شهید مطهری اصرار داشت روحانیون پست دولتی نگیرند و به کار خود مشغول باشند

به گزارش اعتماد نو ، علی مطهری شامگاه چهارشنبه در مراسم چهلمین روز درگذشت آیت‌الله موسوی‌اردبیلی که از سوی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در کانون توحید برگزار شد، درباره ویژگی‌های آیت‌الله موسوی‌اردبیلی گفت: ایشان اعتدالی بود که نه دچار تحجر شد، نه دچار روشنفکری‌های بی‌جا. از سوی دیگر ایشان خدمات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی  از جمله مدارس مفید، دانشگاه‌مفید، مسجد امیرالمومنین و کانون توحید داشت که همه این‌ها آثار خوبی برای جامعه ما دارد.

نایب‌رییس مجلس با اشاره به جلسات شهید مطهری در کانون توحید و مسجد امیرالمومنین، گفت: پدرم پس از پایان یکی از جلسات دوره‌های شناخت در همین کانون توحید در راه برگشت و در حالیکه همراه شهید باهنر بودند توسط نیروهای ساواک دستگیر و به ایشان اعلام شد شما ممنوع‌المنبر هستید. ایشان گفت من منبر نرفتم و کلاس درس بود که به او گفتند کلاس درس هزار نفری ما ندیدیم.

او به بیان خاطره‌ای از پدرش و آیت‌الله موسوی‌اردبیلی پرداخت و گفت: به یاد دارم یک‌شب که مرحوم منتظری، مرحوم بازرگان و مرحوم موسوی‌اردبیلی چند روز قبل از انقلاب دور هم جمع شده بودند که در این حین خبر دادن عده‌ای از گروه‌های چپ می‌خواهند به زندان قصر حمله کنند. مرحوم پدر گفتند ما برویم جلوی این‌ها را بگیریم. من راننده بودم و به آنجا رفتیم. سکویی درست کردند و قرار شد آقای بازرگان و خودش که شناخته شده‌تر بودند جلو بیایند و اعتماد نو به نقل از برنامه کمونیست‌ها را برهم بزنند.

مطهری با بیان اینکه انقلاب‌اسلامی نشان داد نیروی پنهانی به نام روحانیت در جامعه ما وجود دارد که تا آن زمان جامعه‌شناسان به آن توجه نمی‌کردند، یادآور شد: آن زمان نیروی روحانیت را به شکل دکور در جامعه ایران می‌دیدند که برای نیروی سیاسی و اقتصادی بود اما با جنبش اسلامی تحلیل‌ها تغییر کرد .

جلسه سوال‌کنندگان از رییس جمهور با حضور مطهری
هم اکنون بخوانید

او ادامه داد: شهید مطهری اسفند ۵۷ درباره روحانیت و انقلاب اسلامی بحثی داشت که برخی نکات آن شامل این بود، به‌شرطی که روحانیت وظایف خود را در آینده انقلاب درک کند، کار زیادی خواهد داشت.

نایب‌رییس مجلس با بیان اینکه شهید مطهری به شباهت انقلاب ایران و انقلاب صدر اسلام نیز اشاره کرده، اظهار کرد: در آرای شهید مطهری به برخورد خوب مسلمانان با فرهنگ‌های مختلف اشاره شده است. در تاریخ اسلام می‌توان به نوع رفتار امام صادق(ع) با دیگر ادیان و فرهنگ‌ها اشاره کرد که چطور با افکار مختلف برخورد خوب و آرامی داشتند

او به نظرات شهید مطهری درباره بحث آزادی‌بیان اشاره کرد و گفت: ایشان می‌گوید هر موقع قطب مخالف از عقیده‌ای گرفته شود حتما خود این عقیده به سمت فساد می‌رود. پیشنهاد ایشان این بود در دانشکده الهیات یک استادی درس مارکسیست بدهد و اساتید دیگر با او بحث کنند. ایشان مقایسه‌ای بین در خلوت واقع شدن قدرت از نظر اروپایی‌ها و در خلوت واقع شدن زن و مرد بیگانه در اسلام می‌کنند و می‌گوید همین تاکید را اروپایی‌ها در باره در خلوت واقع شدن قدرت دارند.

مطهری ادامه داد:‌ ایشان می‌گویند‌‌ همانطور که درباره غریزه جنسی باید کنترل کرد، موضوع برتری‌طلبی هم باید مراقب بود با این تفاوت که اولی فردی است و دومی اجتماعی. درباره قدرت هم خلوت برای هر کسی ممکن نیست و علی ابن ابی‌طالب را می‌خواهد. روش ما در اولی خوب است اما در دومی در حد صفر است. اروپایی‌ها چون به مسایل اجتماعی اهمیت می‌دهند، اجازه نمی‌دهد قدرت در یک‌جا متمرکز شود و کسی خود را عین حق و قانون بداند.

مذاکره با دفتر رهبری درباره FATF
هم اکنون بخوانید

نایب رییس مجلس به اختلاف نظرهای علما درباره حق رأی زنان پیش از انقلاب اشاره کرد و گفت: موضوع دخالت زنان در انتخابات در نظر نیمی از مردم آن زمان قابل هضم نبود. حضرت‌امام(ره) هم آن زمان حتی در مورد رأی زنان اعتراض کرده بود اما بعدها نظرش عوض شد. شهید مطهری با این نظر موافق نبود و معتقد بود علما نباید خود را مخالف حق رأی زنان معرفی کنند. ایشان می‌گویند روحانیت باید پرچم اصلاحات را در دست داشته باشد و اجازه نداد دیگر گروه‌ها این پرچم را در دست داشته باشند. این‌ها باید اسلام را حل‌کننده بحران‌های اجتماعی معرفی کنند، نه بحران‌زا. در این صورت دیگر هیچ مکتبی علیه آنها قیام نمی‌کند.

مطهری به نگاه پدر درباره جایگاه روحانیت اشاره کرد و گفت: شهید مطهری اصرار داشت روحانیت پست دولتی نگیرند و به کار خود مشغول باشند .

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =

دکمه بازگشت به بالا