دولت بعدی روحانی جوان و پرتحرک خواهد بود

رئیس ستاد فرهنگیان حسن روحانی گفت: دکتر روحانی معتقدند دولت بعدی باید به لحاظ میانگین سنی جوانتر، پرتحرک‌تر و انگیزه دارتر باشد تا با توجه به زیرساخت‌هایی که در دولت یازدهم ایجاد شده بتواند مطالبات را سریعتر محقق کند.

به گزارش اعتماد نو ،  محمدعلی نجفی در نشست خبری امروز خود که در حاشیه همایش مسئولین ستادهای فرهنگیان  حسن روحانی برگزار شد، گفت: فرهنگیان قشر بزرگ و تاثیرگذاری در مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور هستند و برای فعالیت‌های ستاد انتخاباتی باید حساب ویژه‌ای بر روی آنان باز کنیم، لذا تصمیم گیری شد که ستاد مستقلی زیر نظر ستاد مرکزی دکتر روحانی مخصوص فرهنگیان ایجاد شود و در استان‌ها نیز ستاد فرهنگیان تشکیل خواهد شد.شت که دکتر روحانی در جمع آنها حضور خواهد یافت.

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی در خصوص وضعیت فرهنگیان در دولت یازدهم گفت: در دولت یازدهم مجموعه‌ای از اولویت‌ها در ارتباط با اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی‌ها مد نظر بود که از این رو وزارت آموزش و پرورش هر چند در اولویت دولت بود، اما شاید در اولویت‌های بالا قرار نداشت؛ علت این امر آن است که مشکلات و مسائل متعددی در کشور وجود داشت و اگر به وضعیت کشور در سال ۹۲ باز گردیم کاملا درک خواهیم کرد که چرا برخی مسائل از جمله عبور از تحریم‌ها، منتفی کردن قطعنامه‌ها، کنترل و کاهش تورم بالای اقتصادی و … در اولویت بالاتری قرار داشتند.

نجفی ادامه داد: با این حال مطمئنا در دولت دوازدهم  روحانی مسئله آموزش و پرورش و فرهنگیان را در اولویت‌های بالا و اول قرار خواهند داد زیرا هم اکنون طی چهار سال دولت یازدهم از بسیاری از مشکلات و تنگناهایی که داشتیم عبور کردیم و امروز در سال ۹۶ با تلاش‌های صورت گرفته بسیاری از زیرساخت‌ها ایجاد شده است.

رئیس ستاد فرهنگیان  روحانی در خصوص حقوق و مزایای فرهنگیان در دولت یازدهم گفت: دولت در حد توان خود در زمینه حقوق و مزایای فرهنگیان اقدام کرد به طوریکه می‌دانیم در سال‌های ۸۸ تا ۹۱ درآمد نفتی کشور ۲۵۸ میلیارد دلار بود اما از ابتدای ۹۲ تا آخر ۹۵ درآمد نفتی کشور ۱۵۶ میلیارد دلار بوده است. به این ترتیب اگر چهار سال دولت دکتر روحانی را با چهار سال دولت نهم دکتر احمدی نژاد مقایسه کنید فقط حدود ۱۰۰ میلیارد دلار یعنی سالانه حدود ۲۵ میلیارد دلار درآمد کشور از لحاظ نفتی کاهش یافته است. به این ترتیب طبیعی است در چنین تنگناهای مالی دولت نتواند تمام اهداف و اولویت‌های خود را به درستی اجرا کند.

نجفی ادامه داد: با این حال در دولت نهم متوسط حقوق فرهنگیان از یک میلیون و ۲۵۰ تا یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان بود در حالیکه در سال ۹۶ و دولت یازدهم متوسط حقوق فرهنگیان به دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان ارتقا پیدا کرد. به این ترتیب شاهد افزایش ۲٫۱ تا ۲٫۲ برابر حقوق فرهنگیان در دولت یازدهم هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دولت در حد توان تلاش خود را برای افزایش حقوق و مزایای فرهنگیان انجام داده است گفت: هرچند همین دو میلیون و ۶۸۰ هزار تومان هم در مقابل ارزش کار و تلاش فرهنگیان بسیار کم است اما هنوز شکاف‌هایی بین درآمد و هزینه‌های فرهنگیان و طبقه متوسط جامعه وجود دارد که امیدواریم در چهار سال پیش رو این مسائل و مشکلات به حداقل برسد.

