امروز تمام بخش‌ها علیه دولت متحد شده‌اند

به گزارش اعتماد نو ، احزاب و شخصیت‌های تاثیرگذار اصلاح‌طلبان تاکید زیادی بر حضور هماهنگ در جریان انتخابات دارند و امروز نه تنها به این هدف دست یافته‌اند، بلکه شورای عالی به مرحله استقرار رسیده و این روزها تشکل‌های استانی درحال برگزاری مجامع خود هستند، ‌طوری که از چند هفته دیگر بعد از مشخص شدن شاخصه‌های لازم برای حضور افراد در لیست شورای شهر، به‌تدریج براساس این شاخصه‌ها لیست انتخاباتی شورای شهر را در اردیبهشت ماه به مردم معرفی خواهندکرد. البته برخی از‌مجموعه‌ها اصرار دارند که شورای هماهنگی جبهه اصلاحات وظیفه اجرای اعتماد نو به نقل از برنامه‌های انتخاباتی را برعهده بگیرد و شورای عالی تنها وظیفه سیاستگذاری را عهده‌دار باشد. از سوی دیگر این روزها مساله ائتلاف اصلاح‌طلبان با دولت نیز درانتخابات شورای شهر مجددا مطرح است. «آرمان» به منظور بررسی موارد فوق با محمود ‌میرلوحی از اعضای شورای عالی اصلاحات به‌گفت‌وگو پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

**کمیته انتخابات سعی دارد به نوعی اجرای سیاستگذاری‌های شورای عالی را برعهده بگیرد. حال اینکه احزاب در شورای عالی در هماهنگی با یکدیگر هستند و در آنجا در مورد اجرای سیاست‌های شورای عالی تصمیم‌گیری خواهد شد. چرا اعضای کمیته انتخابات بر مواضع خود پافشاری دارند؟

واقعیت این است که تمامی احزاب اصلاح‌طلب درشورای عالی در هماهنگی به سر می‌برند. مشخص نیست رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی چه اصراری بر این مواضع دارند. حال اینکه ایشان به واسطه عضویت حزب متبوع خود در شورای هماهنگی عضویت دارد که دبیرکل آن مجموعه، دکتر صادقی هم‌اکنون در شورای عالی اصلاحات درحال فعالیت است.

**با وجود شورای عالی، وظیفه شورای هماهنگی چیست؟

شورای هماهنگی خود عضو شورای عالی است و رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی وظیفه نایب‌رئیسی این شورا را برعهده دارد. درحال حاضر آقای کرباسچی عضو حقوقی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درشورای عالی، وظیفه نایب‌رئیسی را در شورای عالی دارد. قبل از او هم نماینده جامعه پزشکان این وظیفه را برعهده داشت و هر ۳ ماه یک بار با تغییر رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی، نایب‌رئیس شورای عالی تغییر ‌می‌کند و بعد ازکارگزاران سازندگی، تشکل روزنامه‌نگاران این سمت را عهده‌دار خواهد شد.

**آیا شورای هماهنگی با تشکیل شورای عالی، جلسات خود را برگزار می‌کند و به فعالیت می‌پردازد؟

خیر، شورای هماهنگی بخشی از شورای عالی را تشکیل داده است. این شورا به لحاظ آماری ۶۰ درصد شورای عالی را تشکیل می‌دهد. درنتیجه در کنار احزاب جدید یعنی اتحاد، ندا و ایثارگران به فعالیت می‌پردازند. در واقع این‌روزها شورای عالی همه احزاب و شخصیت‌های تاثیرگذار را شامل شده است، به طوری که ۲۰ نفر از ۴۵ نفر اعضای شورای عالی را دبیرکل احزاب شورای هماهنگی تشکیل می‌دهند. البته شورای عالی به شورای هماهنگی محدود نمی‌شود. شورای عالی توانسته احزاب شناخته‌شده را دور هم جمع کند.

اصولگرایان در کپی‌برداری ناموفق بودند
هم اکنون بخوانید

**شورای هماهنگی دراستان‌ها چه وضعیتی دارد؟

شورای هماهنگی درتمامی استان‌ها فعال نیست. به عنوان نمونه درخراسان چند حزب بیشتر نمایندگی ندارند، اما قرار است درچارچوب شورای سیاستگذاری همه احزاب حضور داشته باشند. شورای عالی ساختاری موازی نیست و شورای هماهنگی در واقع درساختار شورای عالی فعال است.

