اعتماد نو: رضا آزادی در گفتوگو با ایسنا، به پیشنهاد اصلاح روش خریداری برگ سبز چای توسط دولت از سوی این پژوهشکده اشاره کرد و گفت: از آنجا که یکی از مشکلات اساسی و حلقه مفقوده کشت و صنعت چای کشور در بخش بازرگانی و بازار مصرف است، باید بازنگری اساسی در این زمینه صورت بگیرد.
وی افزود: باید از طریق ارتباط بین توزیعکنندگان و فروشندگان چای با تولیدکنندگان آن، سیستم حراج چای که شیوهای تجربه شده در بیشتر کشورهای تولیدکننده چای جهان است، تشکیل شود.
آزادی ادامه داد: در این سیستم، تولیدکنندگان چای،محصول خود را در اختیار شرکتهایی که دارای سابقه فعالیت در زمینههای بستهبندی ،توزیع و فروش هستند، براساس ضوابط مشخص و معین قرار می دهند.
وی تصریح کرد: برای کمک به این موضوع لازم است، با مطالعات میدانی، پرسش و پاسخهای دقیق و هم چنین مطالعه جامع الگو مشابه در سایر کشورهای چایخیز، یک الگوی بومی و مناسب را برای کشور ارائه کرد.
او در ادامه به ارائه روشهای نوین و بهینهسازی روشهای فعال در حوزه بازرگانی چای اشاره کرد و گفت: انطباق خصوصیات محصول تولیدی با سلیقه مشتریان یک ضرورت انکار ناپذیر است.
رئیس پژوهشکده چای کشور تصریح کرد: ذائقه مصرفکنندگان به نوشیدن چای خارجی عادت کرده است بنابراین لازم است با بکارگیری روشهای مناسب مانند اختلاط چای داخلی با چای وارداتی به نسبتهای مناسب و یا استفاده از طعم دهندههای طبیعی نسبت به مقبولیت چای ایرانی در بین مصرف کنندگان گام برداشت.
وی افزود: همچنین بستهبندی با هدف جلب مشتری، تحریک سلیقه، ایجاد اعتماد و اطمینان در مصرف کننده، یک عنصر حیاتی در بازرگانی چای تلقی میشود و همه این موارد نیازمند اعتماد نو به نقل از برنامهریزی و شناخت علمی فرصتها و تهدیدها در بازرگانی چای است.