رئیس ستاد فرهنگیان  روحانی در خصوص وضعیت صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: صندوق ذخیره فرهنگیان باید هر چه زودتر بیانیه و گزارش جامعی از آنچه بر این صندوق طی چهار سال گذشته گذشته است ارائه کند تا به طور شفاف و دقیق از وضعیت این صندوق آگاه شویم.

وی ادامه داد: باید تخلفات انجام شده و سوء استفاده‌های مالی که در صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفته به طور دقیق روشن شود و باید بدانیم چه بخشی از این تخلفات و سوء استفاده‌ها مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان و چه بخشی مربوط به بانک سرمایه و وام‌هایی که این بانک پرداخت کرده بوده است.

نجفی تصریح کرد: متاسفانه یک مسئله عمومی در خصوص بانک‌ها وجود دارد و آن این است که همواره بخشی از وام‌ها و تسهیلات بانکی تحت عنوان مطالبات غیرجاری و یا معوق هنوز پرداخت نشده‌اند که الان همه بانک‌های کشور از جمله بانک سرمایه به آن دچار هستند. به این ترتیب باید مشخص شود که چه مقدار از این پول‌ها مربوط به وام‌های بانک سرمایه است.

وی ادامه داد: روشن شدن این مسئله بسیاری از مشکلات و بدبینی‌های مربوط به صندوق ذخیره فرهنگیان را حل خواهد کرد.

رئیس ستاد فرهنگیان  روحانی همچنین خاطرنشان کرد: باید مشخص شود که تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و همچنین وام‌ها و تسهیلات بانک سرمایه که تا کنون بازپرداخت نشده و برنگشته‌اند چه میزان مربوط به دولت نهم و دهم و چه مقدار مربوط به دولت یازدهم است، زیرا طی اطلاعاتی که دارم بخش عمده‌ای از این تخلفات و سوء استفاده‌ها مربوط به دولت قبلی و بخش خیلی کمتری از آن مربوط به دولت یازدهم است. به همین دلیل از مسئولین این صندوق می‌خواهم هر چه زودتر در این خصوص روشنگری کنند.

منتقدان به آیت الله هاشمی می گفتند: این همه خاک‌های زیر زمینی (برای ساخت مترو) را کجا می‌خواهید بریزید
هم اکنون بخوانید

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی افزود: البته در کنار همه این مسائل باید بدانیم مسئولین آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان تمام تلاش خود را می‌کنند که حقوق از دست رفته این صندوق و بانک سرمایه را باز گردانند و مسئولین امنیتی و قضایی هم در این راه کمک می‌کنند، این در حالیست که متاسفانه در مقطعی مسائل صندوق ذخیره فرهنگیان به صورت سیاسی مطرح شد و با شفاف سازی می‌توان هم حقوق از دست رفته را بازگرداند و هم خیلی از مسائل را حل کرد.

نجفی ادامه داد: ما از دو زاویه به این مسئله که به چه کسی رای می‌دهیم نگاه می‌کنیم، یک زاویه آن است که کدام رئیس جمهور می‌تواند انتظارات فرهنگیان و یا هر صنف دیگری را برآورده کند که این نگاهی صنفی بوده و شاید خیلی مسئولانه نباشد. به این ترتیب باید از این نگاه تصمیم گرفت که کدام کاندیدای ریاست جمهوری می‌تواند برای توسعه آینده کشور مفید باشد و بتواند کشور را از مخاطرات و چالش‌ها عبور دهد که از هر زاویه که نگاه کنیم دکتر روحانی می‌تواند از هر دو نگاه بهترین گزینه باشد.

وی ادامه داد: در دولت یازدهم در خصوص آموزش و پرورش اقدامات خوبی صورت گرفت هر چند کافی نبود اما دیدید که دکتر روحانی اول بنده را به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش معرفی کرد اما مجلس شورای اسلامی به هر دلیلی رای مثبت نداد و سپس دکتر فانی وزیر شدند؛ هر چند ایشان نقدی به عملکرد دکتر فانی نداشتند اما به دلیل احترام به خواسته فرهنگیان در مورد ایشان تصمیم گرفتند و دکتر دانش آشتیانی را جایگزین کردند. در حال حاضر نیز دکتر دانش آشتیانی طی چند ماهی که روی کار آمده‌اند اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها و اهداف جدیدی را مطرح کردند که امیدواریم در دولت بعدی به این مطالبات پرداخته شود.

