چند راهکار برای تعامل با سالمندان در دوران کرونا

عباسعلی یزدانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نحوه تعامل با سالمندان در ایام نوروز بیان کرد: کرونا شرایط سختی را برای جامعه پدید آورده است، اما مزایای ناخواسته‌ای هم داشت؛ ما را مجبور به پذیرش برخی از شرایط کرد و همچنین برخی از تغییرات اجتماعی را نیز تسهیل کرد که اقشار مختلف جامعه از جمله سالمندان نیز از این موضوع بی‌تاثیر نبودند. 

وی ادامه داد: یکی از شرایط بدی که سالمندان در دوران کرونا با آن مواجه شدند، دور شدن از اعضای خانواده و اجبار به ارتباط کمتر با آنها و تعطیل شدن دورهمی‌ها و دیدن فرزندانشان بود.

یزدانی افزود: یکی از اتفاقات بدی که برای سالمندان در دوره کرونا رخ می‌دهد، دور شدن از مراقبین‌شان است، حضور فرزندان در کنار سالمندان تنها موجب شادی آنها نمی‌شود، بلکه احتمال مراقبت از آنها را هم بیشتر می کند چراکه فرزندان می‌توانند امکانات بهتر و بیشتر زندگی را برای والدین‌شان فراهم کنند که طبیعتا با ندیدن آنها بخشی از این مراقبت کمتر می‌شود.

عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران در ادامه به ارائه راهکارهایی برای جبران این خلاءها در دوران کرونا برای سالمندان پرداخت و افزود: برای جبران این خسارت‌ها چند اتفاق می‌تواند کمک کننده باشد، یکی از این روش‌ها فضای مجازی است. شاید در حالت عادی سالمندان به سراغ استفاده از لپ تاپ، کامپیوتر و فضای مجازی نمی‌رفتند اما امروز می‌بینیم که این تغییرات تکنولوژی را پذیرفته‌اند.

یزدانی افزود: موضوع دیگری که از آن می توان در این شرایط به عنوان فرصت استفاده کرد، آموزش دادن به آنها برای توجه به واقعیت‌هاست. یکی از ظرفیت‌ها و ابزارهایی که می تواند سلامت روان سالمندان را تامین کند استفاده از باقی مانده توانمندی‌های سالمندان است؛ بسیاری از سالمندان می‌توانند صنایع دستی بسازند، بنویسند و چیزهایی را خلق کنند که این کارها می تواند بخشی از آن شادابی که از طریق دورهمی به دست می‌آوردند را از این راه جبران کنند.

وقوع زمین لرزه عمیق در افغانستان
هم اکنون بخوانید

البته این مددکار اجتماعی این را هم گفت که هیچ کدام از این موارد نمی‌تواند جایگزین کاملی برای ابزارهای سنتی دید و بازدید ها باشد اما می‌تواند بخشی از آنها را جبران کند. 

وی ظرفیت دیگر را رسانه‌ها عنوان کرد و یادآور شد: رسانه‌ها امروز وظیفه بسیار سنگینی در ایجاد فضای شادتر برای سالمندان دارند. رسانه‌ها با تمرکز بر این گروه هدف می توانند اعتماد نو به نقل از برنامه‌هایی داشته باشند که هم جنبه آموزشی و هم جنبه سرگرمی و ایده‌پردازی داشته باشد. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + شانزده =

دکمه بازگشت به بالا