**اما این دغدغه وجود دارد که کمیته انتخابات درکار شورای عالی خللی ایجاد کند و لیستی جداگانه از شورای عالی ارائه دهد؟

تجربه انتخابات ۹۴ نشان داده زمانی که یک لیست قوی از سوی اصلاح‌طلبان به مردم معرفی می‌شود، دیگر فردی به دنبال ارائه لیست مجزا نخواهدبود. البته گفته می‌شود مواردی مانند کمیته انتخابات برای ایجاد زمینه چانه‌زنی و سهم‌خواهی است وگرنه درحال حاضر همه عقلای سیاسی اطلاع دارند اگر لیست موازی ارائه شود، با بی‌اعتنایی از سوی مردم روبه‌رو خواهد شد و مردم به لیست اصلی رای خواهند داد. لیست اصلاح‌طلبان دارای نشانه‌هایی است که مردم آن نشانه‌ها را درک می‌کنند. در زمان انتخابات جریانی که می‌تواند با آیت‌ا… هاشمی و رئیس دولت اصلاحات تماس بگیرد و با دولت همکاری کند، مشخص می‌شود و ممکن است در فضای سیاسی انتخاباتی این موارد وجود داشته باشد، اما قدرت مردم و قدرت اثرگذاری شورای عالی با یک کمیته قابل قیاس نیست. در نتیجه این کمیته نیز نخواهد توانست تاثیری در انتخابات بگذارد و لیست‌های متفرقه قوی نخواهند بود و پیروز نخواهند شد. حتی قدرت ریزش و تقسیم آرای اصلاح‌طلبان را هم ندارد. تجربه انتخابات نشان داده است که همه به دنبال پیروزی در انتخابات هستند و این مسائل کوچک در زمان انتخابات حل خواهد شد.

**آیا سهم خاصی‌ برای دولتی‌ها در لیست شورای شهر درنظر گرفته شده است؟

ساختار سیاسی جامعه به شکلی است که اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده موفق خواهند بود.گام اول و دوم در سال۹۲ و ۹۴ از سوی اصلاح‌طلبان برداشته شد و گام سوم با همان کیفیت در ۹۶ برداشته خواهد شد وهمه زمینه‌های آن وجود دارد. درنتیجه دوستان اصلا قصد سهم‌خواهی ندارند. دولتی‌ها هم این نظر را به شورای شهر دارند و در هماهنگی با مجموعه اصلاح‌طلبان حرکت می‌کنند. مردم هم به عنوان داور اصلی زمانی که مشاهده می‌کنند جریانی قوی با محوریت منافع ملی درانتخابات فعال است، به سوی آن گرایش پیدا خواهند کرد.همگان مشاهده کردند در سال ۹۴ همین اتفاق افتاد و مردم حول محور منافع ملی به اصلاح‌طلبان رای دادند. مسیر هماهنگی دولت و اصلاح‌طلبان باید ادامه یابد و اگر در هماهنگی با دولت نباشیم، ممکن است هم دولت و هم جریان اصلاحات دچار آسیب شوند.

ضرورت ایجاد ساختاری منسجم برای تشکیل زیست‌بوم اندیشکده‌ای کشور
هم اکنون بخوانید

محور انتخابات سال آینده انتخابات ریاست‌جمهوری است و چون جریان اصولگرایی نتوانسته حریفی دراندازه آقای روحانی پیدا کند، تلاش دارد نوعی دودستگی میان دولت و اصلاح‌طلبان ایجاد کند. حتی پیش‌بینی می‌شود با چند کاندیدا درمناظره‌ها به دولت فعلی حمله شود و مهلت دفاع به روحانی ندهند که درنتیجه، آرای روحانی را با مشکل روبه‌رو کنند. باید در هرشرایط در هماهنگی کامل با دولت روحانی بود. منافع ملی برای اصلاح‌طلبان برمنافع جناحی ترجیح دارد تا از این طریق مشکلات مردم رفته‌رفته حل شود. رقیب دولت، مسئولیت مشکلات آن هشت سال را نمی‌پذیرد وخود را اصلاح نکرده، امروز مدعی است وتمام آن مشکلات را به دولت فعلی نسبت می‌دهد. مشکلات ‌جامانده از دولت قبل ممکن است موانعی را برای دولت فعلی در انتخابات ایجاد کند.

درنتیجه باید با دولت هماهنگ بود. فشارها بر دولت روحانی از دولت ‌اصلاحات بیشتراست. من در دولت اصلاحات حضور داشتم. درست است در دولت اصلاحات بحران‌سازی صورت می‌گرفت، اما امروز تمام بخش‌ها علیه دولت متحد شده‌اند. شرایط برای دولت فعلی از زمان اصلاحات به مراتب بدتر است. دولت و مجلس اصلاح‌طلب هستند، اما اصلاح‌طلبان نمی‌توانند نشست حزبی در مشهد برگزار کنند. چنین مواردی نشان می‌دهد شرایط برای دولت و اصلاح‌طلبان خوب نیست و همه قصد شکست جریان اعتدال و اصلاح‌طلبان را دارند. درنتیجه باید درهماهنگی کامل با دولت بود و مشکلات را کنارگذاشت. اصلاح‌طلبان می‌توانند در آینده ازگزینه‌های هماهنگ با مجموعه اصلاح‌طلبی استفاده کنند، اما درحال حاضر امکان این امر وجود ندارد و باید با دولت درهماهنگی کامل بود.

منبع: آرمان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =

دکمه بازگشت به بالا