به گزارش ایسنا، فرشید فرزانگان در نشست خبری اظهار کرد: یکی از اصلیترین مسائلی که امروز صادرات با آن مواجه است، نبود اطلاعات شفاف و دقیق اقتصادی از مقاصد صادراتی کشور است. اتاق امارات در این راستا تلاش کرده با انتشار کتابی با محوریت آشنایی با شرایط اقتصادی امارات متحده عربی، اطلاعات دقیقی از شرایط این کشور و فرصتهای حضور در این بازار در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.
وی با بیان اینکه بازار امارات متحده عربی برای صادرکنندگان ایرانی بسیار گسترده است در پاسخ به سوال ایسنا درباره کالاهای ایرانی که امکان حضور در این کشور را دارند، توضیح داد: امارات در طول سال ۲۶۰ میلیارد دلار کالا وارد میکند. بخش مهمی از این بازار به الماس، طلا و برخی ماشین آلات اختصاص دارد که کشورهایی مانند چین و هند در آن فعال هستند. ما در حوزههایی مانند مواد اولیه صنایع مس، آلومینیوم و فولاد در این بازار حضور داشتهایم که البته تحت تاثیر تحریمها با کاهش سهم بازار مواجه شدهایم و برای مثال در حوزه مس به جای ایران کشورهایی مانند کنگو در امارات نقش کلیدی در اختیار گرفتهاند.
به گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات متحده عربی، در حال حاضر محصولات کشاورزی ایران در امارات به فروش میرسند و البته ظرفیت گسترش این بازار و ورود به سایر بازارها در این کشور فراهم است.
فرزانگان با اشاره به اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی امارات برای افزایش تجارت مشترک خود با ایران، اظهار کرد: در اعتماد نو به نقل از برنامهای کوتاه مدت امکان افزایش حجم تجارت مشترک دو کشور به ۱۵ میلیارد دلار وجود دارد و امارات تخمین زده که تا سال ۲۰۲۵، تجارت مشترک میان دو کشور به ۳۰ میلیارد دلار برسد که نشان دهنده اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی این کشور برای افزایش همکاریها با ایران است.
وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا درباره تاثیرگذاری اختلاف نظرهای سیاسی بر افزایش تجارت مشترک میان دو کشور نیز بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، رویکرد ایران افزایش همکاریها با کشورهای همسایه است. اگر ما بتوانیم اختلافات سیاسی خود با عربستان سعودی را کاهش دهیم، قطعا در ابوظبی نیز شرایط بهبود خواهد یافت و این موضوع میتواند به افزایش تجارت مشترک کمک کند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات متحده عربی خاطرنشان کرد: در آینده نزدیک نمایشگاه اکسپو دوبی برگزار میشود. اتاق ایران و امارات به دنبال استفاده از تمام ظرفیتهای ممکن برای حضور شرکتهای ایرانی و به دست آوردن بازارهای جدید است و به زودی طرحهای نهایی شده در این زمینه ارائه خواهد شد.
انتهای پیام