معرفی والس نشانه هوشمندی سیاسی اولاند است

اعتماد نو : «رکسانا نیکنامی» استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل اروپا در تحلیل دلایل نامزدی نخست‌وزیر فرانسه برای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور عنوان کرد: در بررسی علل معرفی «مانوئل والس» به عنوان نامزد حزب سوسیالیست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ فرانسه باید بگوییم که کناره‌گیری «فرانسوا اولاند» به عنوان نامزد این حزب از انتخابات سال آینده، یک نوع هوشمندی سیاسی وی را نمایان می‌کند. به گونه‌ای که احتمال رأی آوردن اولاند بسیار کم است و از این جهت شاهد بودیم که از شرکت در انتخابات سال آینده خودداری کرد. با نگاهی به جمهوری پنجم فرانسه و واکاوی سیر سیاسی این کشور از دهه ۵۰ میلادی تاکنون می‌بینیم که تنها در دو دوره، سوسیالیست‌های فرانسه توانستند عهده‌دار ریاست جمهوری این کشور شوند. به گونه‌ای که «فرانسوا میتران» و پس از آن فرانسوا اولاند به عنوان گزینه‌های ریاست جمهوری از جناح سوسیالیست فرانسه توانستند وارد کاخ الیزه شوند. در این راستا و بر اساس افکارسنجی عمومی میزان مقبولیت و محبوبیت این دو رئیس جمهور از اشخاص دیگر پایین‌تر است و راست‌گراهای فرانسه در سطوح بالاتر از آنها قرار دارند.

وی افزود: باید به این نکته توجه شود که دیدگاه مردم فرانسه نسبت به اولاند و به طور کلی سوسیالیست‌های فرانسه بسیار کمرنگ شده و پرونده‌هایی مانند بحران مهاجرها، حوادث تروریستی پاریس و همینطور مباحث اقتصادی موجب شد تا اقبال عمومی به سوسیالیست‌ها کم شده و به نوعی آنها سرخورده شوند. به صورتی که گزینه اقتصاد یکی از محور‌های مهم در نظر مردم فرانسه به حساب می‌آید و سوسیالیست‌ها در تحقق شعارهای خود در این محور شکست خوردند.

در حوزه سیاست بین‌الملل هم باید بگوییم که عمده احزاب سوسیالیست در قاره اروپا تا حدود زیادی به حاشیه رفتند. ممکن است در مورد بریتانیا چنین موضوعی صدق نکند اما در مورد فرانسه باید بگوییم که رقابت‌ها بین احزاب راست (گلیست‌ها) و سوسیال‌ها مطرح می‌شد اما در حالت فعلی و با توجه به وضعیت سیاسی حاکم بر این کشور حزبی مانند جبهه ملی فرانسه به رهبری مارین لوپن و فرانسوا فیون از جناح محافظه‌کاران به عنوان مبارزان اصلی انتخابات ۲۰۱۷ ریاست جمهوری فرانسه مطرح می شوند و در اینجاست که سوسیالیست‌ها به حاشیه می‌روند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تغییر سیاست‌های فرانسوا فیون و کسب پیروزی در انتخابات درون حزبی محافظه‌کاران فرانسه گفت: در انتخابات درون حزبی محافظه‌کاران که اخیراً برگزار شد، شاهد بودیم که «آلن ژوپه» کنار رفته و فیون پیروز میدان معرفی می‌شود. دلیل اصلی پیروزی وی را می‌توان نزدیک شدن سیاست‌های وی به اشخاصی مانند لوپن ارزیابی کرد که بحث فاصله گرفتن از اتحادیه اروپا یکی از این مسائل خواهد بود. در صورتی که افرادی مانند ژنرال دوگل و حتی ژاک شیراک از طرفداران عضویت در اتحادیه اروپا به شمار می‌رفتند. از این منظر باید بگوییم که فیون توانست با ایجاد تغییر در سیاست‌های خود رنگ و بویی از راهبردهای لوپن را در مدل محافظه‌کارانه معنا کند و به نظر می‌رسد این بحث یکی از دلایل پیروزی وی قلمداد شود.

اگر حزب مارین لوپن (جبهه ملی فرانسه) در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده پیروز شود، مطمئناً مساله‌ای مانند برگزیت در فرانسه رخ نخواهد داد. چراکه آلمان و فرانسه در بین کشورهای حاضر در اتحادیه اروپا به عنوان دو سُکان‌دار در همگرایی کشورهای اروپایی مطرح هستند و اتفاقاً حامی اتحادیه ارزیابی می‌شوند. بنابراین امکان رخ دادن مساله‌ای مانند برگزیت در فرانسه متصور نیست. از منظر دیگر و با دید کلی نسبت به سیاست‌ کشورهای اروپایی باید بگوییم در بریتانیا زمانی محافظه‌کاران پیروز میدان می‌شوند که احزاب دیگر مانند حزب کارگر در موقعیت خوبی قرار نداشته باشند که البته در فرانسه چنین حالتی وجود ندارد. لذا یکی از دلایل فیون به عنوان نامزد محافظه‌کاران برای تغییر راهبرد خود، ایجاد پایگاه اجتماعی جدید در میان شهروندان فرانسوی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم نگاهی به سیاست‌های کلی حکمرانی در عرصه جهانی بیاندازیم و فرض را بر این بگذاریم که جناح‌های پوپولیستی در حال تقویت شدن هستند و از سوی دیگر استعفای ماتئو رنتسی از نخست وزیری ایتالیا را به همراه پیروزی ترامپ در آمریکا مدنظر قرار دهیم، شاید بتوانیم بگوییم که لوپن در انتخابات آینده ریاست جمهوری فرانسه پیروز میدان خواهد بود. اما باید توجه داشته باشیم که بر اساس آمارها و تاریخ سیاسی فرانسه مردم این کشور نسبت به سایر کشورها عاقلانه‌تر از دیگران آرای خود را به صندوق می‌اندازند. چراکه اصولاً اروپایی‌ها عمیق‌تر از آمریکایی‌ها فکر می‌کنند. از این جهت نمی‌توانیم بگوییم که نتیجه انتخابات فرانسه همانند خروجی رأی‌گیری در آ‌مریکا یا همه پرسی برگزیت در بریتانیا رقم خواهد خورد.

مسکو به‌رغم تهدیدهای واشنگتن به همکاری تسلیحاتی با ایران ادامه می‌دهد
هم اکنون بخوانید

منبع: اعتماد نو به نقل از ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + هجده =

دکمه بازگشت به بالا