دو فلزی که از موج گرانی جا ماندند

به گزارش ایسنا، مس در بازار فلزات لندن به بالای مرز ۱۰ هزار دلار در هر تن صعود کرده و نرخ معاملات تحویل سه ماهه این فلز هفته گذشته آخرین بار ۱۰ هزار و ۳۵۰ دلار بود. قیمت قلع روز پنج شنبه به بالاترین رکورد در ۱۰ ساله اخیر صعود کرد و آلومینیوم به رکورد ۲۷۱۸ دلار سال ۲۰۱۸ نزدیک شد و آخرین بار ۲۵۳۰ دلار در هر تن معامله شد.

اما همه فلزات افزایش قیمت چشمگیر را تجربه نکردند. سرب و روی تحت تاثیر روند صعودی گسترده بازارهای کالا، افزایش قیمت داشته اند اما در حالی که قیمت مس از پایینترین رکوردش در مارس سال ۲۰۲۰ بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده، قیمت روی تنها ۵۸ درصد و سرب ۳۰ درصد رشد کرده است.

گروه بین المللی مطالعات سرب و روی (ILZSG) علت این امر را مازاد عرضه بزرگ در سال گذشته و ادامه روند مشابه در سال میلادی جاری برشمرده است. بازار روی پالایش شده مازاد عرضه ۴۸۶ هزار تن را در سال گذشته داشت و پیش بینی می شود مازاد عرضه امسال به ۳۵۳ هزار تن می رسد.

در این بین، تولید سرب در سال گذشته ۱۷۲ هزار تن بالاتر از میزان مصرف بود و امسال هم ۹۶ هزار تن مازاد عرضه این فلز وجود خواهد شد که سومین سال متوالی مازاد عرضه در بازار سرب به شمار می رود.

تولید معدنی روی سال گذشته در کشورهای تولیدکننده از قرنطینه لطمه دید و ۴.۹ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ کاهش یافت. اما کارخانه های ذوب جهان با وجود افت استفاده از ظرفیت تولید، موفق شدند تولید این فلز را ۱.۶ درصد افزایش دهند.

افزایش ۲۲ درصدی بارش در کشور طی امسال
هم اکنون بخوانید

تولید سرب در هر دو شکل معدنی و پالایش شده در سال ۲۰۲۰ کاهش پیدا کرد اما تقاضا کاهش بیشتری داشت که با توجه به مختل شدن فعالیت بخش خودروسازی که مصرف کننده این فلز است، تعجب آور نبود.

چین که در بازارهای دیگر مانند مس و آلومینیوم مازاد تقاضای سایر کشورهای جهان را به سرعت مصرف کرده است، به کمک این دو فلز نیامد. واردات روی پالایش شده به چین سال گذشته شش درصد کاهش یافت و به ۵۱۲ هزار تن رسید که دومین کاهش سالانه متوالی بود. واردات سرب پالایش شده هم طی دو سال گذشته ریزش کرده و از ۱۰۲ هزار تن در سال ۲۰۱۸ به ۱۷ هزار تن در سال ۲۰۲۰ سقوط کرد.

مازاد فیزیکی بر قیمت سرب و روی که برخلاف فلزات دیگر، هیچ ارتباطی با برقی سازی و کربن زدایی ندارند تاثیر کاهشی گذاشته است. در واقع سرب در روند گذار از موتورهای احتراق داخلی به خودروهای برقی، یک بازنده بدیهی به شمار می رود. روی هم با وجود این که در باطری استفاده می شود اما سهم کوچکی در این بخش دارد که تحت سلطه فولاد گالوانیزه قرار دارد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، هر دو فلز از احیای بخش تولید جهانی بهره می برند اما بعید است جذابیت سرمایه گذاری مشابه فلزات مورد استفاده در ساخت باطری مانند لیتیوم و کبالت را داشته باشند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 16 =

دکمه بازگشت به بالا