به گزارش ایسنا، مهدی دادفر در گفت وگو با یک اعتماد نو به نقل از برنامه رادیویی با اشاره به نامه نگاری هایی که به وزارت صمت و سازمان حمایت صورت گرفته، اظهار کرد: با محدود کردن تخصیص ارز و ثبت سفارش قطعات یدکی خودرو، در آینده نزدیک تمام خودروها با مشکل روبرو می شوند.
وی افزود: امروز پس از گذشت ۱۱ ماه خودروهای زیادی در پارکینگ مجموعه های فروش خدمات یدکی دپو شده اند و معطل قطعه هستند.
دادفر ادامه داد: اگر دوستان از سازمان حمایت حاضر شوند، قادر به پاسخگویی خواهند بود. ما نیز نامه نگاری کردیم که اگر خودرویی بالغ بر ۴ روز در پارکینگ بماند، باید مبلغی به مالک ارائه شود. هیچ ارز و ثبت سفارشی به همکاران واردکننده تعلق نمی گیرد و از دیگر سو ادعا می شود که اگر خودرو تعمیر نشود، جریمه می گردند.
دادفر چنین رویه ای را مصداق بی منطقی خواند و افزود: هیچ پاسخی به مکاتبات ندادند و در اصل اهمیتی نمی دهند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: تنها چیزی که هم اینک در کشور اهمیتی ندارد، تجارت است و این مطلبی است که باید صراحتا بپذیریم. ثبت سفارش ها اگر از هم اینک صورت گیرد، سال دیگر در شهریور ماه شاید ارز بدان تعلق گیرد.
همچنین هادی سرهنگی، عضو هیئت مدیره انجمن خدمات پس از فروش خودرو در رابطه با معضلات فروش قطعات خودروهای خارجی اظهار کرد: در این حوزه مشکلات جدی وجود دارد که در دو دسته کلیِ کمبود و بالا بودن قیمت طبقه بندی می شود.
وی کالاها را هم به دسته های پر مصرف، متوسط مصرف و کم مصرف طبقه بندی کرد و افزود: قطعات به راحتی تامین نمی شود و سیکل تامینِ یک ماهه، به چندین ماه رسیده است.
سرهنگی با اعلام اینکه کل مجموعه های خدمات پس از فروش در پروسه های مختلف قرار گرفته اند و چندین ماه زمان برای بستن یک قطعه روی یک خودرو صرف زمان می شود، ادامه داد: این مسئله کل مجموعه ها را دچار مشکل کرده است.
وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو، اعلام کرد که ثبت سفارش ها در زمان هایی اتفاق افتاده که همه موضوعات در شرایط نرمال قرار داشته و وضعیت تخصیص ارز در کشور مناسب بود.
سرهنگی با اعلام اینکه قوانین هم اینک نیازمند بازنگری هستند، ادامه داد: حتی در زمان های گذشته هم بدین قوانین نقد داشتیم. بعنوان مثال شرکت های خدمات پس از فروش را مجبور کردند که گارانتی ارائه دهند.
عضو هیئت مدیره انجمن خدمات پس از فروش خودرو خاطرنشان کرد: اگر حتی بنزینی نامناسب بر ای یک خودرو استفاده کنیم که باعث خرابی خودروهای خارجی ظرف مدت ۶ ماه شوند، سیلی از خودروهایی به راه می افتد که به سمت شرکت های خدمات پس از فروش راهی می گردد و این رویه ای غیر قابل پیش بینی است.
انتهای پیام