وزیر امور خارجه ایران در دیدار با همتای چینی در پکن، بر اراده جدی تهران برای گسترش روابط راهبردی تأکید کرد و از مواضع پکن در قبال اقدامات آمریکا و اسرائیل قدردانی کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اعتماد نو، سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه ایران که در رأس هیئتی دیپلماتیک به پکن سفر کرده است، صبح امروز با وانگ یی، وزیر امور خارجه و دبیر کمیسیون روابط خارجی حزب حاکم چین دیدار و گفتوگو کرد. در این نشست، ابعاد گوناگون روابط دوجانبه و همکاریهای اقتصادی-تجاری، و همچنین روند اجرای توافقهای فیمابین مورد بررسی قرار گرفت.
عراقچی ضمن اشاره به پیوندهای دیرینه دو تمدن ایران و چین، این کشور را دوست نزدیک و شریک راهبردی ایران توصیف کرد. وی بر اراده جدی جمهوری اسلامی برای ارتقای همه جانبه مناسبات راهبردی و دوستانه در چارچوب مشارکت جامع راهبردی ایران و چین، بر اساس احترام و اعتماد متقابل تأکید و تصریح کرد که همکاری و شراکت راهبردی دو کشور در شرایط جدید قویتر از گذشته ادامه خواهد یافت.
وزیر امور خارجه ایران به تشریح جنایات آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران و نقض حقوق بشردوستانه در جنگ چهل روزه پرداخت. او از موضع اصولی چین در محکوم کردن نقض منشور ملل متحد توسط آمریکا و اسرائیل و نیز رویکرد مسئولانه پکن در قبال سوءاستفاده آمریکا از شورای امنیت سازمان ملل قدردانی کرد.
عراقچی ابراز امیدواری کرد که با آغاز ریاست دورهای چین بر شورای امنیت، پکن نقش مؤثرتری در جلوگیری از نقض صلح و امنیت بینالمللی ایفا کند. وی همچنین همتای چینی خود را در جریان آخرین تحولات دیپلماتیک و تلاشها برای پایان دادن به جنگ تحمیلی، از جمله مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری پاکستان، قرار داد و تأکید کرد که ایران همانطور که در دفاع مقتدرانه عمل کرد، در عرصه دیپلماسی نیز جدی و ثابت قدم است.
وزیر امور خارجه چین نیز ضمن تمجید از مقاومت مردم ایران و رویکرد مسئولانه تهران در پیگیری دیپلماسی و جلوگیری از تشدید تنش، بر موضع قاطع چین در حمایت از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی ایران تأکید کرد. وی مخالفت اصولی چین با توسل به زور و ادامه جنگ غیرقانونی را ابراز داشت که به گفته او، پیامدهای خسارتبار آن نه تنها برای ایران، بلکه برای همه کشورها و ملتهای منطقه و جهان است.
وانگ یی همچنین به طرح چهار مادهای رئیسجمهور چین برای خاتمه فوری جنگ و برقراری صلح و امنیت پایدار در منطقه اشاره کرد و حمایت قاطع پکن از دیپلماسی و گفتوگو برای حل مسائل را مورد تأکید قرار داد.
در پایان این دیدار، وزرای خارجه ایران و چین وضعیت اجرای توافقات همکاریهای اقتصادی و تجاری را بررسی و درباره فرصتها و ظرفیتهای توسعه روابط تبادل نظر کردند و بر تداوم دیدارها و رایزنیهای مقامات ارشد دو کشور توافق شد.
