ادامه همگرایی ایران، روسیه و ترکیه

اعتماد نو : در بندهای این بیانیه که امروز (سه شنبه) انتشار یافت، آمده است: هیات های جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه و جمهوری ترکیه در راستای بیانیه مشترک وزرای خارجه خود در مسکو مورخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۶ و قطعنامه ۲۳۳۶ شورای امنیت ملل متحد؛

از آغاز مذاکرات میان دولت جمهوری عربی سوریه و گروه های معارض مسلح در شهر آستانه، در تاریخ ۲۳ و ۲۴ ژانویه ۲۰۱۷، حمایت کرده و از حضور نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و تسهیل گفت وگوها قدردانی می کنند.
در ادامه بیانیه افزوده شده است: بار دیگر بر تعهد خود نسبت به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه به عنوان کشوری دموکراتیک، چند قومی، چند مذهبی و غیر فرقه ای که در شورای امنیت ملل متحد نیز مورد تایید قرار گرفته است، تاکید می کنیم.
سه کشور بر این باورند که منازعه سوریه از طریق راهکار نظامی قابل حل نیست و تنها با فرایند سیاسی مبتنی بر اجرای کامل قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد می تواند حل و فصل شود.
ضمن اتخاذ اقداماتی واقعی و اعمال نفوذ بر طرف ها، بدنبال تحکیم رژیم آتش بس حاصله براساس ترتیبات امضا شده در تاریخ ۲۹ دسامبر ۲۰۱۶ که در قطعنامه (۲۰۱۶) ۲۳۳۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد حمایت قرار گرفته است، کمک به حداقل رساندن موارد نقض آتش بس، کاهش خشونت ها، اعتماد سازی، تضمین دسترسی کمک های بشر دوستانه بدون هیچ گونه مانع با سرعت و مداوم در راستای قطعنامه (۲۰۱۴) ۲۱۶۵ شورای امنیت سازمان ملل متحد و حفاظت و تردد آزادانه غیر نظامیان در سوریه خواهند بود.
همچنین برای ایجاد سازکاری سه جانبه با هدف نظارت و تضمین پایبندی نسبت به آتش بس، ممانعت از بروز هر گونه اقدام تحریک آمیز و تعیین کلیه مدالیته های آتش بس تصمیم گرفته شد.
بار دیگر بر اراده خود نسبت به مبارزه مشترک علیه داعش و جبهه النصره و جداسازی گروه های معارض مسلح از آنها تاکید می کنیم.
بر این باوریم ضرورتی فوری برای سرعت بخشیدن به تلاش ها جهت احیای فرایند مذاکرات مطابق با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد.
تاکید داریم نشست بین المللی سوریه در آستانه مبنایی (platform) موثر برای گفت وگوهای مستقیم میان دولت و معارضین، همانطور که در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد ایجاب شده، است.
از تمایل گروههای معارض مسلح برای مشارکت در دور آینده مذاکرات میان دولت و معارضین تحت نظارت سازمان ملل متحد در ژنو تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۷ حمایت می کنیم.
بیانیه افزوده است: از تمامی اعضای جامعه بین الملل مصرانه می خواهیم از این فرایند سیاسی با رویکرد اجرای سریع تمامی گامهای مورد توافق در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل متحد حمایت کنند.
در پایان ضمن سپاسگزاری برای میزبانی قزاقستان از این مذاکرات، تاکید شده است که تصمیم گرفته شد با همکاری فعال بر اساس مبنای (platform) آستانه در مورد برخی از موضوعات خاص فرایند سیاسی تحت تملک و هدایت سوری ها تسهیل شده توسط سازمان ملل متحد به تلاش های جهانی نسبت به اجرای قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان متحد کمک کنند.
به گزارش جماران ، در این مذاکرات افزون بر ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست هیات های دولت سوریه و گروههای مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و جورج کرول سفیر آمریکا در قزاقستان به نمایندگی از واشنگتن شرکت داشتند.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی شه که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است.
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (۲۰ بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.

مواضع دلسردکننده اروپا درباره برجام هر روز بیش‌تر می‌شود
هم اکنون بخوانید

منبع: ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =

دکمه بازگشت به بالا