برخی معاملات مطابق موازین‌شرعی نیست

به گزارش اعتماد نو ،  آیت‌الله‌ ناصر مکارم شیرازی در دیدار رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت رعایت اصول اسلامی در نظام اسلامی گفت: باید اصول اسلام را در همه روابط کاری خود در نظر بگیرد. اگر بخواهیم از غربی‌ها در همه چیز تبعیت کنیم، دیگر چیزی به نام جمهوری اسلامی نخواهیم داشت، زیرا غربی‌ها دنبال منابع و منافع مادی خود هستند.

استاد سطوح عالی حوزه افزود: امروزه معاملات بسیاری انجام می‌شود که برخی از آنها با موازین شرعی مطابق نیست؛ یکی از آنها مسئله بازاریابی شبکه‌ای است که متأسفانه اطلاعات غلطی به شورای نگهبان داده‌اند و شورا نیز به آنها اجازه فعالیت داده است.

وی گفت: اگر به تاریخچه آنها نگاه کنیم که در چه مرحله‌ای هستند، می‌بینیم مشمول قاعده لاضرر و… است؛ نباید بگوییم نظر شرع وسیع است و باید مطالبات خود را آنگونه که می‌خواهیم به شرع بار کنیم.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه اسلام به هر سؤالی پاسخ می‌دهد و هیچ بن‌بستی در مسائل اسلامی وجود ندارد، ‌ گفت: می‌توانیم تمام فعالیت‌های اقتصادی را از نظر مبانی اسلامی بیان کنیم و عناصری که اسلامی می‌شود، کاملا به نفع مردم خواهد بود.

وی افزود: اسلام همیشه سراغ بخشی رفته که به نفع مردم است. مصلحت آن است که اصالت را برای مسایل اسلامی قرار دهیم. برخی توجیه‌گران بازاریابی درباره پورسانت دوم و سوم و چهارم دست به توجیه می‌زنند؛ آنها می‌گویند در آنجا آموزش می‌دهیم ولی در مرحله پنجم، آموزش به هزار نفر انجام می‌شود؛ در ثانی این پول نیز مشروط به آموزش نیست.

لیبرال‌های تربیت شده غرب بدانند که فخری‌زاده‌ها فراوانند
هم اکنون بخوانید

این مفسر قرآن کریم بیان کردند: کسانی که این‌گونه درآمدهایی به دست‌ می‌آورند به توجیه‌گری دست می‌زنند؛ ۹۰ درصد شرکت‌کنندگان در این بازاریابی شبکه‌ای ضرر و مابقی سود می‌کنند و آمارهای ۹۹ درصدی متضرران نیز ذکر شده که قطعا این روند آسیب‌زایی اقتصادی ایجاد می‌‌کند.

وی خاطرنشان کرد: برای پاسخ‌گویی حوزه به مسائل مستحدثه مالی و اقتصادی باید شرح کامل این مباحث به حوزه گفته شود تا این پاسخ نیز به شکل شفافی انجام شود؛ تا زمانی که موضوع تبیین نشود نمی‌توان به سراغ بیان حکم رفت.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: راهکارهای مالی غربی روی کوتاه‌مدت به سود می‌انجامد ولی در بلندمدت به ضرر جامعه و اقتصاد جامعه خواهد بود.

وی با ذکر اینکه معاملات در کشور باید به تولید ختم شود، گفت: اینکه ما همیشه در حال معامله باشیم ولی تولیدی انجام نشود سودی برای کشور ندارد. باید کاری کنیم همه چیز به سمت تولید برود. اگر این امر انجام شود، اقتصاد مقاومتی محقق می‌شود ولی اگر این کار انجام نشود مشکلی از ما حل نمی‌شود.

 

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا