«فرزاد فرهوشی» از مشکلات ثبت موسسات سینمایی و غیر سینمایی اداره مشاغل و مجامع و تشکلهای فرهنگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت؛ اتفاقی که از ناهماهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اداره ثبت شرکتها نشات میگیرد.
«فرزاد فرهوشی» در گفتگو با خبرنگار ایلنا، از مشکلات ثبت موسسات سینمایی و غیر سینمایی اداره مشاغل و مجامع و تشکلهای فرهنگی سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت؛ اتفاقی که از ناهماهنگی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اداره ثبت شرکتها نشات میگیرد.
این کارگردان و پژوهشگر حوزه تئاتر در تشریح این مشکل، با اشاره به اینکه علاوه بر امکان ثبت موسسههای تک یا چند منظوره در وزارت ارشاد، مدتی است که امکان سادهتری برای ثبت موسسات غیر تجاری هنری (سینمایی یا غیر سینمایی) هم فراهم شده است، گفت: با ثبت این موسسات هم میتوان به عنوان یک شخص حقوقی قرارداد بست و نامهنگاری کرد و کارها را به صورت رسمی و اداری پیش برد. حتی با همین مجوز، میتوان کارهای هنری تولید شده را توزیع هم کرد. بنابراین ما هم اقدام به ثبت موسسه کردیم.
فرهوشی خاطرنشان کرد: اداره موسسات و مجامع و تشکلهای فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ثبت موسسه، یکسری شرایط دارد و مدارکی میخواهد که پس از تکمیل همراه با رزومه به یک شورا ارسال میشود و پس از تایید و انجام استعلامات و دریافت سوءپیشینه و… بازرسان از مکان/دفتر موسسه بازدید میکنند و آن هم اگر تایید شود پس از مجموعا دو، سه ماه نامهای به شما میدهند که برای کارهای قانونی نهایی به اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری مراجعه کنید. آنجا هم باید اساسنامه را مشخص کرده و صورتجلسه را پر میکنید. ولی دقیقا از همین جاست که مشکل شروع میشود.
او ادامه داد: متاسفانه به خاطر عدم هماهنگی میان اداره مجامع با اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری، این بخش تعریف نشده و مسئولان رسیدگی به پروندهها در این ادارهکل اغلب از استثنائات ثبت چنین موسساتی بی اطلاع هستند. بنابراین متقاضی وقتی پس از طی چند ماه پروسه تکمیل مدارک به این ادارهکل مراجعه میکند، ثبت نهایی برای او قفل شده و کارش برگشت میخورد. این برگشتخوردن هم هزینه و زمان زیادی از متقاضی میگیرد.
این سندپژوه تئاتر یادآور شد: برای اینکه دوباره بخواهیم اطلاعات و پرونده را ویرایش کنیم، مجبوریم مستقیما و به صورت حضوری به مدیرکل درخواستمان را ارائه دهیم و مشکل را مطرح کنیم؛ تا ببینیم که آیا اجازه میدهند اطلاعات را ویرایش کنیم یا قرار است با یک کد رهگیری جدید کار را ادامه دهیم یا… که همه اینها چند روزی زمان میبرد؛ این پروسه و مشکلاتش دو بار برای من پیش آمد.
فرهوشی با تاکید بر اینکه حوزه کاری اداره مجامع سازمان سینمایی وزارت ارشاد و اختیاراتش در صدور مجوز راهاندازی موسسات در ادارهکل ثبت شرکتها تعریف نشده است، تصریح کرد: بنابراین ما باید از گزینههای دستی استفاده کنیم اما از همان ابتدا این را به متقاضی نمیگویند! برای فهمیدن همین مساله ساده و کوچک باید چندین بار رفت و آمد کنید و پروندهتان برگشت بخورد. همانطور که درخواست من تا امروز چهار بار برگشت خورده است و میدانم خیلی از هنرمندان و تهیهکنندگان هم دچار چنین مشکلی شدهاند.
او با اشاره به اینکه کارشناسان اداره مجامع سازمان سینمایی نسبت به این تفاوتها و راهنمایی متقاضی برای کاهش بروکراسی اداری توجیه نبوده و با ادارهکل ثبت شرکتها هماهنگی ندارند، گفت: روزی که من نزد مدیر اداره کل ثبت شرکتها برای طرح مساله رفتم، ایشان گفت ما از دست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ستوه آمدهایم و دیگر نمیدانیم باید چه کار کنیم؛ چون اصلا با ما همکاری نمیکنند. همین ناهماهنگی ساده که میتوان با یک پیگیری ساده آن را برطرف کرد باعث میشود امثال بنده وسط راه منصرف شوند، چون ادامه دادن این مسیر واقعا تبدیل به یک مصیبت میشود.
فرهوشی خاطرنشان کرد: کسی هم مسئولیت این عدم هماهنگی را گردن نمیگیرد، و به هر کسی که شکایت میکنی، تو را به مسئول دیگری پاس میدهد. وقتی نتوان از چنین امکانی برای ثبت شرکت استفاده کرد، مجبوریم که همچنان به صورت شخصی کار کنیم در حالیکه در شرایط کنونی، این امکان وجود ندارد.
این کارگردان و پژوهشگر با تاکید بر اینکه همه این مشکلات با حضور یک رابط که به هر طرف ماجرا مسلط باشد، یعنی هم با امور سینمایی و قوانینش آشنا باشد و هم سازوکار امور ثبت شرکتها را بداند به راحتی رفع میشود، گفت: یکی از کاملترین و درستترین سامانههای اداری کشور متعلق به ادارهکل ثبت شرکتها است. حداقل تا جایی که من میدانم و برخورد داشتم، میدانم که خیلی کامل و هوشمند و درست عمل میکند. اگر قوانین و نحوه ثبت شرکتهای غیر تجاری سینمایی و غیر سینمایی مذکور در این سامانه تعریف بشود، همه چیز طبق آن تعریف، تغییر میکند و به صورت اتوماتیک جلو میرود.
فرهوشی در پایان تاکید کرد: چنین ساز و کار مشکلداری، مخالف شعار و هدف ایجاد اشتغال و توسعه دادن کار هنرمندان است و باری اضافه بر دوش هنرمندان میگذارد.
انتهای پیام/