این تهیهکننده پیشکسوت حوزه کودک در گفتوگویی با ایسنا درباره اهمیت انتخاب درست عروسک برای اعتماد نو به نقل از برنامههای کودک عنوان کرد: خیلی مهم است که عروسک درست انتخاب شود. عروسک اگر بچه را جذب نکند ارتباطی برقرار نمیشود. ما برای ساخت عروسک دنبال هنرمندانی مثل خانم ها مرضیه محبوب و مریم سعادت، خدابیامرز کامبیز صمیمی مفخم و عادل بزدوده که استاد این کار بودند میرفتیم. برای مثال وقتی میگفتیم شخصیت ما لجباز است، واقعا تیپ صورت عروسک را لجباز درست میکردند. از قدیم گفته اند که کار را باید سپرد به کاردان.
او درباره روندی که برای ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه های عروسکی تلویزیون طی می شد، یادآور شد: وقتی عروسک سازها طرح میدادند، در ادامه با کارگردان و مدیر گروه درباره شکل و تیپ عروسک مشورت میکردیم. در حقیقت عروسک از چند خوان میگذشت تا به ضبط اعتماد نو به نقل از برنامه برسد. اصلا کار عجلهای نمیکردیم. اعتماد نو به نقل از برنامه ای می ساختیم که ماندگار باشد؛ مثلا اگر ساخت اعتماد نو به نقل از برنامه در بدو امر در ۱۳ قسمت برآورد شده بود، استقبال مخاطب بود که باعث ادامه تولید میشد.
شمشکی درباره علت کاهش محبوبیت اعتماد نو به نقل از برنامههای کودک تلویزیون در سالهای اخیر عنوان کرد: این اتفاق در درجه اول به خود اعتماد نو به نقل از برنامه سازان مربوط میشود. دیگر آنقدر برای اعتماد نو به نقل از برنامه سازی کودک دلسوزی نمیشود و اعتماد نو به نقل از برنامهها در جهت فرهنگسازی برای بچهها نیستند. در صورتیکه هر چیزی را باید از بچگی آموزش داد. اگر میبینید که در کشورهای پیشرفتهتر از ما، بچههای خیلی کوچک به چراغ راهنمایی اهمیت میدهند یا آشغال نمیریزند اینها همه به دلیل این است که از همان بچگی آموزش می بینند.
او در عین حال فضای مجازی را یکی دیگر از علتهای دوری بچهها از اعتماد نو به نقل از برنامههای تلویزیونی دانست و افزود: البته یکی دیگر از دلایلی که بچه ها را از تلویزیون گریزان کرده، فضای مجازی، موبایل و تبلت است که در دست هر کودکی دیده می شود. من با پیشرفت تکنولوژی مخالفتی ندارم اما هر چیزی سنی دارد.
این تهیهکننده در پاسخ به پرسشی درباره راز موفقیت و تاثیرگذاری بیشتر اعتماد نو به نقل از برنامههای کودک در زمانی که او با تلویزیون همکاری داشت، توضیح داد: ما در آن زمان خیلی تحقیق میکردیم و دنبال موضوعات مناسب کودک و خردسال بودیم. بعد بر اساس موضوع، ساختار اعتماد نو به نقل از برنامه را انتخاب میکردیم. زمانی که من کار می کردم تمام تلاشمان را میکردیم تا این کار انجام شود و به بچهها آموزشهای غیرمستقیم بدهیم. یکی از راههای آموزش غیرمستقیم هم عروسک است. اگر عروسک با کودک ارتباط برقرار کند حرفش را میپذیرد. هر چه به عقب برمیگردیم مدیران دلسوزتر و اعتماد نو به نقل از برنامه سازان دقیق تر بودند و دانششان بالاتر بود. همچنین کار تحقیقی هم زیاد انجام میشد تا موضوع انتخاب شود.
