اتمام‌حجت ایران با ترکیه در خصوص قیمت‌سوخت

وزیر راه و شهرسازی در ملاقات با همتای ترک خود خواستار حل مشکلات ترانزیتی و صف‌های طولانی‌ کامیون‌های ایرانی در گمرک مرزی ترکیه شد و با اعلام اینکه ایران دیگر بر سر موضوع قیمت سوخت برای ناوگان جاده‌ای مذاکره‌ای با ترکیه نخواهد داشت، اعلام کرد: مبنای توافق همان موافقنامه‌ای است که سال ۲۰۱۵ در کمیسیون مشترک دو کشور امضا شد.

به گزارش اعتماد نو ، امروز سه‌شنبه ۲۳ آذر، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با احمد ارسلان وزیر حمل‌ونقل، دریانوردی و ارتباطات جمهوری ترکیه در محل ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار کرد.

وزیر راه و شهرسازی در مذاکره با طرف ترک بر مواضع اصولی و محکم طرف ایرانی در خصوص روابط حمل و نقلی دو کشور، خصوصا در حوزه حمل و نقل جاده‌ای تاکیدکرد و با گلایه از رفتار ترکیه با کامیون داران ایرانی هشدار داد ایران دیگر درخصوص موضوع سوخت گفت و گویی با ترکیه نخواهد داشت.

موضوع قیمت سوخت برای ناوگان جاده ای دو کشور، صف های طولانی کامیون های ایرانی در گمرک مرزی گوربلاغ ترکیه، پرداخت خسارات به کامیون داران ایرانی در حوادث تروریستی اخیر، صدور مجوز بارگیری کامیون های ایرانی در ترکیه از بنادر و مناطق آزاد و هم چنین فروش سوخت بدون مالیات به ناوگان ایرانی از جمله محورهای گفت و گوی طرفین بود.

جلوگیری از قاچاق سوخت برخی از کامیون داران ترک در ایران و هم چنین لغو پلمپ و دیپ زنی کامیونها در هر دو طرف از دیگر محورهای گفت و گوی دو کشور با هدف حل و فصل نهایی مشکلات بود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بعد از اتمام مذاکرات چندساعته با هیات ترک، در کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک خود، گفت: امروز افتخار ملاقات با وزیر حمل‌ونقل ترکیه را داشتیم و توانستیم در خصوص ۴ حوزه حمل‌ونقلی با یکدیگر گفت‌وگو داشته باشیم.

تجهیزات صنعت نفت نیازمند نوسازی است
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: وضعیت جغرافیایی دو کشور طوری است که از جهت حمل‌ونقل مکمل یکدیگر هستیم، ترکیه برای دسترسی به شرق جهان و هم‌چنین به دریای عمان و خلیج‌فارس نیاز به عبور از خاک ایران دارد و در مقابل ایران برای دسترسی به غرب و دریای سیاه نیاز به عبور از خاک ترکیه دارد. بنابراین باید با دقت به این واقعیت روابط حمل‌ونقلی دو کشور در بهترین سطوح ادامه پیدا کند هر چند در حوزه‌هایی کاملا با هم رقیب هستیم.

آخوندی، گفت: درپی مذاکرات امروز، در حوزه حمل و نقل جاده‌ای مبنا را بر توافقی گذاشتیم که سال ۲۰۱۵ در کمیسیون مشترک دو کشور امضا و قرار شد معاونین دو وزارتخانه اگر مشکلات و موانعی درراه اجرای این توافق وجود دارد آن را بررسی و رفع مشکل نمایند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به توسعه روابط دو کشور، خبرداد: هم‌چنین برای اینکه یک کریدورحمل ونقل ترانزیتی، ترکیه در ایران و ایران در ترکیه داشته باشد قرار گذاشتیم کریدور ریلی مشترک دو کشور و  همین طور نحوه اتصال سیستم ریلی به بنادر دو کشور را مشترکا با یکدیگر مورد بازبینی قرار دهیم.  بر همین اساس ابتدای ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ جلسه مشترک فنی دو کشور برای این منظور تشکیل خواهد شد.

هدف مشترک روسای جمهوری دو کشور با توجه به حجم تجارت ترکیه و ایران

احمد ارسلان وزیرحمل و نقل ترکیه نیز در کنفرانس مشترک با همتای خود، گفت: در آغاز می‌خواهم مراتب احترام خود را از اینکه در تهران و مهمان آقای آخوندی هستم اعلام نمایم. ایران و ترکیه روابط تاریخی‌ با ریشه چندین ساله دارند و همینطور شرایط جغرافیایی‌ در بین دو کشور حاکم است که همکاری‌هایی را برای مسئولیت بیشتر بر دوش ما گذاشته است.

تجربه‌های موفق ایران در صادرات اقلام راهبردی/ از درخواست روسها برای خرید کاتالایست ایرانی تا توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز
هم اکنون بخوانید

وی ادامه داد: هدف مشترکی از طرف روسای جمهوری دو کشور با توجه به حجم تجارت ترکیه و ایران در نظر گرفته شده است و ما به عنوان وزرای مسئول امورحمل و نقل موظف هستیم کار خودمان را برای پیشبرد این اهداف انجام دهیم.

احمد ارسلان با بیان اینکه ایران و ترکیه برای تسهیل تجارت و تسهیل حمل و نقل دو کشور و همینطور استفاده از ظرفیت‌های جغرافیایی که کشورهای ما برای امور حمل و نقلی دارند کار مشترک خوبی را در این جلسه انجام داد، گفت: ایران و ترکیه ارتباطات خیلی قوی‌ای را در چهار حوزه ریلی، هوایی، دریایی و جاده‌ای با یکدگیر دارند و هدف‌های خیلی جدی‌ای را برای گسترش روابط در این حوزه‌ها داریم.

براساس گزارش وزارت راه، وزیرحمل و نقل، دریانوردی و ارتباطات جمهوری ترکیه با اشاره به وجود مشکلاتی در روابط حمل و نقلی دو کشور، گفت: با این حجم از روابط به طبع مشکلاتی هم به وجود می‌آید اما آنچه برگردن ما است این بوده که تلاش کنیم مشکلات را رفع و روابط دو کشور را در این حوزه‌ها گسترش دهیم.

وی با اشاره به گفت و گوهای دو طرف برای اینکه مذاکرات درچه سطحی ادامه پیدا کند،گفت: تا زمانی که ما برای حل این مشکلات راه حلی ایجاد می‌کنیم طبیعتاً دیدارها و تماس‌ها در سطوح عالی مهم است اما در سطح معاونین و در سطوح کارشناسی ادامه دارد که حتی ممکن است اهمیت بیشتری داشته باشد.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 14 =

دکمه بازگشت به بالا