رئیس ستاد فرهنگیان  روحانی ادامه داد: آقای روحانی تا کنون در مورد هیات دولت بعدی و مسئولین هر وزارتخانه در دولت دوازدهم به شکل مصداقی تصمیم قطعی نگرفته‌اند و مشورتی در این خصوص انجام نشده اما شاکله کلی دولت بعدی را مشخص کردند و معتقدند دولت بعدی باید به لحاظ میانگین سنی جوانتر، پرتحرک‌تر و انگیزه دارتر باشد تا با توجه به زیرساخت‌هایی که در دولت یازدهم ایجاد شده بتواند مطالبات را سریعتر محقق کند.

وی در خصوص نمادهای ستاد  روحانی در انتخابات پیش رو گفت: تا کنون نماد دو انگشت جوهر خورده دکتر روحانی به عنوان نماد مردمی مشخص شده هرچند ممکن است نماد رسمی ستاد مرکزی چیز دیگری باشد. با این حال «برنمی‌گردیم» و «دوباره ایران» شعارهای اصلی ستاد مرکزی دکتر روحانی هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی نجفی در ادامه در همایش مسئولین ستادهای فرهنگیان  حسن روحانی که با حضور  محمد شریعتمدار رئیس ستاد مرکزی برگزار شد، گفت: شعار اصلی دولت نهم و دهم «ما می‌توانیم» بود؛ آنها ادعا کرده بودند که ظرف دو و نیم سال بیکاری را ریشه کن می‌کنند. احمدی نژاد در فروردین سال ۹۰ اعلام کرد که تا پایان سال مشکل مسکن به طور کلی در کشور ریشه کن خواهد شد و معضلی به نام مسکن نخواهیم داشت. آنها مدعی شده بودند که چرا مردم باید در آپارتمان زندگی کنند بلکه به هر ایرانی ۵۰۰ متر زمین می‌دهیم که ویلاسازی کنند. اینها همان پوپولیسم منفی عوام فریبانه است.

رئیس ستاد فرهنگیان دکتر روحانی ادامه داد: آقای قالیباف در اولین مصاحبه خود بعد از کاندیداتوری اعلام می‌کند که من پنج میلیون شغل ایجاد می‌کنم. درآمد ملی را دو نیم برابر می‌کنم. این یعنی هر سال به طور متوسط طی چهار سال آینده کشور رشد اقتصادی ۲۵٫۵ درصدی داشته باشد در حالیکه در هیچ جای دنیا چنین رشد اقتصادی در دو سال متوالی وجود ندارد و ایران نیز در بعد از انقلاب حداکثر رشد اقتصادی سه درصدی را تجربه کرده‌ است. به این ترتیب کسانی که به ایشان مشورت دادند یا نمی‌دانند اقتصاد چیست؟ یا دروغ می‌گویند.

نجفی ادامه داد: آقای جهانگیری به ایشان می‌گویند که چطور می‌توانید پنج میلیون شغل ایجاد کنید. مشاور قالیباف می‌گوید ما می‌توانیم. آنها نه راهکاری دارند نه چگونگی را توضیح می‌دهند. اینکه نمی‌شود هر کس بیاید و ادعا کند، بلکه چگونگی رسیدن به اهداف است که تعیین کننده است و مردم نباید فریب این حرف‌های پوپولیستی را بخورند.

همه مسافران هواپیمای ربوده شده آزاد شدند
هم اکنون بخوانید

وی افزود: آقای قالیباف گفته بود من فقط در صورتی در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری شرکت می‌کنم که بر روی من اجماع باشد. در حالیکه در جمنا بر روی ایشان اجماع صورت نگرفت و نفر چهارم شد و ایشان ادعا کرد که در جمنا تقلب شده و آقای زاکانی و بذرپاش یک سری بسیجی را آورده‌اند و به ایشان رای نداده‌اند. اگر قالیباف دروغ می‌گوید که هیچ اما اگر درست می‌گوید گروهی که علیه خودشان تقلب می‌کنند با مردم چه خواهند کرد؟ و با مردم چگونه رفتار می‌کنند؟

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی ادامه داد: در انتخابات سال ۹۲ ریاست جمهوری عضو شورای شهر تهران بودند و با قالیباف به عنوان شهردار تهران همکاری داشتیم. ایشان در آن زمان صراحتا گفتند که من به تصمیم نهایی رسیده‌ام که در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری یا رئیس جمهور می‌شوم و یا اگر نشوم هم قطعا شهردار تهران نمی‌مانم. اما دیدیم رئیس جمهور نشد و بعد از فردای همان روز شروع به لابی کردن کرد برای ماندن در سمت شهردار تهران. من همان زمان صراحتا به او گفتم که الان متهم به دروغگویی می‌شوی و امروز کارنامه هشت ساله‌تان در شهرداری قابل قبول است اما اگر بمانید همین کارنامه هشت ساله را هم خراب می‌کنید. زیرا گفته می‌شود که در شهرداری می‌مانید تا هزینه‌های انتخاباتی‌تان را از طریق اعتبارات شهرداری صاف و صوف کنید.

