ITB یا نمایشگاه گردشگری برلین که در سال ۲۰۲۰ به دنبال همهگیری ویروس کرونا تعطیل شد، تصمیم گرفته است در سال ۲۰۲۱ مجازی برگزار شود. این نمایشگاه که از سال ۱۹۶۶ درحال برگزاری بوده، به بورس بینالمللی گردشگری معروف است و از مهمترین رویدادهای گردشگری جهان به شمار میآید. سال ۲۰۱۹ حدود ۱۶۰ هزار نفر از این نمایشگاه بازدید کردند، برآورد شده بود ITB در سال ۲۰۲۰ حدود ۷ بیلیون یورو درآمد کسب کند.
نسخه مجازی و دیجیتالی نمایشگاه گردشگری و کنوانسیون برلین از ۹ تا ۱۲ مارس ۲۰۲۱ (۱۹ تا ۲۲ اسفندماه ۱۳۹۹) برای نخستینبار برگزار خواهد شد. ایران نیز برای حضور مجازی در این نمایشگاه ثبت نام کرده است. هزینه شرکت در این نمایشگاه مجازی از ۸۰۰ تا ۲۵ هزار یورو تعیین شده است. بلیتهای تکی برای هر رویداد با قیمت ارزانتر و دانشجویی نیز عرضه میشود.
ابراهیم پورفرج ـ رییس جامعه تورگردانان ایران ـ که در مشارکت با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جامعه گردشگری الکترونیک، مسؤولیت حضور مجازی ایران را عهده دارد، در گفتوگو با ایسنا درباره ساز و کار تعیین شده و چگونگی حضور مجازی ایران در این رویداد مهم، توضیح داد: ما تحقیقات کاملی را برای چگونگی حضور در این نمایشگاه مجازی آغاز کردهایم. ثبت نام اولیه در نمایشگاه انجام شده و منتظر پایان تعطیلات سال نو میلادی هستیم تا هزینه حضور را پرداخت کنیم و ثبت نام تکمیل شود. تصمیم گرفتیم مشابه نمایشگاه فیزیکی، فضایی به نام ایران داشته باشیم تا سایر شرکتکنندگان در قالب غرفهای به نام ایران، رایزنیها و مذاکرات خود را انجام دهند. فضای مجازی نمایشگاه محدودیتی برای شرکتکنندگان قائل نیست، بنابراین ایران با هر تعداد آژانس متقاضی میتواند در ITB شرکت کند.
وی افزود: هزینه غرفه مجازی ایران در نمایشگاه ۲۰۲۱ آلمان ۲۰ هزار یورو است و هر شرکتکننده که از طریق این غرفه در نمایشگاه شرکت کند، ۳۰۰ یورو پرداخت میکند و به همه فضاها و امکانات نمایشگاه دسترسی خواهد داشت، درحالی که کمترین هزینه حضور انفرادی یک توراپراتور در این نمایشگاه با امتیاز و امکانات محدود، ۸۰۰ یورو است.
پورفرج ادامه داد: بیشتر کشورها در نمایشگاه آلمان غرفه دارند و مکان هر کشور یا مقصد در فضای مجازی مشخص شده است. ما هم باید غرفه مختص ایران را خریداری کنیم، وگرنه نمایشگاه اجازه حضور در قالب یک کشور را نمیدهد.
وی افزود: فهرست توراپراتورها و شرکتها در هر غرفه مشخص است، بازدیدکنندگان پس از تهیه بلیت، میتوانند وارد این محیط شوند، پروفایل شرکتها و کشورها را مشاهده کنند و طرف مذاکره خود را انتخاب و آنلاین رایزنی کنند. علاوهبر این شرکتکنندگان در فضایی که خریدهاند میتوانند محتواهای تبلیغاتی خود را در دسترس دیگر بازدیدکنندگان مجازی قرار دهند. همه اطلاعات با یک کلیک در دسترس خواهد بود.
او با اشاره به از دست رفتن فرصت حضور ایران در نمایشگاه مجازی WTM لندن ٢٠٢٠، اظهار کرد: نمایشگاه آلمان مهمترین رویداد بینالمللی گردشگری است و حضور در آن برای ایران اهمیت زیادی دارد. جامعه تورگردانان سال گذشته کمکی به مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای فعالیتهای تبلیغاتی ایران دریافت کرده بود که تصمیم داشتیم تورآشناسازی را برای آژانسهای کشورهای اروپایی، آمریکایی و آسیایی برگزاری کنیم اما وضعیت غیرقابل پیشبینی که ویروس کرونا بوجود آورده، ما را بر آن داشت فعلا آن اعتماد نو به نقل از برنامه را متوقف کنیم و کمک وزارتخانه را در نمایشگاههای بینالمللی گردشگری صرف کنیم.
پورفرج افزود: آلمان، بازار قدیمی ایران است و از بین کشورهای اروپایی بیشترین گردشگر را در ایران دارد. ما حدود ۲۶ سال است که در نمایشگاه بینالمللی گردشگری این کشور حضور داریم و اگر امسال غایب میشدیم از کشورهای دیگر خیلی عقب میافتادیم و بیشتر آسیب میدیدیم. با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی وارد مذاکره شدیم تا در قالب غرفه ایران در نمایشگاه مجازی امسال حضور داشته باشیم و قرار شد جامعه گردشگری الکترونیک نیز با توجه به تناسب محتوایی که با موضوع دارد و عضویت استارت آپها در آن، در این مسیر ما را همراهی کند.
وی در پاسخ به این سوال که با توجه به نداشتن تجربه قبلی برای شرکت در نمایشگاههای مجازی و ضعف ایران در تولید محتوای تبلیغاتی، آیا مشخص شده ایران در این غرفه مجازی چه محتوایی برای تبلیغ و معرفی عرضه میکند و نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این مسیر چیست؟ گفت: قطعا در نمایشگاه مجازی آلمان باید محتوای تصویری مثل فیلم و عکس پخش کنیم. تاکید ما روی محتواهایی به زبانهای آلمان و انگلیسی است که در نمایشگاههای بعدی هم قابل استفاده باشد. به هر حال، روز شنبه جلسهای خواهیم داشت تا نیازهای ایران در این نمایشگاه مجازی را مشخص کنیم و بعد از اجماع، با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح خواهیم کرد تا مشخص شود آنها چه کمکی میتوانند داشته باشند. لازم است تکلیفمان را مشخص کنیم و زمان کمی که تا بازگشایی نمایشگاه باقی مانده را درنظر بگیریم. اگر وزارت نتواند کمک کند باید زودتر خودمان اقدام کنیم تا دستمان برای این نمایشگاه مجازی که تجربه نخست مان است، خالی نماند.
نایب رییس هیاتمدیره جامعه گردشگری الکترونیک اضافه کرد: در این تشکل ۱۸۰ استارت آپ عضو هستند، قطعا آنها در محتواسازی و اجرای ایدههای نو میتوانند کمک باشند. باید یک تیم تشکیل دهیم و کلیپهای خوبی برای ایران آماده کنیم. البته آژانسهای گردشگری چنین محتواهایی از قبل تولید کردهاند و حتما در زمان نمایشگاه پخش میکنند. منظور ما از تولید محتواهای جدید، در نظر گرفتن مشخصات جدید یک نمایشگاه مجازی با بازدیدکنندگانی آنلاین است.
او علاوه بر تجربه مجازی این نمایشگاه، اختصاص فضایی از غرفه ایران به گردشگری سلامت را از تازهترین اقدامات ایران در ITB ٢٠٢١ ذکر کرد و افزود: یکی از بخشهای ویژه نمایشگاه امسال آلمان، گردشگری سلامت است. قصد داریم در فضایی اختصاصی ظرفیت پزشکی و درمانی ایران را با انتخاب شعاری که روی قیمت پایین و کیفیت بالا تاکید دارد، به نمایش بگذاریم.
رییس جامعه تورگردانان ایران در ادامه گفت: به هر حال این تجربه نخست ما است و حتما اشکالاتی خواهیم داشت ولی تلاش میکنیم با کمترین ضریب خطا پیش برویم. البته که این میان نگرانیهایی از بابت سرعت اینترنت داریم. در همین مدت که روابط گردشگری کشورها مجازی شده ما برای هر ارتباط کلی مشکل داریم و یک جلسه را بدون قطعی اینترنت نمیتوانیم برگزار کنیم. از حالا نگرانیم اگر ۵۰ شرکت همزمان بخواهند در یک نمایشگاه آنلاین شوند یا کلیپ پخش کنند، چه مشکلاتی پیش خواهد آمد.
پورفرج اضافه کرد: یکی از تقاضاهای ما از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این است که با هماهنگی دولت و وزیر ارتباطات، دستکم برای دوره محدود نمایشگاه مجازی ITB اینترنت پرسرعت در اختیار آژانس های شرکتکننده این نماشگاه قرار دهند.
انتهای پیام