افزایش وام ازدواج از جیب متقاضی

به گزارش اعتماد نو به نقل از آنا، در ابتدای خرداد ماه امسال و پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۵سقف تسهیلات وام ازدواج با بخشنامه بانک مرکزی از ۳ میلیون تومان برای هر زوج‌ به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت. ۳ برابر شدن سقف وام ازدواج از سوی بانک مرکزی اگرچه با مخالفت برخی بانک‌ها همراه بود اما با این حال بانک‌های عامل حسب مفاد تبصره ۲۹ قانون بودجه سال جاری مکلف شدند از محل منابع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری خود نسبت به تخصیص اعتبار برای اعطای تسهیلات موصوف اقدام کنند.

از سوی دیگر پیش از این اقدام بانک مرکزی، تعداد ۲۷ بانک شامل بانکهای ملی ایران، سپه، پست‌بانک‌ایران، کشاورزی، مسکن،توسعه تعاون، ملت، صادرات ایران، تجارت، رفاه کارگران، پارسیان، اقتصادنوین، سامان، پاسارگاد، آینده، انصار، ایران زمین، دی، حکمت ایرانیان، شهر، قوامین، قرض الحسنه مهر ایران، رسالت، گردشگری، کارآفرین و موسسات ملل و کوثر در سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج عضو بوده‌اند اما پس از تصویب قانون بودجه سال ۹۵ بانک سینا نیز به این سامانه پیوست و بدین ترتیب ۲۸ بانک مکلف به پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی ازدواج شدند.

بدین ترتیب زوج‌های در صف انتظار دریافت وام ازدواج این بار باید منتظر وام‌های ۱۰ میلیون تومانی می‌ماندند اما در مقابل بانک‌ها نیز هر بار کمبود اعتبارات را بهانه کرده و به نوعی تخصیص این تسهیلات به تاخیر افتاد.

آمارها در زمان افزایش سقف وام ازدواج نشان می‌دهد که حدود ٤٥٠ هزار نفر در صف دریافت این تسهیلات بودند که بر اساس اظهارات ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی بانک‌ها باید طی سه ماه مرداد، شهریور و مهر تمامی ۴۵۰هزار فقره تسهیلات را پرداخت می‌کردند اما در پرداخت بیش از ۲۶درصد این تعداد کوتاهی شده است.

ترمز سود بانکی چه زمانی کشیده خواهد شد؟
هم اکنون بخوانید

بر این اساس عقب‌ماندگی سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات وام ازدواج کاملا مشهود است. این در حالی است که تا ۲۱ مهرماه حدود ۷۰۰ هزار نفر متقاضی در صف دریافت وام ازدواج قرار دارند و این آمار تا کنون افزایش نیز یافته است.

در چنین شرایطی مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران از طرح جدید این بانک برای افزایش سقف وام ازدواج تا ۸۰ میلیون تومان به شرط سپرده گذاری تسهیلات قرض‌الحسنه خبر می‌دهد.

آن‌طور که مرتضی اکبری اعلام کرده با پیش بینی زمان ازدواج در بانک افتتاح حساب کرده و برای کسب امتیاز بعد ازچند سال بین ۳۵ تا ۸۰ میلیون تومان وام قرض الحسنه دریافت کنند.

بر این اساس امتیاز مشتریان براساس رسوب حساب‌شان محاسبه شده و طبق آن سقف تسهیلات ازدواج با سود ۴ درصد مشخص می شود. به عبارتی هر فرد پس از افتتاح حساب و دوره انتظار ۵ تا۱۰ ساله می‌تواند وام ۴۵ تا ۸۰ میلیون تومانی را با کارمزد ۴ درصد دریافت کند.

اگرچه این طرح می‌تواند مورد استقبال بسیاری از جوانان باشد اما با این حال مبنای اصلی آن بر سپرده‌ متقاضی است و به نوعی می‌توان گفت که بانک افزایش سقف تسهیلات را از کیسه خلیفه و متقاضیان بخشیده است. همچنین پیش‌بینی زمان ازدواج و سپرده‌گذاری ۵ تا ۱۰ ساله می‌تواند از معایب آن برای زوج‌های جوان به شمار رود که بر اساس آن عده‌ای از چرخه دریافت این تسهیلات خارج می‌شوند.

از سوی دیگر شاید بهتر باشد تا بانک‌ها به جای ایجاد طرح‌های جدید، روند پرداخت وام ۱۰ میلیون تومانی را سرعت بخشند تا از تعداد افراد حاضر در صف انتظار نیز کاسته شود.

به هیچ بانکی اجازه نمی‌دهیم تخلف کند
هم اکنون بخوانید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + 12 =

دکمه بازگشت به بالا