افزایش ۳۳ برابری سرمایه گذاری خارجی دردولت یازدهم

بازار سرمایه در ایران قدمت طولانی و عمق زیادی در اقتصاد سنتی ایران ندارد. اما در سالهای اخیر با رشد تکنولوژی های اقتصادی و تغییر روش های تامین مالی در اقتصاد، اهمیت ویژه ای پیدا کرده است .

به گزارش اعتماد نو به نقل از سحر – پایگاه اطلاع رسانی ستاد انتخاباتی دکتر حسن روحانی- بورس اوراق بهادار به عنوان یکی از بازارهای این حوزه در ایران هنوز برای بسیاری از مردم نا شناخته است، اما در دنیا قدمت و رونق فراوانی دارد.

سرمایه گذاری خارجی در بورس ایران ، یکی از روئیاهای اقتصادی ایران برای جذب سرمایه های بین المللی و رونق بخشی به اقتصاد و معیشت مردم بوده و هست.

هر چند در این سالها روند پرو به رشدی در این بخش شاهد بوده ایم، اما نباید فراموش کنیم که تا قبل از اجرای برجام، این بازار تنها یک بازار کوچک و داخلی محسوب می شده است و حالا محلی برای تمایل سرماه های خارجی شده است.

-رشد ۲٫۷برابری ارزش معاملات بورس

 بر اساس گزارش های رسمی از بورس اوراق بهادار، ارزش معاملات بازار سرمایه در دولت یازدهم ۲٫۷برابر شده است.

بدان معنی که ارزش بازار سرمایه از ۲۴۴هزار میلیارد تومان در ابتدای دولت یازدهم، در پایان سال ۹۵ به بیش از ۶۳۵ هزار میلیارد تومان رسید .

 بر اساس این گزارش، در ابتدای دولت ۶٫۵ میلیون نفر کد معاملاتی به ۱۰ میلیون و ۸۴۹ هزار نفر رسید که  رشد ۶۷ درصدی داشت. همچنین سرمایه گذاری خارجی در این مدت با رشدی چشمگیر ۳۳برابری از ۳۹۰ میلیارد ریال(۳۹ میلیارد تومان) به ۱۳ هزار میلیارد ریال(۱۳۰۰ میلیارد تومان) افزایش یافت.

زنان «نشاگر»
هم اکنون بخوانید

-رشد ۷۸۲ درصدی سرمایه گذاری خارجی از سال ۹۲

این بزرگ شدن بازار دو دلیل داشت؛ اعتماد داخلی و خارجی به بازار سرمایه و بورس اوراق بهادار. بر اساس گزارش‌ها، سرمایه‌ گذاری خارجی در بازار سرمایه کشور(نه تنها بورس) در اوایل سال ۱۳۹۲حدود ۱۳۹۷ میلیارد ریال بوده که این رقم در آذرماه سال ۱۳۹۵ با ۷۸۲ درصد رشد به ۱۲ هزار و ۳۲۱ میلیارد ریال رسیده است.

 گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهد تحرک سرمایه‌گذاران خارجی در بازار سرمایه، افزایش چشمگیری داشته و ارزش معاملات آنها نیز نزدیک به پنج برابر افزایش یافته است.

-رشد ۱۳۲۸ درصدی جذب سرمایه در ۵سال

وزیر امور اقتصادی و دارایی هم با مرور آمار سالانه رشد اعلام کرد:میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه با رشد ۱۳۲۸ درصدی در دولت یازدهم روبرو شده است.

علی طیب نیا گفت: سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه دراین دوره از حدود ۸۷۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۱ به ۱۲ هزار و ۵۳۰ میلیارد ریال در اسفند ماه ۱۳۹۵ افزایش یافت.

-حضورسرمایه گذاران از ۳۸ کشور خارجی در بورس

در حال حاضر سرمایه‌گذارانی از امریکا، انگلیس، اسپانیا، روسیه، آلمان، سوئیس، سوئد، لهستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان، چین، هلند، هند، ترکیه، لبنان، آفریقای جنوبی، ژاپن، قبرس، ایتالیا، امارات، نروژ، یونان، اندونزی، مالدیو، لهستان، هنگ کنگ، قطر، عراق، پاکستان، سوریه، لوکزامبورگ، کویت، نیوزیلند، مالزی، کره جنوبی، گرجستان، ارمنستان و افغانستان فعال هستند و در این فهرست نام ۳۴ سرمایه‌گذار ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می‌شود. تاکنون بیش از ۸۰۰ کد سهامدار خارجی در این بازار صادر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − شانزده =

دکمه بازگشت به بالا