به گزارش ایسنا، نامگذاری هفتهای به نام “تامیناجتماعی” (۱۹ تا ۲۵ تیر ماه)، ناشی از اهمیت کارکرد نظام تامیناجتماعی در عمق بخشیدن هرچه بیشتر به امنیتاجتماعی و اقتصادی جامعه است.
همزمان با فرارسیدن هفته تامین اجتماعی، در این گزارش مروری بر برخی از مهمترین اقدامات و دستاوردهای معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی با محوریت مدیریت بحران اپیدمی کرونا در بخش درمان خواهیم داشت.
سازمان تامین اجتماعی در سال ۹۹ با جمعیتی بالغ بر ۴۴ میلیون نفر بیمه شده، بیشتر از نیمی از جمعیت کل کشور را تحت پوشش خدمات درمانی قرار داده و به دو روش خرید خدمت (درمان غیرمستقیم) و ارائه خدمت (درمان مستقیم) به بیمهشدگان تحت پوشش خود ارائه خدمت میکند. در سال ۹۹، تعداد ۳۸۰ مرکز درمانی ملکی شامل۷۰ بیمارستان، ۵ دی کلینیک در مجموع با ظرفیت ۹۰۰۰ تخت و ۳۰۵ درمانگاه و پلیکلینیک بعد از وزارت بهداشت به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات درمانی در کشور مشغول ارائه خدمات درمانی در کشور است.
در بخش درمان غیرمستقیم نیز این سازمان، در سال گذشته، با خرید خدمت از ۵۹۰۸ مرکز درمانی، ۲۲هزار و ۹۸۹ مرکز پاراکلینیک و ۲۱هزار و ۱۸۴ پزشک و دندانپزشک طرف قرارداد، نقش مهم و تعیینکنندهای در نظام سلامت کشور داشته است.
با توجه به اپیدمی ویروس کرونا معاونت درمان با تشکیل کمیته بحران درمعاونت درمان و با ایجاد سامانه مکانیزه مبادرت به مدیریت و راهبری مدیریت درمان کرده که خلاصه اقدامات به عمل آمده به این شرح است:
۱- تهیه و ارسال دستورالعمل جامع پیشگیری از کرونا در واحدهای بیمه ای و درمانی سازمان
۲- اختصاص حدود ۲۸۰۰ تخت عادی و ۵۰۰ تخت ویژه در مراکز ملکی سازمان جهت بستری بیماران مبتلا به کووید
۳- اعطای مجوز موقت به کارگیری و تامین نیروی انسانی جایگزین شامل:
– به کارگیری نیروهای قراردادی خارج از محدودیت ردیف های تشکیلاتی به منظور کنترل بحران کووید
– نیاز سنجی نیروی انسانی مورد نیاز در ایام اوج گیری بیماری کرونا به منظور تامین نیروی انسانی مراکز درمانی تابعه در قالب قرارداد دو ماهه و ارائه خدمات بالینی براساس استاندارد های ملی وسازمانی
– استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته بخش درمان کشور به صورت قراردادی با اولویت همکاران بازنشسته بخش درمان سازمان
۴- تهیه دستورالعمل های اعطای مرخصی استعلاجی و استحقاقی کارکنان در معرض خطر بیماری کرونا (مشترک ادارات کل درمان مستقیم و منابع انسانی)
۵- فعال شدن برخی درمانگاه ها در دو شیفت کاری و ایام تعطیل
۶- حذف اخذ اثر انگشت در فرم های مربوط به فرآیندهای ارائه خدمات
۷- جبران خدمات پزشکان و همکاران شاغل در بیمارستان های ملکی سازمان
۸- ابلاغ اولویت بستری کردن بیماران مبتلا به کرونا و لغو یا محدود کردن فعالیت های الکتیو
۹- اعطای مجوز تهیه داروهای درمان کرونا بر اساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
۱۰- ابلاغ تجویز داروهای بیماران مزمن دارای پرونده مزمن به صورت دو ماهه، جایگزین یک ماه
۱۱- نیاز سنجی و صدور مجوز خرید تجهیزات پزشکی کمک تنفسی شامل ونتیلاتور، CPAP، BIPAP، میکروونت و … حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه
۱۲- نیازسنجی و صدور مجوز خرید دستگاه اکسیژن ساز یا مخزن اکسیژن مایع حسب درخواست و بررسی آمار و عملکرد مراکز درمانی تابعه و ارتقاء سیستم های تامین اکسیژن (اکسیژن ساز/ مخزن اکسیژن مایع) مراکز درمانی تابعه
۱۳- نیازسنجی و صدور مجوز خرید قطعات نیمه مصرفی تجهیزات تصویربرداری با آمار مراجعه بالا به دلیل گستردگی شیوع بیماری در برخی از استان ها
۱۴- تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز مدیریت های درمان جهت پیشگیری از کرونا
۱۵- برآورد میزان لوازم حفاظت فردی مورد نیاز جهت مقابله با بیماری کرونا جهت پرسنل
۱۶- بارگذاری فیلم ها و مستندات مرتبط به کووید ۱۹ در تارنمای آزمایشگاه مرجع جهت راهنمایی کارکنان مراکز ملکی سازمان
۱۷- حذف کد سه رقمی مندرج در برگه پذیرش بیماران در هنگام مراجعه به پزشک و یا پاراکلینیک به منظور کاهش خط انتقال بیماری
۱۸- تهیه و ابلاغ راهنمای استفاده از مواد گندزدا و ضدعفونی کننده جهت پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس جدید (۱۹ – COVID ) به مدیریت های درمان استانها
۱۹- بررسی کارشناسی و برآورد اعتبارات مورد نیاز در خصوص اصلاح سیستم های تهویه بیمارستان های درگیر با بیماران کرونایی و تجهیزات بهداشتی مورد نیاز
۲۰- اولویت دهی اعتماد نو به نقل از برنامه های عملیاتی در جهت بهبود سیستم تهویه مراکز درمانی و بیمارستان ها و تجهیزات بهداشت و نظافت در مراکز درمانی
۲۱- تهیه و ارسال راهنمای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا در محیط کار جهت بیمه شدگان (ویژه خانه های بهداشت کارگری-با مشارکت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی)
۲۲- لغو اسپیرومتری در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان و همکاران تا پایان اپیدمی کرونا
۲۳- حذف اسپیرومتری و اثر انگشت در معاینات سلامت شغلی بیمه شدگان
۲۴- تمدید مهلت ابلاغ مجدد رای و ثبت اعتراض برای بیمه شدگانی که پایان مهلت اعتراض آنان به رای کمیسیون پزشکی بدوی پس از تاریخ ۱/ ۱۲/ ۹۸ بوده و موفق به ثبت اعتراض خود نشده بودند.
۲۵- تهیه دستورالعمل هایی درخصوص بررسی استراحت پزشکی بیمه شدگان مبتلا به بیماری کرونا (مشترک ادارات کل درمان مستقیم و معاونت بیمه)
۲۶- برگزاری جلسات شوراها و کمیسیون های پزشکی به صورت شناور و عدم همزمانی تاریخ و ساعت برگزاری جلسات
۲۷- تنظیم نوبت و دعوت از بیمه شدگان با رعایت حداقل نرم مربوطه و به منظور جبران افزایش تعداد جلسات
۲۸- دعوت از بیمه شدگان به منظور شرکت در جلسات مذکور با فاصله زمانی مناسب و حداقل زمان انتظار
۲۹- جلوگیری از حضور همراه بیمه شدگان (به استثنای بیماران نیازمند همراه) در ساختمان کمیسیون پزشکی به منظور کاهش تراکم مراجعین
۳۰- رعایت پروتکل های بهداشتی با استفاده از تمهیدات لازم اعم از فاصله گذاری اجتماعی، ایجاد حائل بین اعضا و مراجعین، استفاده از سیستم تهویه مناسب، ضدعفونی کردن مداوم محیط و …
۳۱- تهیه و ارائه گزارشات هفتگی پیرو مصوبات نشست های زندگی با کرونا نیز از دیگر اقدامات صورت گرفته است.
انتهای پیام