روند تدوین راهنماهای برنامه درسی/ نباید دانش آموز را ارزش زده کنیم

حسن ملکی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه ارزش ها در جای جای اعتماد نو به نقل از برنامه درسی باید ظاهر شود و دانش آموزان را در جهت معین و مطابق فلسفه‎ تربیتی حاکم بر جامعه پرورش دهد اظهار کرد: همه‎ کشورها به این موضوع توجه دارند و نظام تربیتی خود را با ارزش‎های مورد نظرشان ترکیب می‎کنند.

وی افزود: اصولا از طریق درونی سازی ارزش‎هاست که هدف‎های اساسی هر کشور تحقق پیدا می‎کند. کتاب‎های درسی هر کشوری صبغه‎ فرهنگی هنری کشور را دارد. رنگ اعتماد نو به نقل از برنامه‎های درسی رنگ ارزش‎هاست. به طور مثال آمریکا تلاش می‎کند با آموزش ارزش‎ها، لیبرال دموکراسی آمریکایی را از دوره‎ ابتدایی در کام دانش آموزان بریزد و او را آمریکایی تمام عیار بار می‎آورد. یا کشور عربستان تلاش می‎کند باورهای خود را به دانش آموزانش انتقال دهد.

رئیس سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اساسا هر اعتماد نو به نقل از برنامه‎ درسی، ایدئولوژیک است گفت: علت تنوع اعتماد نو به نقل از برنامه‎های درسی آمیختگی ایدئولوژی با آن‎هاست. ارزش‎ها اگر در چارچوب نباشد نقص است؛ به عنوان مثال اگر به عنصر خانواده در اعتماد نو به نقل از برنامه درسی توجه نشود نقص است. این موارد اکنون در اعتماد نو به نقل از برنامه درسی آورده شده است.

ملکی ادامه داد: کلید واژه اساسی ما در اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی درسی ابتنا است و اعتماد نو به نقل از برنامه درسی باید مبتنی بر اسناد ملی باشد. در برخی اعتماد نو به نقل از برنامه‎ها ارزش‎های مشترک و خاص وجود دارد و اگر این ارزش‌ها مشخص نشوند، اعتماد نو به نقل از برنامه های درسی سکولاریستی می‎شوند. شرایط کنونی شرایط بنا و مبنا است و نه شرایط همسو اعتماد نو به نقل از برنامه‎های درسی. این امر جزو محکمات اعتماد نو به نقل از برنامه درسی ما است.

صدور روادید برای متولدین ۱۰ تیر ۱۳۳۶ به بعد/ آسترازنکا و سینوفارم واکسن‌های مورد تایید عربستان
هم اکنون بخوانید

وی با اشاره به اینکه وقتی بپذیریم تار و پود اعتماد نو به نقل از برنامه درسی سه رکن مفاهیم اساسی، مهارت های اساسی و ارزش های اساسی در پرتو ایده های کلیدی است، باید بپذیریم هر یک از این سه بخش استانداردهای خاص خودش را داشته باشد گفت: منظور از استاندارد یعنی حد مطلوب در یک چیز است.

رئیس سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آموزشی افزود: استاندارد محتوا یعنی حد مطلوب محتوا و وقتی کلی گویی شود محتوا مطلوب نیست. باید محتوا مطلوب و طلب کردنی باشد، نه اینکه حالت خواب و خیال داشته باشد. برای نوشتن محتوا ارزش‎های کلی کارگشایی ندارد بلکه ارزش‎های کلی باید صریح‎تر بیان شوند. مفاهیم و مهارت‎ها نیز همین وضعیت را دارند.

ملکی ادامه داد: این سه عنصر در حقیقت سه رکن بنای اعتماد نو به نقل از برنامه درسی هستند و نباید به یکی از آن‎ها بی توجهی شود. ارزش‎ها برای ما جایگاه خاص دارند ولی به این معنا نیست که به سایر عناصر بی اعتنایی شود. اینها مجموعا تار و پود اعتماد نو به نقل از برنامه درسی را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: براساس راهنمای اعتماد نو به نقل از برنامه درسی موظف به تمایزات منطقی و مکلف به ترکیب اصول هستیم. در سه عنصر محتوا باید متمایز عمل کنیم یعنی باید مفاهیم  ارزش ها و استانداردهای ما استانداردهای خاص خودش را داشته باشد تا راهنما ایجاد شود و قدم های بعدی ما تولید بسته های تربیت و یادگیری  است که کار اصلی است و همه چیز در این مرحله باید در هم تنیده شود.

رکورد تهران در فوتی‌های کرونا/ احتمال اعمال محدودیت در سفر به شمال
هم اکنون بخوانید

رئیس سازمان پژوهش و اعتماد نو به نقل از برنامه ریزی آموزشی تاکید کرد که باید در متون، این مسائل به هم بافته شوند زیرا ارزش‎ها برای ما مهم است. سند تحول بنیادین با بیانیه ارزش‎ها شروع شده است. در قدم به قدم این متن ارزش‎ها دیده می‎شود. ارزش ها با رعایت ضوابط منطقی و اصول عملی باید اجرا شود و نباید ارزش‎ها به هر شکلی بیان شود و دانش آموز را ارزش زده کنیم. تاکنون اتفاق نیفتاده که راهنماهای اعتماد نو به نقل از برنامه درسی مبتنی بر اعتماد نو به نقل از برنامه های تحولی شود اما این مهم با همت کارشناسان سازمان پژوهش در حال تحقق است.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × سه =

دکمه بازگشت به بالا