وی با اشاره به اینکه امروز از خط لولهای که از ری به ساری و از آن جا به مشهد منتقل میشود، روزانه در حدود ۲۰ میلیون فرآورده جابهجا میشود که ۶ میلیون لیتر آن نیز در این مسیر برداشت میشود و حدود ۱۲ تا ۱۴ میلیون لیتر به مشهد مقدس میرسد، تأکید کرد: در چنین شرایطی احداث این خط لوله جدید از رفسنجان به تربتحیدریه و از آن جا به مشهد مقدس، در عمل رینگی مهم و حیاتی فرآورده در شرایط بحران برای کشور ایجاد خواهد کرد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش با تاکید بر این که با احداث خط لوله جدید بحث امنیت انرژی و مدیریت بحران در این منطقه کاملا حل و فصل میشود، گفت: یکی دیگر از چالشهای موجود در شرق کشور، بحث قاچاق فرآورده است که حجم زیادی در شرق کشور روزانه اتفاق میافتد و با راهاندازی این خط بحران آن برطرف میشود.
صرفهجویی روزانه ۷ میلیارد تومان با حذف یک هزار و ۴۵۰ نفتکش
سالاری با اشاره به این که مصرف فرآورده مناطق شرقی کشور بهطور میانگین روزانه ۱۵ میلیون لیتر است که حدود یک هزار و ۴۵۰ دستگاه نفتکش این عملیات را روزانه بهعهده دارند که با احتساب مصرف ۴۰ لیتر گازوئیل در هر صد کیلومتر، تنها از محل صرفهجویی در مصرف گازوئیل با حذف نفتکشها، روزانه ۷ میلیارد تومان در کشور صرفهجویی محقق میشود که متناسب با قیمت جهانی سوخت این رقم باز هم افزایش مییابد.
وی همچنین با اشاره به صرفهجویی روزانه ۴ میلیون لیتر فرآورده و انتقال آن به بخش صادرات، گفت: در مجموع احداث خط لوله جدید انتقال فرآوردههای نفتی تابش، روزانه ۱۲ میلیارد تومان صرفهجویی را نصیب اقتصاد کشور میکند.
سوخت پاک ایرانی در باک بنزین خودروهای افغانی
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی کشور با تأکید بر جذابیت اقتصادی این طرح به لحاظ ایجاد ارزش افزوده افزود: ظرفیت مطلوبی در بازار شرق افغانستان داریم که در صورت احداث خط لوله جدید، امکان اتصال خط جدید از انبار نفت بیرجند و انتقال خط لوله به مرز و از مرز به بازار افغانستان فراهم میشود و به نوعی مشکل مشتقات نفتی که امروز در بازار افغانستان وجود دارد، بهطور کامل برطرف خواهد شد و سوخت بنزین استاندارد کشور، در عمل در باک بنزین خودروهای افغانستان قرار میگیرد.
سالاری تأکید کرد: رعایت استانداردهای کیفی و پوشش بازارهای شرقی کشور از دیگر دستاوردهای این خط لوله است که ظرفیت روزانه آن ۲۴ میلیون لیتر است.