جشنواره تجسمی فجر یک تیغ دولبه است

مسعود زنده‌روح کرمانی ـ هنرمند عکاس ـ در گفت‌وگویی با ایسنا در پاسخ به این پرسش که چرا جشنواره تجسمی فجر برخلاف سایر جشنواره‌های فجر جریان‌ساز نیست، با بیان اینکه «به طور کلی زمانی می‌توان یک جشنواره را جریان‌ساز کرد که برای قبل و بعد از برگزاری آن اعتماد نو به نقل از برنامه‌ریزی وجود داشته باشد»، اظهار کرد: در حال حاضر بیش از یک دهه از عمر جشنواره تجسمی فجر گذشته است و دیگر باید مانفیست و ایده خود را بخش تجسمی مطرح و روشن کند که می‌خواهد با کدام رویکرد کار کند و برای این امر باید یک دبیر ثابت و دبیرخانه فعال داشته باشد تا در طول سال تمام آثار این حوزه را رصد کند. نمی‌توان دوره به دوره داور و شورای سیاست‌گذاری را عوض کرد و انتظار جریان‌سازی هم داشت؛ البته در چند سال اخیر مقداری تکلیف جشنواره روشن شده است.

زنده‌روح کرمانی همچنین درباره لزوم همراهی جشنواره‌های هنری با حال و هوای جامعه، خاطرنشان کرد: فجر جشنواره‌ای است که تفکر دولت را به یدک می‌کشد و طبیعتا این موضوع نیز به برگزارکننده جشنواره برمی‌گردد. به هر حال گاهی برخی اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد که می‌تواند در همه حوزه‌ها تاثیرگذار باشد. در این میان جشنواره‌های فجر هم که مبنای آنها دولت است به نوعی تحت تاثیر این اتفاقات قرار گرفتند؛ که البته در جشنواره فیلم بیشتر و در جشنواره‌های موسیقی و تجسمی کمتر شاهد این تاثیرگذاری بودیم.

این هنرمند عکاس یادآور شد: من فکر می‌کنم جشنواره باید از رویکردهای دولتی فاصله بگیرد و خودش را به هنرمندان نزدیک کند. گاهی در برخی از دوره‌ها این اتفاق می‌افتاد؛ به عنوان مثال در دوره سوم جشنواره کاملا مردمی بود، اما در دوره چهارم کاملا برعکس و جشنواره شدیدا به سمت دولتی شدن رفت.

۴۸۲ نهال به یاد شهدای زن لرستان غرس می‌شود
هم اکنون بخوانید

زنده‌روح کرمانی خاطرنشان کرد: در این میان هنوز جشنواره تجسمی تکلیف خودش را روشن نکرده است. برخی می‌گویند اگر این جشنواره «فجر» است باید درباره انقلاب باشد و از سوی دیگر گروهی اعتقاد دارند که اگر این جشنواره یک رویداد هنری است باید فاصله خود را از دولت حفظ کند؛ در واقع جشنواره همانند یک تیغ دو لبه است. 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − سه =

دکمه بازگشت به بالا