بازنمایی وجوه مردمی و تمدن سازی اربعین در سیما

صادق یزدانی، دبیر ستاد اربعین سیما و مدیر شبکه افق سیما گفت: امسال در برنامه‌های سیما تمرکز جدی بر روی وجوه عقلانی و تحلیلی اربعین می‌شود و برنامه‌سازان تلاش می‌کنند وجه تمدن‌سازی برآمده از رویداد عظیم اربعین را ترسیم کنند.


به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سیما، صادق یزدانی، دبیر ستاد اربعین سیما و مدیر شبکه افق سیما درباره اهمیت و جایگاه اجتماع بزرگ اربعین حسینی گفت: اربعین فرصتی است تا خلأهای گفتمانی جبهه انقلاب اسلامی پیرامون اربعین برطرف شود. سال‌های گذشته به دلیل درگیری بالا در عملیات ترویجی و اطلاع‌رسانی، کمتر فرصت گفتمان‌سازی برای اربعین دست داده است. برای کمک به جاری شدن آثار این رخداد در همه مناسبات جامعه به «گفتمان اربعین» نیاز داریم.


وی افزود: جبهه دشمن از ابتدا تلاش کرده است انگاره‌های اصلی خود درباره اربعین را جا بیندازد. مهمترین القای دشمن، در جهت پوشاندن عظمت حضور پرشور مردم در این آئین است. به همین دلیل رویکرد اصلی و مهم دیگر، نشان دادن وجه مردمی اربعین است. در برنامه‌های مختلف به این مساله توجه می‌شود که اربعین یک حرکت خودجوش مردمی است و دولت‌ها تنها نقش پشتیبانی و حمایت از آن را دارند. اصلا هیچ دولتی نمی‌تواند چنین ظرفیتی را فعال کند بلکه نیرو و اراده مردم است که این رخداد را رقم زده و اداره می‌کند.


 


محورهای اصلی ستاد اربعین


دبیر ستاد اربعین سیما درباره محورهای اصلی ستاد اربعین صدا و سیما در دوره جدید تاکید داشت: چهار محور مهم محتوایی برجسته‌سازی «مردمی بودن اربعین» با تاکید بر «روایتگری» حضور مردم در میدان خدمت‌رسانی؛ تبیین نقش اربعین برای افق آینده «تمدن اسلامی»؛ ایجاد آرایش رسانه‌ای و هماهنگی محتوایی در راه‌اندازی پویش‌ها و جریان‌های رسانه‌ای برای شکل‌گیری «هویت جهانی ـ امتی» و تاکید بر «اجتماع» عظیم مردمی در تقویت «جبهه مقاومت اسلامی» در این دوره، برای رویداد اربعین در نظر گرفته شده است.


وی با تاکید بر شعار ستاد اربعین رسانه ملی در اربعین امسال افزود: در اربعین امسال ستاد اربعین با شعار «انا من حسین» و «سلام بر مهدی» در این مسیر پای گذاشته و با توجه به رویکرد جدید صدا و سیما تلاش خود را خواهیم کرد تا تشکل‌های مردمی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و پوشش دهیم.

مجوزهایی مبهم برای «خانه‌ـ‌کافه»، «هاستل» و «هتل بوتیک»
هم اکنون بخوانید


یزدانی در ادامه به اثرات پنهان این رویداد عظیم اشاره کرده و گفت: هنوز آثار این رخداد عظیم در سایر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی ما آشکار نشده است. رخداد پیاده‌روی اربعین اساساً حرکتی انقلابی و حقیقی است و نمی‌تواند در خود آن آئین و تکرار سالانه آن محدود بماند. به همین دلیل رویکرد رسانه ملی نشان دادن وجه جاری بودن و امتداد اربعین در همه روزهای سال است چرا که تصویر درست از اربعین، یعنی نشان دادن چهره شکل‌گیری تمدن اسلامی از این اتحاد و حضور و جمع شدن مردم و حرکت به سمت یک نقطه مشخص.


وی در ادامه ضمن اشاره به وجود دو ساز و کار در رسانه ملی به منظور پوشش حداکثری رویداد عظیم اربعین گفت: گروه معارف سیما محور اصلی و سیاست‌گذار همه برنامه‌های معارفی سیماست. اولین اقدام ستاد اربعین سیما هم تنظیم و تدوین سند محتوایی و سیاست‌های کلان رسانه‌ای بود، که این محتوا با هم‌فکری و همکاری گروه معارف آماده و جمع‌بندی شد. پیگیری اجرای این سیاست‌ها نیز بر عهده همین شوراست و تعامل بسیار خوبی بین این دو ستاد برقرار است.


