گشایش نمایشگاه و فروشگاه اینترنتی جشنواره اسباب‌بازی

به گزارش ایسنا به نقل از اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، در نشست رسانه‌ای تشریح اعتماد نو به نقل از برنامه‌های  جشنواره ملی اسباب‌بازی بر استفاده از تجربه‌های دوره‌های پیشین تاکید شد.

در این نشست محسن حموله، دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون گفت: امسال بیماری کرونا بیشتر اعتماد نو به نقل از برنامه‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داد اما جشنواره اسباب‌بازی از این تهدید فرصتی برای خود ساخت.

او افزود: سایت جشنواره ملی اسباب‌بازی به نشانی irantoyfastival.ir به عنوان یک مرجع کامل از ۲۸ بهمن‌ ۱۳۹۹ برای همگان حتی افرادی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، قابل دسترسی است و همه می‌توانند از تولیدات و اعتماد نو به نقل از برنامه‌های آن استفاده کنند.

او اضافه کرد: ششمین جشنواره اسباب‌بازی به صورت مجازی برگزار می‌شود و نباید آن را با دوره‌های پیشین مقایسه کرد؛ به‌طور قطع در اولین تجربه، نقایصی دیده خواهد شد اما تلاش می‌شود به سرعت معایب احتمالی برطرف شود. به‌ویژه که قرار است در آینده این سایت به چند زبان برای اقتصادی‌تر کردن و توسعه فرهنگی کاربرد بیشتری داشته باشد.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: در سال جهش تولید، شعار ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی «آینده را باید ساخت» است و امسال معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان دانشجویی جهاد دانشگاهی و ستاد توسعه علوم شناختی حمایت خوبی از جشنواره اسباب‌بازی داشتند. به‌ویژه که حمایت از کالای داخلی در راستای تحقق شعار سال، جهش تولید در شرایط همه‌گیری ویروس کرونا، برقراری ارتباط موثر بین طراحان تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه اسباب‌بازی بخشی از اهداف کلی این جشنواره بود.

او تصریح کرد: در حال حاضر طراحی اسباب‌بازی مشکل اصلی ماست. بیشتر اسباب‌بازی‌های ما کپی‌برداری از تولیدات خارجی است و کانون طی چند سال اخیر رویدادی را طراحی کرده است که بتواند با شناسایی طراحان جوان اسباب‌بازی و میدان دادن به آن‌ها، جای مناسبی را برای خود در زمینه طراحی اسباب‌بازی تعریف و تعبیه کند. بر همین اساس در دوره دوم و سوم ما بیش از ۱۰۰ ایده را از کانال ایده‌پردازی آزاد به‌دست آورده و در اختیار تولیدکنندگان قرار داده‌ایم.

حمید زرگرنژاد: نمایش دقیق شکنجه‌ها فیلم را غیرقابل پخش می‌کرد
هم اکنون بخوانید

حموله با اشاره به این‌که این جشنواره دارای کمیته‌های مختلفی همچون کمیته علمی، کمیته راهبردی فضای مجازی، کمیته اطلاع‌رسانی و… است، گفت: در کمیته رقابتی جشنواره آثار تولیدی از مهر ۹۸ تا مهر ۹۹ از طریق ثبت‌نام ۴۴۰ اسباب‌بازی و عروسک به دست ما رسید و با توجه به اهمیت حوزه عروسک‌ها، اسباب‌بازی‌های این بخش به صوت مجزا مورد داوری قرار گرفته است. علاوه بر این‌که بخش رقابتی امسال متفاوت از سال‌های پیشین بود. ما در تحقیقاتی که انجام داده‌ایم متوجه شدیم که گروه‌بندی اسباب‌بازی‌ها ضرورتی انکارناپذیر است؛ بر همین اساس گروه سرگرمی‌های سازنده ذهن و تفکر، سرگرمی‌های حسی حرکتی، سرگرمی‌های سازنده مهارتی و آموزشی، سرگرمی‌های شبیه‌سازی دنیای واقعی، سرگرمی‌های سازه‌ای و جورچین‌ها را تشکیل داده‌ایم که برترین‌های آن‌ها به تفکیک در سایتی که در ۲۸ بهمن افتتاح خواهد شد، معرفی شده‌اند.

او ادامه داد: ۱۴۰ شرکت‌کننده در بخش نمایشگاه تخصصی داریم که شامل ۱۱۲ تولیدکننده و ۲۸ شرکت هستند. ۱۲۵۰ اسباب‌بازی و عروسک به فروش می‌رسد. ۳۲۸ نمونه عروسک ایرانی در سایت جشنواره قابل دسترسی است.

