طرح های "غیر قیمتی" برای کنترل مصرف و قاچاق بنزین

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با تاکید بر اجرای اقدامات مختلف برای کاهش قاچاق سوخت اظهار داشت: فروکش کردن پیک های کرونا باعث شد مردم بتوانند با آرامش خاطر در سال ۱۴۰۱ به سفر بروند.

وی افزود: جهش کم سابقه سفرها در سال ۱۴۰۱ باعث شد مصرف بنزین نیز که در دو سال گذشته عملا سرکوب شده و بسیار پایین بود، به یک باره جهش کند و رکورد مصرف روزانه بنزین در این سال چند بار به میزان قابل توجهی جابجا شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:  با توجه به اینکه در سال های اخیر سرمایه گذاری قابل توجهی در طرح های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی انجام نشده است، تولید و مصرف بنزین به هم نزدیک شد و حتی در بعضی مقاطع زمانی، مصرف از تولید پیشی گرفت.

بیگی نژاد گفت: اختلاف شدید قیمت فرآورده هایی ماننده بنزین و گازوئیل با همسایگان نیز به بازار قاچاق سوخت رونق داده است و افزایش جهانی قیمت انرژی در ماه های اخیر نیز انگیزه ها برای قاچاق را به میزان زیادی افزایش داده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس افزود: همزمان با مدیریت توزیع بدون وقفه سوخت در کشور با استفاده از ذخایر موجود، برای جلوگیری از کمبود سوخت در کشور و کنترل قاچاق، نشست های کارشناسی مفصلی در سطح وزارت نفت، دولت و سایر دستگاه های حاکمیتی برگزار شد تا راهکارهای مناسبی برای کنترل مصرف و به خصوص قاچاق سوخت بدون تحمیل هزینه به مردم اندیشیده شود.

وی خاطرنشان کرد: درباره کنترل مصرف سوخت همواره دو راهکار قیمتی و غیر قیمتی مطرح می شود. اما تمرکز دولت و وزارت نفت در بررسی های کارشناسی، استفاده از ابزارها و راهکارهای غیر قیمتی بوده است تا بدون افزایش هزینه برای مردم، جهش مصرف و قاچاق سوخت کنترل شود.

صادرات ۳۰ درصد از تولیدات گیاهان دارویی کشور/ فروش عطاری‌ها در دوره کرونا چند برابر شده است
هم اکنون بخوانید

بیگی نژاد اظهار داشت: یکی از راهکارهای غیر قیمتی، کاهش سهمیه آزاد کارت های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می کند.

وی گفت: بررسی ها نشان می دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی کنند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: در کشور ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آنها هرگز استفاده نمی شد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت های سوخت به تعداد بالا به سمت استان های مرزی مهاجرت می کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آنها خالی می شود که مشخصا صرف قاچاق می شود.

وی با بیان اینکه کارت سوخت جایگاه داران نیز با هماهنگی و همفکری با استانداران و فرمانداران و شرکت های پخش استانی نیز مدیریت می شوند تا با حساسیت بیشتری از این کارت ها استفاده شود گفت: موجودی بنزین آنها از چرخه مصرف واقعی مردم خارج نشده و به چرخه قاچاق وارد نشود.

بیگی نژاد تصریح کرد: بالغ بر ۴۲۰۰ جایگاه سوخت در کشور وجود دارد که با مدیریت هوشمند سهمیه آزاد و کارت سوخت به خصوص در جایگاه هایی که حساسیت در آنها بیشتر است، تلاش شد که سهمیه آزاد کارت سوخت و کارت جایگاه  ها صرف قاچاق نشود.

وی تاکید کرد که دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و استفاده از ابزارهای قیمتی در دستور کار ندارد و تنها با ابزارهای “غیر قیمتی” تلاش می کند مصرف را مدیریت کرده و از قاچاق سوخت جلوگیری کند.

صادرات بیش از ۴ میلیون تن کالا در بنادر غرب هرمزگان از ابتدای سال تاکنون/ ترانزیت بیش از ۱۰۴هزار خودرو
هم اکنون بخوانید

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بر اساس اطلاعات و آمار استخراج شده از سامانه هوشمند سوخت، در مدت اجرای این طرح در مرداد ماه بالغ بر ۵۵ میلیون لیتر بنزین از چرخه قاچاق خارج شده است و پیش بینی می شود در شهریور ماه نیز بالغ بر ۱۵۰ میلیون لیتر از چرخه قاچاق خارج شده و صرفه جویی اتفاق بیفتد. به عبارت دیگر در ۴۵ روز گذشته جلوی قاچاق بالغ بر ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین از طریق اجرای همین شیوه غیر قیمتی گرفته شده است.

انتهای پیام/

 

آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس ۰ رای موافق و ۰ رای مخالف

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هفت =

دکمه بازگشت به بالا