مساله پرداخت یارانه حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند

ریس جمهور در نشست خبری خود در  پاسخ به اظهارات بعضی از نامزدهای انتخابات که وعده افزایش یارانه ها را داده اند و اعلام کرده اند این دولت هم می توانسته یارانه ها را افزایش دهد،تصریح کرد: ما باید خود را برای این فضا آماده کنیم، زیرا فضای انتخابات یک فضای خاصی است و حرف هایی زیادی زده می شود که برخی از آنها حق و برخی از آنها ناحق است و انتقادهای منصفانه و غیر منصفانه بیان می شود، البته همه باید تلاش کنیم فضای انتخابات را سالم، درست و اخلاقی نگه داریم.

به گزارش اعتماد نو  ،حجت‌الاسلام روحانی  در ادامه با بیان اینکه اقدامات مردم فریبانه و کارهای پوپولیستی در شان ملت ما نیست، اظهار کرد: حساب و کتاب یارانه ای که پرداخت می شود و محل درآمد آن  و میزان پرداخت آن مشخص است. این که حراجی یا مزایده نیست که رقم را بالا ببرند و هر کسی قیمتی بگوید. مجلس مشخص کرده که پول یارانه از کجا تامین شود و چگونه پرداخت شود. در دولت قبلی برای پرداخت همین رقم یارانه اقدامات خلاف قانون انجام می شد و از خزانه پول پرداخت می شد که اکنون گزارش دیوان محاسبات از تخلف دولت قبل در پرداخت یارانه ها منتشر شده است.

روحانی افزود: من معتقدم باید یارانه های نقدی و غیر نقدی برخی دهک های کم درآمد بیشتر شود، اما اگر کسی می خواهد در کلیت یارانه ها را افزایش دهد، برای مردم بگوید چگونه می خواهد این کار را انجام دهد تا مردم متوجه شوند.

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی کارشناسان در ایجاد هفتصد هزار شغل در این دولت شک و تردید دارند،  پاسخ شما به این تردیدها چیست؟ گفت: اشتغال خالص در سال ۸۶ تا ۹۱ خیلی کم و زیر ۱۰ هزار نفر بود،‌ ما می خواستیم اشتغال خالص را به رقم قابل قبولی برسانیم. در سالهای ۸۶ تا ۹۱ تعداد کسانی که به سن کار رسیده اند و متقاضی اشتغال بودند خیلی زیاد بود و باید کار وسیعی برای ایجاد اشتغال انجام می شد.

رفتار قانونی در تجمعات پیگرد ندارد
هم اکنون بخوانید

وی در ادامه افزود: منشا آمار ما در مورد ایجاد اشتغال مرکز آمار ایران است و مدل مرکز آمار هم با مدل دوران دولت قبل فرقی ندارد. ما رئیس مرکز آمار و رئیس خزانه را از دولت گذشته تغییر نداده ایم. در تابستان سال قبل ۷۰۰ هزار اشتغال خالص ایجاد شد،‌اما در کل سال این رقم ۶۳۰ هزار است. البته ممکن است برخی شغل هایی که ایجاد شده پایدار نباشد. اشتغال خالص هم به این معنا نیست که کسی که امروز شاغل است تا پایان عمر شاغل باشد. من به استان ها که سفر می کنم آمار ایجاد اشتغال را می پرسم که مثلا در خراسان رضوی این آمار ۱۲۱ هزار نفر است که وقتی آمار همه استان ها را کنار هم می گذاریم به همین رقم حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار می رسیم.

روحانی با بیان اینکه درست است که در این ایام بیکاری هم بیشتر شده است، تصریح کرد: ما ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بیکار داریم که ۴۰۰ – ۵۰۰ هزار نفر هم به آن اضافه شده است،‌زیرا حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تقاضای کار داشته اند که فقط ۶۰۰  هزار نفر آنها توانستند کار پیدا کنند. ما تلاش داریم امسال بالای ۷۰۰ هزار شغل خالص ایجاد کنیم که البته درست کردن شغل پایدار هم کار ساده ای نیست. در این دوران هم بیکاری بیشتر شده است و هم اشتغال خالص خیلی بوده است، ‌ولی باید کار خیلی بیشتری انجام شود تا بتوانیم به تاکیدات رهبری در زمینه ایجاد اشتغال دست پیدا کنیم که البته هم مردم،‌نهادها و قوای دیگر باید به کمک ما بیایند.

فدراسیون فوتبال آلمان از ایران غرامت می‌گیرد؟
هم اکنون بخوانید

روحانی خاطر نشان کرد: حدود سه هزار شرکت دانش بنیان،‌ ۹۰ هزار شغل ایجاد کرده اند که درآمد آنها حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بوده است. در حوزه ارتباطات هم در سال گذشته ۱۰۰ هزار شغل در زمینه ICT به وجود آمده است که البته ما باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − دو =

دکمه بازگشت به بالا