هرجا مسائل حقوق مدنی مطرح باشد تندروها با آن مخالفند

اعتماد نو :صادق زیبا کلام در واکنش به اظهاراتی مبنی بر اینکه منشور حقوق شهروندی از نظر قانون خلاف است، گفت: هر موضوعی که اساسا کلماتی نظیر حقوق شهروندی، حقوق مدنی، جامعه مدنی، حقوق بشر و برابری زن و مرد و اقوام و این دست مسائل مطرح باشد، به شدت مورد مخالفت جریانات تندرو قرار می‌گیرد و مهم نیست محتوای آن چیست؛ همانقدر که نام عبارات ذکر شده روی آن باشد با این موضوعات مخالفت می‌شود.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به منشور حقوق شهروندی، گفت: آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور برحسب قانون اساسی  باید ناظر بر حسن اجرای قانون اساسی کشور باشد و فکر می‌کنم تدوین منشور حقوق شهروندی اساسا نباید ضرورتی داشته باشد .

او افزود: وقتی با یک تماس از برخی نهادها، روزنامه‌ای بسته و یا پایگاه خبریی بازداشت می‌شود، بدون اینکه  کوچکترین محکمه‌ای برگزار و هیات منصفه‌ای تشکیل  و موضوع را  بررسی کرده باشد، حکم صادر می‌‌‌کنند  و یا اینکه فردی به دلیل اظهارنظر به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت کشور به بیش از ده سال زندان  محکوم می‌شود؛ آقای روحانی باید در این موارد مداخله و اظهار نظر کند و بگوید این محاکمه بر چه اساسی صورت گرفته است.

زیباکلام تاکید کرد: بحث این نیست که دولت در کار سایر قوا دخالت کند؛ اما به هر حال رئیس جمهور بر حسب جایگاهی که در قانون اساسی دارد باید توضیح بخواهد که چرا فردی صلاحیتش در انتخابات و یا گزینش رد شده و مسائلی از این دست که جزء حقوق شهروندی است را  پیگیر باشد.

او بیان کرد: مسئله حائزاهمیت این است که  باید بررسی شود  تا چه حد حقوق شهروندی رعایت می‌شود و  رئیس جمهور باید دراین زمینه‌ها ورود کند.

توییت وزیر خارجه پاکستان پس از زیارت بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)
هم اکنون بخوانید

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 1 =

دکمه بازگشت به بالا