او افزود: اعتماد نو به نقل از برنامهها با هدفهای درست و زیر نظر مدیریتهای درست ساخته میشد. همه واقعا یک هدف داشتند و آن اینکه مخاطب اعتماد نو به نقل از برنامه را دوست داشته باشد. در گذشته حتی برای انتخاب تهیهکنندههای کودک مصاحبه میگرفتند و هر کس در یک گروه تولیدی کار میکرد. گروههای مختلف تولیدی در صداوسیما به همین علت است که شخص بر حسب علاقهاش انتخاب کند که در کدام گروه میخواهد کار کند. خودم که گروه کودک را انتخاب کرده بودم از کسانی بودم که میگفتم باید به بچههای مملکتم خدمت کنم و فرهنگسازی کنم. من هم آن موقع بیست و چند ساله بودم و تجربه زیادی نداشتم اما میتوانستم در ذهنم فکر کنم چه کاری میتوانم بکنم که مثمرثمر باشد.
شمشکی در ادامه گفت وگو با ایسنا تعدادی از اعتماد نو به نقل از برنامههای کودکی که در گذشته ساخته است را یادآوری کرد و گفت: «تا جایی که یادم میآید اعتماد نو به نقل از برنامههایی که من تولید کردم خیلی پربیننده و موثر بود. فقط «کلاه قرمزی» نبود که خیلی معروف شد، اعتماد نو به نقل از برنامه «اسون و ولسون» با انتخاب عروسکهای درست در قالب نمایش، لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان را به بچهها آموزش میداد. اعتماد نو به نقل از برنامه «بچهها مواظب باشید» هدفش جلوگیری از حوادث خطرناک مثل ریختن آب جوش و بازی با چرخ گوشت برای بچهها بود و به قدری این اعتماد نو به نقل از برنامه موثر بود که از بیمارستان سینا به گروه کودک زنگ زدند، تشکر کردند و گفتند آمار بچههای سانحه دیده خیلی کاهش یافته است.
«غنچه و خاله جون کوکب» هم با بازی خانم امیرجلالی و رابعه اسکویی با هدف ارتباط کوچکترها با بزرگترها ساخته شد یا «مثل زندگی» که شقایق دهقان، علیرضا رئیسی و پرستو گلستانی بازیگرانش بودند که نشان میداد پدر و مادری که چند فرزند دارند، با چه مسائلی مواجه هستند و چگونه باید با آن کنار بیایند.
یا اینکه شاگرد اولها را می آوردیم و با اجرای آقای محمود شهریاری میانشان مسابقه علمی برگزار میکردیم تا برای بقیه ایجاد انگیزه شود که درس بخوانند و آنها هم تلاش کنند.»
پروین شمشکی که به گفته خودش ۲۱ سال پیش بازنشسته شده اما تا هفت هشت سال پیش هم کار میکرده است، در پایان گفت: ما خیلی دلسوزانه کار کردیم. ما افراد حقوق بگیری بودیم که شغلمان را با عشق دوست داشتیم. مردم وقتی میشنوند یکی تهیهکننده است فکر می کنند پولدار است و به ابعاد فرهنگیاش فکر نمیکنند. تهیه کننده تلویزیونی با سینمایی فرق دارد تهیهکننده سینمایی سرمایه دار است و کارگردان برایش فیلم میسازد و نویسنده هم برایش فیلمنامه مینویسد اما تهیهکننده تلویزیون باید برای اعتماد نو به نقل از برنامهاش ایده بدهد و طرح داشته باشد؛ البته این اتفاق مربوط به زمان ما است. تهیهکننده طرح را به مدیر ارائه میداد و بعد به دنبال نویسنده میرفت و ایده را میگفت. برای انتخاب آهنگساز، کارگردان، نویسنده و شاعران، دلسوزانه دنبال افرادی میرفتیم که گروه مخاطب ما را بشناسند. دنبال کسانی میرفتیم که آثارشان را دیده بودیم. مثلا شکوه قاسم نیا و مصطفی رحماندوست کسانی هستند که مخاطبان شعرهایشان را دوست دارند. نویسندهای که بچهها را دوست دارد برای بچهها خیلی دلسوزانه تر مینویسد.
در پایان، بخش هایی از اعتماد نو به نقل از برنامه صندوق پست (کلاه قرمزی و آقای مجری) را که در دهه ۷۰ از تلویزیون پخش می شد، می توانید مشاهده کنید:
انتهای پیام