دبیر ششمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با تاکید بر این‌که داوری در حوزه اسباب‌بازی‌ها در دو بخش اسباب‌بازی‌های ایرانی و عروسک‌ها بوده است و نزدیک به ۳۰ اثر توانسته حائز اهمیت شناخته شوند، گفت: در بخش نشست‌های علمی که با شش نشست تخصصی و حضور ۱۰ مهمان خارجی همراه بوده است با رضایت‌مندی ۸۵ درصدی به صورت میانگین بالاتر از ۱۵۰ نفر در هر نشست روبه‌رو شدیم و این خود موید موفقیت ما در زمینه برپایی جشنواره است. امیدواریم امسال با تبلیغاتی که انجام شده است بتوانیم شاهد رویداد خوبی در حوزه اسباب‌بازی باشیم.

محمدرضا کریمی‌صارمی، معاون تولید کانون پرورش فکری نیز گفت: امیدوارم جشنواره اسباب‌بازی پل ارتباطی خوبی بین مخاطبان، تولیدکنندگان و طراحان صنعت اسباب‌بازی باشد و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی را برای پیوستن به عرصه صنعت تشویق کند.

رییس جشنواره ملی اسباب‌بازی تصریح کرد: به‌زودی در یکی از دانشگاه‌های معتبر رشته کارشناسی ارشد در حوزه طراحی اسباب‌بازی راه‌اندازی می‌شود و در حوزه بین‌الملل امیدواریم همچون فیلم و کتاب، اسباب‌بازی هم بتواند در کنار دیگر محصولات فرهنگی بازارهای جهانی خود را پیدا کند. به‌ویژه که در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ بیش از ۴۰۰ اسباب‌بازی ملی تولید شده است که باید برای آن بازار آن پیدا کنیم.

اکران و نقد ۴ فیلم کوتاه با حضور سعید قطبی‌زاده
هم اکنون بخوانید

او با تاکید بر این‌که این اتفاق خوبی است که بخش ایده ‌آزاد در جشنواره راه‌اندازی شده و توانسته است خط تولیدی برای خود مهیا کند، افزود: هنر صنعت اسباب‌بازی و هنر صنعت انیمیشن را باید یک‌سو کنیم. گنجینه‌ای در این تولیدات است که باید آن را حفظ کنیم و توسعه دهیم. در حال حاضر ۸۰ درصد تولیدات ما محصولات کپی‌شده از خارج از کشور است که جا دارد در این زمینه فکر جدی شود.

معاون تولید کانون در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: یک فیلم پویانمایی سینمایی به نام «بچه زرنگ» در کانون در حال ساخت است که می‌تواند ۵۰۰ کالای جدید مرتبط با این فیلم را در خروجی قرار دهد. جریان‌سازی برای شخصیت‌های انیمیشنی دارای مراحل طولانی است که با ثبت یک مجموعه امکان‌پذیر نیست. اگر محصولاتی در کانون، در قالب کتاب، فیلم و اسباب‌بازی هم‌راستا و مرتبط شوند، همه خانواده‌ها می‌توانند از این محصولات جانبی نیز بهره‌مند شوند.

مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری نیز گفت: شرایط کرونایی باعث شد تا ششمین جشنواره اسباب‌بازی فرایندی برگزار شود اما در نهایت ما از این تهدید، فرصتی فراهم ساختیم. این جشنواره که جشنواره‌های پیشین را در دل خود دارد ۲۸ بهمن در سایت جشنواره قابل دسترسی و ۱۲۵۰ محصول از طریق این سایت برای عموم قابل خریداری است. مضاف بر این‌که خانواده‌ها می‌توانند به صورت آنلاین با مشاوران در ارتباط بوده و کالای خود را به صورت مقایسه‌ای با مواد مختلف خریداری کنند.

حامد رهنما با تاکید بر این‌که ارسال محصولات این جشنواره به صورت رایگان خواهد بود، تصریح کرد: بیش از ۱۴۰ تولیدکننده محصولات‌شان را در سایت عرضه می‌کنند و حدود ۱۲۵۰ محصول از طریق این سایت قابل دسترسی است و امکان مقایسه انواع کالاها فراهم شده است. علاوه بر این‌که خریداران می‌توانند به صورت آنلاین با مشاوران در ارتباط بوده و بهترین‌ها را برای خود گزینش کنند و با توجه به این‌که بخش ویژه‌ای برای کودکان با نیازهای ویژه طراحی شده این دوره جشنواره خوبی خواهد شد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =

دکمه بازگشت به بالا