نجفی ادامه داد: قطعا اقدامات چهار ساله اخیر قالیباف در شهرداری تهران به هیچ عنوان قابل قبول نیست و همان تصوراتی هم که در خصوص مسائل مالی‌شان در شهرداری وجود داشت اتفاق افتاد. من اینها را می‌گویم زیرا باید پوپولیست فریب کارانه را افشا کنیم تا مردم دچار انحراف نشوند.

وی در خصوص مسکن مهر نیز عنوان کرد: مسکن مهر اگر درست انجام می‌شد ایده خوبی بود اما با آن روشی که اجرا شد لطمه بزرگی به کشور زد، به طوریکه مهمترین علتی که تورم کشور در سال‌های ۹۱ و ۹۲ به مرز ۴۰ درصد رسید، مسکن مهر بود. زیرا هزینه ساخت مسکن مهر از طریق بانک‌ها تامین می‌شد و بانک‌ها توان تامین آن را نداشتند. به همین دلیل مجبور به چاپ اسکناس، استقراض از بانک مرکزی و … شدند و اقتصاد کشور تا مرز متلاشی شدن پیشرفت اما خوشبختانه دولتی آمد که با نجابت ما را از ونزوئلا شدن نجات داد. زیرا می‌دانید که در حال حاضر تورم در ونزوئلا حدود ۷۰۰ درصد است.

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی با بیان اینکه هر دولتی قطعا نقاط قوت و ضعف دارد گفت: مسائل متعددی برای نقاط ضعف دولت وجود داشت، مثل اینکه نگذاشتند دولت کار خود را انجام دهد، فضای سیاسی علیه دولت ایجاد کردند. به طور مثال موضوع حمله به سفارت عربستان در ایران موضوعی بود که فضای منفی علیه دولت ایجاد کرد و می‌بینیم که سردسته حمله به این سفارتخانه امروز به ستاد آقای قالیباف می‌رود.

وی ادامه داد: البته مواردی هم بود که شرایط عمومی کشور یعنی همان زمانی که دولت یازدهم کشور را تحویل گرفت باعث شد که نتوانیم به برخی از اعتماد نو به نقل از برنامه‌های خود دست پیدا کنیم زیرا در آن زمان کشور دچار مشکلات متعددی بود.

رئیس ستاد فرهنگیان روحانی ادامه داد: مردم در انتخابات ۹۲ به دکتر روحانی رای دادند تا از شرایط بحرانی خارج شوند و امروز می‌بینیم که کشور از بحران درآمده است. ان‌شاءالله در چهار سال آینده نیز کارها بهتر و با سرعت بیشتر جلو خواهد رفت.

نجفی ادامه داد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در روزهای آخر عمر خود گفته بودند که معتقدم دولت دوم دکتر روحانی جوانتر و فعالتر خواهد بود و ان‌شاءالله در چهار سال آینده این پویایی را محقق خواهیم کرد.

وی افزود: وضعیت امروز دولت مانند دانه‌ای است که زیر خاک کاشته شده و مدت‌ها به آن آب داده‌ایم اما هنوز آثار بیرونی آن در برخی جاها نمود نداشته و امیدواریم در دولت بعدی آثار خارجی آنها را نیز ببینیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم انتخابات آبرومندی را برگزار کنیم تا بتوانیم در جهان سربلندتر باشیم و به دنیا بگوییم مردم مان با آگاهی و توجه به مسائل آینده با مشارکت بالا رئیس جمهور منتخب خود را انتخاب کردند و مردم نیز یک بار دیگر با رای خود پیامشان را به گوش مسئولان نظام برسانند تا شرایطی فراهم شود که طی چهار سال آینده کشور از پیشرفت و توسعه بیشتری برخوردار شود.

 

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 + 19 =

دکمه بازگشت به بالا