 


بسیج امکانات مرکز تولید و فنی سیما برای اربعین


یزدانی ضمن اشاره به بسیج امکانات مرکز تولید و فنی سیما در مسیر پیاده‌‎روی اربعین حسینی تاکید کرد: امسال پوشش رسانه‌ای در سهله، مسیر نجف به کربلا و کربلا انجام می‌شود. موکبی در مسجد سهله مستقر است که آغاز پیاده‌روی اربعین با نام و یاد امام زمان(عج) آغاز شود. هر روز صبح سخنرانی حجت‌الاسلام پناهیان از این مسجد پخش خواهد شد. در مسیر راهپیمایی هم شبکه‌های مختلف تلویزیونی در استودیوهایی که آماده شده است، حضور پیدا کرده‌اند.


وی افزود: امسال نیز استودیوی برنامه های مختلف شبکه های سیما در محل عمودهای ۲۸۵، ۸۲۸، ۹۸۰، ۱۰۸۰، ۱۱۲۰ و ۱۲۲۲ حضور پررنگ و جدی دارند. همچنین شبکه‌های استانی رسانه ملی هم در همین استودیوها حضور دارند و برنامه پخش خواهند کرد.


دبیر ستاد اربعین سیما در ادامه ضمن اشاره به امکانات مستقر صدا و سیما در شهر کربلا گفت: در شهر کربلا هم ۴ استودیو مشرف به بین‌الحرمین و یک استودیو در صحن عقیله مستقر است که به شبکه‌های تلویزیونی خدمات می‌دهند. نیروها تلاش‌گر تولید، فنی و برنامه‌سازان هم در همه این نقاط حضور دارند و از ۹ صفر با شبکه‌های تلویزیونی ارتباط برقرار می‌کنند.

طرح نوسازی بخاری‌های فرسوده همچنان در اغما
هم اکنون بخوانید


 


همه شبکه‌های تلویزیونی پای کار اربعین


وی ضمن اشاره به تاثیر سیر تحول صدا و سیما در فعالیت رسانه برای رویداد بزرگ اربعین یادآور شد: معاونت سیما در این دوره با قدرت و حجم وسیع‌تری رویداد بزرگ اربعین را پوشش خواهد داد. تا جایی که حتی شبکه‌های نسیم، کودک و امید امسال عوامل برنامه‌ساز اعزام و برنامه‌های زنده و ضبطی مخصوص تولید و روانه آنتن می کنند.


برخی شبکه ها هم در روزهای منتهی به اربعین، برنامه‌های ارتباط زنده ویژه در ساعت‌های طولانی برای انتقال حس و حال و شور و شعور اربعین به مخاطبان دارند.


مدیر شبکه افق سیما در پایان افزود: نکته دیگر اینکه شبکه‌های تلویزیونی امسال در تلاشند تا بیش از بازتاب واقعه اربعین، به بازنمایی این رویداد و بیان قصه‌های مردم در ایام اربعین بپردازند. یعنی قرار نیست تنها گزارشگر رخداد باشند، بلکه سراغ قصه‌ها و روایت‌های مردم می‌روند. همچنین بر مساله خانواده و پیاده‌روی خانوادگی تاکید جدی‌تری خواهد شد.


 


برای جاماندگان اربعین هم برنامه داریم


دبیر ستاد اربعین سیما ضمن اشاره به جاماندگان اربعین امسال تاکید کرد: هر سال جمع زیادی از ارادتمندان به امام حسین(ع) توفیق حضور در حرم شریف ایشان را پیدا نمی‌کنند اما همه آنها در صورتی که نیت زیارت بکنند، زائر آن حضرت محسوب می‌شوند. در روایات است که هر کس به نیت زیارت قبر شریف آن حضرت از خانه خارج شود در زمره زائران ایشان است. به همین دلیل هر سال در روز اربعین مردمی که امکان سفر نداشتند، از خانه خارج می‌شوند و به سمت زیارت‌گاه‌ها یا گلزار شهدای منطقه خود حرکت می‌کنند.


وی افزود: شبکه‌های ملی و استانی امسال علاوه بر پوشش برنامه‌های کربلای معلی در روز اربعین، حضور مردم در مسیرهای مختلف شهرها و روستاها در داخل کشور را هم پوشش خواهد داد. امسال بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار شد از عنوان «اجتماع لشکر حسین(ع)» برای شیفتگان اباعبدالله(ع) که در داخل کشور حضور دارند، استفاده شود.


انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × پنج =

دکمه بازگشت به بالا