رفع حصر در اختیار مجلس نیست

محمد قمی نماینده مردم شهرستان پاکدشت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال پایگاه خبری اعتماد نو در مورد اینکه آیا مجلس قصد دارد اقدامی در راستای رفع حصر انجام دهد یا خیر؟ گفت: حصر در ید و اختیار مجلس نیست. نه من و نه رییس مجلس در این رابطه اقدامی نمی توانیم انجام بدهیم. البته با توجه به شرایطی که هست، این مسئله از ناحیه برخی افراد مطرح شد و اعلام شد که شورای امنیت ملی و یا قوه قضاییه یا بالاتر از آن ها بر روی این مسئله کار کنند و اختیار رسیدگی به این موضوع را به مجلس ندادند.

وی همچنین در پاسخ به پرسش پایگاه خبری امید وارنا درباره اینکه آیا تصویب لایحه بازنشستگی زنان در اعتماد نو به نقل از برنامه ششم توسعه و کاهش ساعت کاری آنان باعث کاهش نرخ مشارکت اقتصادی زنان بالاخص در شهرهای حاشیه ای مانند پاکدشت می شود یا خیر؟ گفت: ما مشکل اشتغال را هم در قسمت زنان و هم در قسمت مردان داریم و مشکل اصلی ما نرخ اشتغال است. باتوجه به اینکه زمینه اشتغال برای زنان نسبت به مردان کمتر است و در عین حال در برخی موارد مانند زنان سرپرست خانوار یا زنانی که در خانواده مشکلات مالی و اقتصادی دارند، نیاز بیشتری به کار برای زنان احساس می شود، آنها بایستی مشغول به کار شوند.
دو راه حلی که مجلس مبنی بر بازنشستگی پیش از موعد زنان و کاهش ساعات کاری آنها پیشنهاد داد، بدین منظور بود که بعد از بازنشستگی زنان و یا اتمام ساعت کاری آنها ، فرصت شغلی بیشتری برای تعدادی دیگر از زنان دیگر فراهم شود. این در حالی ست که بسیاری از کارفرمایان با توجه به اینکه نرخ تورم در جامعه بالا است، دو قسمت اول را قبول دارند ولی آن قسمت را که برای ایجاد اشتغال مد نظر قانونگذار بوده متاسفانه رعایت نمی کنند. یعنی ما ابزاری را برای این امر قرار نداده ایم که اگر زنی بازنشسته شد یا ساعت کاریش تمام شد زن دیگری به عنوان جایگزین او مشغول به کار شود. کارفرمایان نیز از این مورد به نفع خودشان بهره می برند.

منافع ملی ایجاب می‌کند رییس‌جمهور درباره رفع حصر و محدویت‌های خاتمی با رهبری صحبت کند
هم اکنون بخوانید

قمی افزود: در عین حال با توجه به اینکه بعضی مشاغل وجود دارند که واقعا مختص به زنان هستند، اداره کار بایستی این موارد را در الویت قرار دهد. اما اینکه چرا مجلس دراینباره فکری نکرده است، همین جلسات و پرسش ها می تواند باعث شود که مجلس دراینباره تصمیم جدیدی اتخاد کند و یک اصلاحیه برای این قانون در نظر بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا