گیرد اما با راه‌اندازی پروژه ستاره خلیج فارس این روند تسریع شده و ممکن است تا سال ۹۷ این مهم محقق شود. همچنین قول می‌دهم در سال ۹۶ سوخت کل نیروگاه‌های کشور گاز باشد.

معاون سازمان محیط زیست در ادامه به ضرورت شفاف‌سازی درخصوص اطلاعات مربوط به کیفیت هوا اشاره کرد و افزود: در این دوره تاکید ما بر ارائه اطلاعات دقیق بر اساس سیستم‌های پایشی به مردم  بوده است. تعهد داریم که اگر شاخص آلودگی هوا حتی یک واحد بالاتر از شرایط سالم باشد، آن را اطلاع‌رسانی کنیم. در چند سال گذشته حاضر نشدیم یک واحد شاخص را کاهش دهیم تا یک روز سالم نادرست داشته باشیم؛ این در حالیست که در دولت قبل ایستگاه‌هایی وجود داشت که کالیبره نبودند.

عبور تعداد مبتلایان کرونا از ۴۶ هزار و ۶۰۰ نفر در فارس
هم اکنون بخوانید

او در همین راستا از آنلاین شدن اطلاعات مربوط به پایش کیفیت هوا خبر داد و گفت: در ۱۰ روز آینده بیش از ۱۹۰ ایستگاه‌ پایش کیفیت هوا که به سازمان حفاظت محیط زیست تعلق دارد آنلاین می‌شود که این اطلاعات می‌تواند در اختیار همه مردم قرار گیرد. در حال حاضر در شهر تهران تابلوهای مانیتور آلایندگی شاخص آلودگی در همان روز را نشان می‌دهد که براین اساس می‌توان گفت تمامی تابلوها در تهران فقط یک عدد را بدون توجه به تفاوت آلایندگی در هر منطقه اعلام می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =

دکمه بازگشت به بالا