در فضایی که گفتگو نباشد شاهد شایعه، انگ‌زنی و تخریب خواهیم بود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است؛ باید از فرصت نمایشگاه مطبوعات به خوبی استفاده کرد.

 به گزارش اعتماد نو به نقل از اعتماد نو به نقل از ایلنا؛  سیدرضا صالحی امیری (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) صبح امروز (شنبه ۱۵ آبان ماه) در مراسم افتتاح بیست و دومین دوره نمایشگاه مطبوعات بر نقش رسانه‌ها در دنیای امروز تاکید کرد.

وزیر ارشاد گفت: نمایشگاه مطبوعات فرصت مغتنمی برای گفتگو و همدلی میان رسانه‌ها؛ مسئولان و مردم با تمام سلایق  است و باید از این فرصت استفاده کرد. امروز جمعیتی فرهیخته، با فضیلت و با معرفت همدل و همنوا میزبان رئیس جمهور هستند. حضور معنادار رئیس جمهور نیز پیام احترام به این خانواده بزرگ مطبوعات را دارد.

او با بیان اینکه مطبوعات چراغ روشنی برای دستیابی نظام فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به قله پیشرفت است؛ گفت: هرچه این چراغ پرفروغ‌تر باشد حرکت درمسیر توسعه با سرعت بیشتر و انحراف کمتری مواجه می شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: این نمایشگاه مکانی برای گفت‌وگوی فرهنگی نخبگان، مدیران و اصحاب رسانه است. این دوستان به مدت یک هفته در گفت‌وگوی متقابل درک درستی از یکدیگر پیدا می‌کنند و به کاهش عصبانیت‌ها و افزایش اشتراک‌‌ها می‌پردازند. در فضایی که گفت وگو وجود نداشته باشد شایعه، انگ‌زنی و تخریب را شاهد خواهیم بود اما در فضای گفت‌وگو همصدایی و تعامل ایجاد می‌شود.

صالحی امیری با تاکید بر اینکه این نمایشگاه نماد گفت‌وگوی فرهنگی است؛ گفت: همه سلایق و اندیشه‌ها زیر یک سقف در دایره انقلاب اسلامی جمع شده‌اند. این جمعیت نماد تفکر ملی است. شعار این دولت اعتدال و پرهیز از رفتار جناحی سیاسی است برای همین هم می‌بینیم همه سلایق در این نمایشگاه حضور فعال دارند.

«تکرار می‌کنم» سیدمحمد خاتمی تاثیر زیادی در پیروزی روحانی داشت
هم اکنون بخوانید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: در سال‌های قبل که کنار آقای روحانی بودم،؛ فهمیدم که پایه گفتمان فرهنگی ایشان بر مبنای اعتدال، عدالت، عقلانیت و دیانت فرهنگی است و باید این گفتمان را در هفته رسانه بازتعریف کنیم. در این گفتمان امنیت، انسجام، تعامل و سازگاری فرهنگی شاخص‌های بنیادین هستند.

او افزود: انتظار دارم اصحاب رسانه نیز این گفتمان را در سطح ملی بازتولید کنند. رسانه‌ها با حرکت واقع‌بینانه و با درک تحولات جهانی شرایط داخلی را تبیین کنند.

صالحی‌امیری با اشاره به اینکه جوهر گفتمان روحانی مبتنی بر اخلاق به ویژه اخلاق رسانه‌ای است؛ گفت: من از آقای روحانی شنیدم که گفت اصل اخلاق از انقلاب اسلامی هم مهم‌تر است برای همین هم منتظر هستم که تفسیر این جمله را از خود ایشان بشنویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به عملکرد سه ساله دولت خاطرنشان کرد: دولت در سه سال قبل با همت وزیری با فضیلت، اعتمادسازی، شفافیت، نظام‌مند کردن فعالیت‌ها، عدالت رسانه‌ای، توجه به نشریات محلی و خصوصی را سرلوحه کار خود قرار داد. این مسیر در تداوم حرکت وزارت ارشاد دنبال می‌شود.

او با بیان اینکه اصحاب رسانه افرادی نجیب، قانع و واقع‌گرا هستند؛ خطاب به رئیس جمهور گفت: آقای رئیس جمهور اصحاب رسانه در شرایط سختی قرار دارند. اقتصاد مطبوعات برای تداوم نیاز به حمایت خاص حضرتعالی دارند. برای رسیدن به نقطه مطلوب ما سازمان نظام رسانه‌ای می‌خواهیم. خوشبختانه در این زمینه هم اقدامات جدی صورت گرفته و در دستور کار دولت قرار دارد. ما معتقدیم با تصویب سازمان نظام رسانه‌ای بسیاری از امور در چارچوب این سازمان سامان پیدا می کنند و مداخله دولت به حداقل خواهد رسید.

قالیچه جام‌جهانی قطر رونمایی شد
هم اکنون بخوانید

صالحی امیری مهم‌ترین اقدام صورت گرفته در این دولت را اصل گردش آزاد اطلاعات برشمرد و گفت: این قانون توسط رئیس جمهور ابلاغ شد و می‌تواند مبنای برجام داخلی باشد. براساس اصل گردش آزاد اطلاعات دولت امانتدار و ملت صاحب اطلاعات هستند و اصحاب رسانه نقطه اتصال مردم و دولت محسوب می‌شوند که اصل پاسداری از گردش اطلاعات را برعهده دارند.

او گفت: باید به این باور برسیم که دولت گوش شنوای شنیدن نقد از رسانه‌ها را دارد و به صداقت و شفافیت باور دارد؛ به تنوع و تکثر سلایق در رسانه‌ها احترام گذاشته و نقد را به عنوان کارکرد اصلی رسانه‌ها می‌پذیرد اما تخریب را منهدم کننده اصل صداقت و شفافیت می‌داند.

صالحی‌امیری تاکید کرد: این دولت مردم را محرم اسرار می‌داند و به پاسخگویی باور دارد و میثاق اخلاق حرفه‌ای را مهمترین رکن حیات رسانه‌ها می‌داند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 6 =

دکمه بازگشت به بالا