اصلاح طلبان در سال ۸۴ سازمان دهی منسجمی نداشتند

به گزارش اعتماد نو ، وزیر اسبق وزارت علوم شامگاه سه شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: فرهنگ پیشتازی دانشگاه در انتخابات ادامه دارد و ان شاء الله با آگاهی دانشگاهیان و احساس مسئولیت باید دانشگاه نقش خودش را ایفا کند و به داد مردم برسد.
وی با تاکید بر این که نقش دانشگاه در انتخابات پیش رو می‌تواند سرنوشت ساز باشد افزود: دانشگاه و دانشگاهیان خودشان را دست کم نگیرند، دانشگاه و دانشجو در اصل انقلاب، دوره هشت ساله جنگ تحمیلی و دوم خرداد ۷۶ نقش پیشتازانه‎ای را ایفا کرد اما در سال ۸۴ با تحریم غلط در انتخابات از سوی دفتر تحکیم موجب ناکامی شدند البته در ۸۸ دوباره دانشگاه پیشتاز بود هرچند که با فجایعی رو به رو شد و در سال ۹۲ نیز باز هم دانشگاه نقش اول را از خود نشان داد.
این فعال سیاسی با اشاره به بحران ریزگردها در خوزستان بیان کرد: من به عنوان یک کنشگرسیاسی و اجتماعی و بویژه به عنوان یک پزشک با مردم خوزستان اظهار همدردی می‌کنم چراکه امنیت زیست محیطی آن‌ها سال‌ها مورد تهدید قرار گرفته و مردم این استان بویژه اقشار آسیب پذیر مانند سالمندان، کودکان، بیماران ریوی و قلبی در معرض خطر جدی قرار دارند.
وی توضیح داد: البته مساله فقط محدود به خوزستان نیست بلکه در استان‌های غربی و استان سیستان و بلوچستان نیز همین گونه است و بسیاری از کلانشهرهای ما امروزه با آلاینده‌ها درگیر هستند، زیرا از قرن بیستم به بعد میزان آلاینده‌ها روی کره زمین افزایش یافته است که کشورهای بزرگ صنعتی، سهم بیشتر در آن دارند و کشورهای جهان سوم به نسبت سهم کمتری دارند.
معین با بیان این که ایران یک درصد مساحت خشکی را به خود اختصاص داده و کشوری مصرف گرا است خاطرنشان کرد: ایران به سهم خود جزو کشورهایی است که بیشترین آلودگی را در اتمسفر زمین ایجاد کرده است.
وزیر اسبق علوم تصریح کرد: امروز نیاز به همبستگی در کشور احساس می‌شود اگر از آشتی ملی نگرانی هست می‎توان همبستگی را مطرح کرد چراکه در حال حاضر سرمایه اجتماعی کشور پایین است همبستگی و آشتی ملی همگی یک واژه هستند و فرقی با هم ندارند برای همین اگر سوء ظن ها برطرف نشوند و همبستگی نباشد کشور ایران عقب افتاده خواهد بود.
این استاد دانشگاه در پاسخ به دانشجویی دیگر درباره اتفاقات انتخابات سال ۸۴ و چگونگی منجر شدن آن به نتیجه نهایی توضیح داد: اصلاح طلبان در آن زمان هیچ نوع سازمان دهی منسجمی نداشتند چرا که رییس دولت اصلاحات رییس جمهوری وقت بودند و به خاطر محدودیت های قانونی نمی توانست مانند سال ۹۲ آن را مدیریت کند.
وی افزود: همچنین به خاطر ایجاد بحران در هر ۹روز در دولت اصلاحات از سوی گروه های رقیب ، مردم دچار سرخوردگی شدند و میزان مشارکت بسیار کاهش یافت در نتیجه هر چه مردم کمتر شرکت کنند رای طرف مقابل بالاتر می رود.
این فعال سیاسی افزود: اتحادیه دانشجویی دفتر تحکیم رای به تحریم انتخابات داد چراکه فکر می‎کرد در هر صورت هاشمی رفسنجانی پیروز انتخابات می‌شود اما تحلیلشان کاملا اشتباه بود چرا که در آن زمان به خاطر فضایی که وجود داشت هر کسی به جای احمدی نژاد در مقابل هاشمی قرار می گرفت باز هم او برنده میدان می‌شد.
معین با اشاره به انتخابات آینده توضیح داد: به انتخابات آینده خوشبین هستم و به نظرم اتفاقاتی که در کشور می‌افتد تصادفی و جدا از هم نیست بلکه پروسه‌ای است که نقطه شروع آن به سال ۷۶ باز می‌گردد هرچند در سال ۸۴ ناکام ماند امادر سال ۸۸ الهام بخش شد و درسال ۹۲ تاثیر واقعی خود را نشان داد.
این فعال سیاسی در پاسخ به اینکه چرا مردم همیشه در جامعه ای که جمهوریت دارد بین دو جناح قرار دارند و باید یکی از آن ها را انتخاب کنند گفت: در کشور ما حزب واقعی وجود ندارد بلکه گروه های سیاسی وجود دارند که تاریخ مصرف دارند و فقط در زمان انتخابات فعالیت می کنند اما اگر فرض را بر این بگیریم که احزاب فراگیری وجود داشته باشند باز هم مردم الزامی ندارند که از میان آن ها یکی را انتخاب کنند بلکه می توانند افراد دیگر را انتخاب کنند و به نظر من این مورد منافاتی با جمهوریت ندارد.

بیانیه نمایندگان در تقدیر از رزمایش ذوالفقار ۹۹ ارتش جمهوری اسلامی ایران
هم اکنون بخوانید

** ترامپ فرصت نه تهدید
وی درباره تاثیر ترامپ بر اوضاع ایران گفت: با انتخاب این فرد مشکلات آمریکا بیشتر می شود دولت امریکا تضعیف می شود و هیمنه امپریالیستی زیر سوال می رود، او در اولین روزهای انتخابش هفت کشور مسلمان را ممنوع الورود کرد و همه را مقابل خود قرار داد برای همین اگر در ایران عقلانیت و تدبیر وجود داشته باشد نه تنها برای کشور احساس خطر نمی‌کنیم بلکه به عقیده من این یک فرصت هم محسوب می‌شود.
معین با اشاره به وضعیت ایران پس از مرگ هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: با هاشمی سالهای سال همکاری نزدیک داشته ام و به نظر من او از هوش سیاسی برخوردار بود مغز متفکر انقلاب بود، آینده را می دید و انعطاف داشت متاسفانه سال ۹۲او را رد صلاحیت کردند اما او در سال ۹۲ با خلوص نیت جلو آمد و نیاز به قدرت نداشت بلکه دلش برای کشور می‌سوخت.
وی افزود: تشیع باشکوه او را با تشیع امام میتوان مقایسه کرد، هاشمی هیچ گاه ادعای اصلاح طلبی نداشت و ما نیز این را نگفته ایم اما تفکرش به اصلاح طلبان نزدیک است، در ۱۰ سال اخیر مقبولیتش بیشتر شد و آن قدر که هاشمی از واژه دموکراسی در این ۱۰ سال در صحبتهایش استفاده کرد، هیچ کسی استفاده نکرده است.
معین سه شنبه شب به دعوت انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام (ره) دانشگاه علوم پزشکیاهواز در جمع دانشجویان حضور یافت.

 

منبع:جماران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 4 =

دکمه بازگشت به بالا