به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ استفاده از ید از افزایش هزینهها و چالشهای زنجیره تامین مرتبط با سیستمهای پیشران الکتریکی که از زنون یا کریپتون استفاده میکنند جلوگیری میکند. این شرکت خاطرنشان کرد که ید ارزانتر است و به راحتی در آمریکا تولید میشود.
Phase Four ارائهدهنده راهحلهای نسل بعدی پیشرانهای الکتریکی (EP) برای ماهوارههای کوچک است. این شرکت در سال ۲۰۱۵ برای رسیدگی به تقاضاهای تکثیر سریع منظومههای ماهوارهای و برای سرعت بخشیدن به پیشرفت رانشگرهای یونی مبتنی بر فرکانس رادیویی (RFT) تاسیس شد.
Beau Jarvis مدیرعامل Phase Four گفت: «سیستمهای پیشران الکتریکی قدیمی با گازهای نجیب مانند زنون و کریپتون کار میکردند. این گازهای نجیب، در حالی که عملکرد بالایی دارند، عمدتاً از چین، روسیه و اوکراین تامین میشوند و آمریکا هیچ کنترل واقعی بر این زنجیره تامین ندارد، بنابراین در معرض نوسانات قیمت بالا و مشکلات شدید عرضه هستند.
جیم برایدنستاین، عضو هیئت مدیره Phase Four، و مدیر سابق ناسا، گفت: “امسال شاهد افزایش قیمت زنون به بیش از ۳۰۰۰۰ دلار در هر کیلوگرم بودیم. این هزینه برای منظومههای ماهوارهای تجاری و دولتی که در مدار پایین زمین کار میکنند، بسیار گران است.” برایدنستاین ادامه داد: “ایالات متحده سومین تولیدکننده بزرگ ید در جهان است و ایالت اوکلاهاما پیشتاز تولید داخلی این محصول است، و اینگونه با Max-V میتوانیم زنجیره تامین کاملاً داخلی و پیشرانه ارزان قیمت در دسترس را تضمین کنیم.”
موتور Maxwell Block 1 در اوایل سال ۲۰۲۱ مجوز پرواز را به دست آورد. تحویل موتور Maxwell Block 2 اوایل امسال آغاز شد. این شرکت اکنون در تلاش برای توسعه Max-V خود متمرکز شده است. طراحی سازه جدیدMaxwell باعث میشود تا پیشرفتهای سریع در بخشهای اصلی پیشرانه، الکترونیک قدرت و زیرسیستمهای پیشرانه افزایش یابد.
Umair Siddiqui، مدیر ارشد فناوری Phase Four، گفت: استفاده از پیشرانه مبتنی بر ید به جای پیشرانه گاز نجیب که در فشار بسیار بالا ذخیره میشود، مزایای زیادی را برای مشتریان ما به همراه دارد. ید حدود سه برابر متراکمتر از زنون ذخیره میشود، به این معنی که سیستمهای پیشران ما در واحد حجم واحدی که سیستمهای نیروی محرکه الکتریکی قدیمی هستند، ضربه ویژه کل (total impulse) بسیار بالاتری را ارائه میدهند.
Beau Jarvis، مدیرعامل Phase Four گفت: «ما همیشه گفتهایم که Phase Four سیستمهای پیشرانی را ارائه میدهد که قوائد بازی را تغییر میدهند و Max-V دقیقاً این کار را انجام خواهد داد. ما در حال ساخت محصولی هستیم که هزینهها را بهطور چشمگیری کاهش میدهد و طول عمر عملیاتی ماهوارههای کوچک در مدار پایین زمین را افزایش میدهد و ضربه ویژه کل بسیار بالاتری را برای مأموریتهای فراتر از LEO ارائه میکند.»
پیشبینی میشود که Max-V در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ برای سفارش در دسترس باشد. این سیستم برای کارکرد از ۲۰۰ وات تا ۱٫۵ کیلووات طراحی شده است و برای نیروی رانش mN50، ISP بیش از ۱۲۰۰ ثانیه و ارسال بیش از ۱۰۰ کیلو نیوتن پالس کلی طراحی شده است. پیشرانه مبتنی بر ید Max-V کمتر از ۴۰۰ دلار در هر کیلوگرم قیمت دارد که در قیمت خرید گنجانده میشود. این سیستم با سوخت کامل ارسال میشود، آماده نصب است و قبل از پرتاب نیازی به عملیات سوخت رسانی زمینی ندارد.
نمایی از Max-V که نشاندهنده سیستم ذخیرهسازی و تغذیه پیشرانه موتور است
روشن شدن Max-V، رانشگر یونی مبتنی بر فرکانس رادیویی با استفاده از پیشرانه جدید با سوخت یُد